یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مدیر حوزه علمیه قزوین

 حوزه / حجت الاسلام والمسلمین عرفانی گفت: عامل اصلی پیشرفت و توسعه یک کشور، پژوهش و تحقیق است و معاونین امور پژوهشی حوزه علمیه باید به اصل پژوهش نگاه جدی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین اصغر عرفانی امروز در جمع معاونین پژوهش حوزه علمیه استان قزوین به حدیثی از حضرت امام هادی(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: امام هادی(ع) در کتاب بحارالانوار فرمودند «مَن یَزرَع خَیرا یَحصُد غِبطَةً و مَن یَزرَع شَرّا یَحصُد نَدامَةً، یعنی اینکه هر که بذر خوبی بکارد، شادمانی برداشت کرده و هر کسی که تخم شر و نفاق بکارد بدی به دست خواهد آورد.»

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی، خاطرنشان کرد: امروز ما در مسیری خطیر و حساس قرار داشته و آنچه باعث رشد و تعالی مجموعه خواهد بود، این است که بتوانیم بیش از پیش به طلاب خدمت نماییم، چرا که فرصت‌ها مانند ابر زود گذر است و لذا تا می‌توانیم تلاش خود را در این مسیر نورانی افزایش دهیم.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین، امر پژوهش در حوزه‌های علمیه را مهم دانست و گفت: عامل اصلی پیشرفت و توسعه یک کشور، پژوهش و تحقیق است و لذا معاونین امور پژوهشی حوزه علمیه باید به اصل پژوهش نگاه جدی داشته باشند.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین، عنوان کرد: امروز تمام تلاش‌هایی که در عرصه‌های علمی و تهذیبی در حوزه علمیه انجام می‌شود، باید خروجی و نتیجه آن در پژوهش باشد.

وی ادامه داد: تحقیق و پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه باید گره گشای مسائل علمی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی جامعه باشد.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین، بیان کرد: تولیدات علمی و پژوهشی در حوزه‌های علمیه باید در جهت گره گشایی و رفع مشکلات جامعه باشد و از این ظرفیت که امروز در حوزه علمیه استان قزوین وجود دارد باید گام‌های خوب و اثرگزاری برداریم.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی، به وجود ظرفیت‌های پژوهشی ارزشمند در سطح حوزه علمیه استان قزوین اشاره کرد و یادآور شد: از ظرفیت موجود در حوزه علمیه قزوین بیشتر حمایت شود تا شاهد تقویت بیش از پیش تحقیق و پژوهش در میان طلاب مدارس علمیه استان باشیم.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین ابراز کرد: نماینده ولی فقیه در استان قزوین و مدیریت حوزه علمیه استان همین نظر را دارند که از طلابی که در عرصه‌های پژوهشی، علمی و تهذیبی به خوبی بدرخشند حمایت‌های جدی خواهند کرد.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین، بیان کرد: خروجی حوزه باید در نهایت به پژوهش و تحقیق منجر شود که برای تحقق این مهم نیاز است که همه شما متخصصین امور پژوهشی حوزه علمیه قزوین با هم افزایی و همدلی قدم‌های خوبی در این عرصه بردارید.

وی ادامه داد: بخشی از موضوعات پایان نامه‌ها و مقالات پژوهشی طلاب باید مسائل و مشکلات روز جامعه در برگیرد که امروز مشاهده می‌کنیم در برخی از نمایشگاه‌های پژوهشی، آثار پژوهشی حوزه علمیه قزوین کمرنگ است، بنابراین باید در این عرصه تلاش‌های خود را بیشتر نماییم.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: در بحث کار علمی و پژوهشی فعالیت‌های خوبی انجام شده که باید عناصر و ظرفیت‌های انگیزشی را هرچه سریع‌تر فعال نماییم.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: آموزش‌های حوزه پژوهش محور باشد، یعنی به قصد پژوهش و پاسخگویی به سوالات آموزش داده شود، از این رو پژوهش یک روند هوشمندانه، هوشیارانه، خلاقانه و سامان دهی شده برای بازگویی و بازنگری پرسش‌های بی‌جواب است.

وی اظهار کرد: جشنواره علامه حلی با هدف تقویت نشاط علمی و گسترش روحیه پژوهش در بین طلاب و شناسایی نخبگان و استعدادهای علمی برتر طلاب و حمایت از آنان و جهت‌دهی فعالیت‌های پژوهشی طلاب به سمت نیازهای پژوهشی شکل گرفته ولی نباید فقط به این مراسم که هر سال برگزار می‌شود اکتفا نماییم، بلکه بتوانیم آثار پژوهشی را در قالب مقاله، کتاب، فصلنامه، وحتی پایان نامه را به چاپ رسانده وآن را در معرض دید آحاد مردم قرار دهیم.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: رسالت اصلی معاونین پژوهش حوزه علمیه قزوین این است که بتوانید طلاب سطح اول تا سطوح عالی را بیش از پیش به امر پژوهش تشویق و ترغیب نمایید.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین، تصریح کرد: پژوهشی اثر گذار است که در محور آینده پژوهشی و نیاز سنجی را اولویت اصلی قرار داده‌ باشد که باید این دو اصل را توجه جدی داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: پژوهش باید با نیازسنجی صحیح و اولویت بندی اصولی همراه باشد تا بتواند به رشد و شکوفایی در حوزه علمیه منجر شود.

عامل اصلی پیشرفت و توسعه کشور، پژوهش و تحقیق است


انتهای پیام /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha