شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

دبیر علمی همایش جریان شناسی و نقد اندیشه‌های "اعتزال نو" از تمدید مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش تا پایان خرداد ماه 91 خبر داد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام عرب صالحی با اعلام این خبر گفت: بنا به درخواست برخی از پژوهشگران و اساتید، مهلت ارسال مقالات تا آخر خرداد 91 تمدید شد.

وی با اشاره به محورها و موضوعات قابل بررسی در این همایش، افزود: جریان‌شناسی فکری، معرفتی و اجتماعی اعتزال نو، خاستگاه و پیشینه آن، تفاوت‌ها و اشتراکات با معتزله قدیم و...، بررسی و نقد آراء مشترک نو‌اعتزالیان و بررسی و نقد آراء اختصاصی هر یک از چهره‌های شاخص و آثار و مکتوبات برجسته این جریان از جمله محورهای همایش می‌باشد.

 حجت الاسلام عرب صالحی، تعریف دستگاه فکری و مکتبی نواعتزال، جریان شناسی معرفتی و اجتماعی اعتزال نو و نقد آن، میزان تأثیرپذیری نومعتزله از مسیحیت معاصر، الفت اعتزال نو و اعتزال تاریخی، معرفت‌شناسی نو معتزلیان(دستگاه معرفتی)، هستی شناسی در نومعتزله، اعتزال نو و تاریخی نگری، هرمنوتیک ازمنظر نومعتزلیان، عقل در نگاه نومعتزلیان و مغالطات نو معتزلیان را از جمله موضوعات پیشنهادی اعلام کرد.

وی ادامه داد: فلسفه دین در اعتزال نو، زبان دین ازمنظر نومعتزلیان، علم دینی از نگاه نو معتزله، علم ودین درنگاه نو اعتزال، ذاتی وعرضی دین از منظر نواعتزالیان نگرش حقوقی نو معتزلیان، فلسفه اخلاق ازمنظر نومعتزلیان، اخلاق از منظر نو اعتزالیان، کلام نو معتزلیان، فقه در اعتزال نو، روش اجتهاد و فهم دین از نگاه نومعتزله، نص دینی (کتاب و سنت) در نگاه نو معتزلیان، وحی وتجربه دینی ازنگاه نو اعتزالیان از دیگر موضوعات پیشنهادی می‌باشد.

دبیر علمی همایش "اعتزال نو" اضافه کرد: بررسی تطبیقی اندیشه‌های نومعتزلیان و استاد مطهری(ره)، بررسی تطبیقی اندیشه‌های وحی شناختی نومعتزلیان و علامه طباطبایی(ره)، بررسی تطبیقی نواعتزالیان واندیشه‌های مقام معظم رهبری دام ظله، بررسی تطبیقی نومعتزلیان عرب و روشنفکران ایرانی(موارد و میزان أثرپذیری) و اعتزال نو و سکولاریسم، اعتزال نو و خلافت دینی، علل انحطاط مسلمین و راه چاره‌ها از نگاه نو معتزلیان، نسبت سنت و مدرنیته و اسلام و دنیای معاصر از نگاه نو معتزلیان بخش دیگری از موضوعات پیشنهادی این فراخوان محسوب می‌شود.

وی، نقد آرای اختصاصی و آثار برجسته هریک از چهره‌های شاخص متقدم نظیرسید جمال الدین اسدآبادی، اقبال لاهوری، محمد عبده، سیدعبدالرحمن کواکبی، رشیدرضا و چهره‌های متأخر نظیر علی عبدالرزاق، طه حسین، طیب تیزینی، امین الخولی،محمدعابدالجابری، محمدارکون، نصرحامدابوزید، محمد احمدخلف الله، ‌فضل الرحمن، سید محمد قطب، ‌محمد غزالی، ‌محمود شلتوت، ابن عاشور، حسن حنفی، عبدالکریم سروش، محمدمجتهد شبستری، مصطفی ملکيان و... را از دیگر موضوعات پیشنهادی ذکر کرد.

حجت الاسلام عرب‌صالحی با اشاره به اینکه رویکرد مقالات بیشتر رویکرد بررسی و نقد است، ادامه داد: تبیین صرف، جز در آن جا که مربوط به معرفی کلیت جریان‌شناسی اعتزال نو باشد، در دستور کار این پروژه نیست.

دبیر علمی همایش اعتزال نوخاطر‌نشان ساخت: مقالات پس از ارزیابی و انجام اصلاحات، در صورت تأیید، مطابق ضوابط پرداختی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی محاسبه، در مجموعه مقالات اعتزال‌نو چاپ و در همایش «جریان‌شناسی اعتزال‌نو» که قرار است در سال 91 در قم برگزار شود، ارائه خواهند شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن دعوت از روحانیون و دانشجویان دوره دکتری کلام، فلسفه و علوم قرآنی حوزه و دانشگاه برای ارائه اثر، ابراز داشت: از آنجا که این موضوع از مباحث کاربردی و به‌روز است دانش پژوهان دوره دکتری می‌توانند تحقیقات و پایان‌نامه‌های خود را به این سمت و سو هدایت نمایند؛ چراکه پژوهشگاه در این زمینه آماده حمایت از این طرح‌ها و ارائه راهنمایی و مشاوره و همکاری علمی با این عزیزان است.

براساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، محققان و پژوهشگران می‌توانند آثار خود را تا پایان خردادماه 91 به نشانی: قم، بلوار پانزده خرداد، کوی 10، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گروه منطق فهم دین یا به آدرس الکترونیکیgroupmantegh@gmail.comارسال و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02517736289 داخلی 50 تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha