چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
جنبش النهضه تونس

به نظر می‌رسد، جنبش النهضة که حکومت را تجربه کرده، دیگر قصد ندارد آن را رها کند و تلاش می‌کند از راه راضی کردن جنبش نداء تونس که رتبه اول را در انتخابات پارلمان کسب کرده و همچنین راضی کردن قائد السبسی همچنان در حکومت باقی بماند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از پایگاه لبنانی العهد، پس از سلسله اتفاقات طولانی و جالب، «جنبش النهضة» نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری تونس را که قرار است 23 این ماه انجام شود اعلام کرد. اما النهضة با این انتخاب خود همه و حتی طرفداران خود را شگفت زده کرد و اعلام کرد پایگاه ها و رهبران این جنبش آزاد هستند تا هرکس را مناسب ریاست جمهوری تونس میدانند انتخاب کنند.

تمام ناظران این انتظار را داشتند که «النهضة» از «المرزوقی» به عنوان هم پیمانِ منصف خود یا «علی مصطفی بن جعفر» رییس مجلس ملی در انتخابات حمایت کند. بعضی ها نیز انتظار داشتند که «النهضة دکتر الهاشمی الحامدی» صاحب شبکه المستقلة لندن را که در سال 1992 از این جنبش جدا شده به عنوان نامزد خود معرفی کند.

بن بست

برخی تحلیلگران بر این باورند انگیزه النهضة در این اقدامِ عجیب، عدم دست یابی آنها به رتبه اول در انتخابات پارلمان است که امید زیادی به آن داشتند. النهضة سعی داشت، انتخابات پارلمان را به تاخیر بیندزاد، چون گمان می‌کرد شکست، جنبش نداء تونس در انتخابات پارلمان تاثیری منفی بر شانس الباجی قائد السبسی در رسیدن به قله تاج و تخت خواهد داشت، اما پیروزی جنبش نداء تونس در انتخابات پارلمان تمام حساب های النهضة را به هم ریخت و آنها را با غولی به نان قائد السبسی رودررو کرد که به دنبال تحقیر آنها بود.

 اکنون رییس جنبش نداء تونس و رییس دولت سابق شانس زیادی دارد تا پنجمین رییس جمهور تونس از زمان سرنگونی نظام پادشاهی در 1957 بشود به ویژه با توجه به اینکه نظر سنجی ها نیز از این امر حکایت دارد و برخی ها حتی از امکان پیروزی او در دور اول انتخابات سخن می‌گویند.

تمایل به قدرت

به نظر میرسد جنبش النهضة که حکومت را تجربه کرده دیگر قصد ندارد آن را رها کند و تلاش میکند از راه راضی کردن جنبش نداء تونس که رتبه اول را در انتخابات پارلمان کسب کرده و همچنین راضی کردن قائد السبسی همچنان در حکومت باقی بماند. عدم جانبداری رسمی النهضة از هیچ یک از نامزدها حرکتی است که برخی ناظران آن را نوعی امتیازدهی به قائد السبسب تلقی میکنند به این معنا که رهبران النهضة نخواسته اند از کسی که رقیب السبسی در رسیدن به قدرت باشد حمایت کنند.

در مقابل جنبش النهضة به خوبی میداند که اکثر هواداران این حزب به المرزوقی رای خواهند داد و امکان ندارد که در هر حال از قائد السبسی حمایت کنند. ا زاین رو با این اقدام خود تلاش کرده تا علاوه بر راضی نگاه داشتن هم پیمانان خود به یاران خود نیز خیانت نکرده باشد یعنی انتخاب گزینه ای که نه سیخ بسوزد و نه کباب؛ گزینه ای که بیشتر به نظر میرسد توسط راشد الغنوشی انتخاب شده باشد گرچه این نظر از سوی مجلس شورای جنبش اعلام شده است.

اکنون بیشتر طرفداران النهضة از این تصمیم جنبش ناراضی هستند و نارضایتی خود را به صراحت در شبکه های اجتماعی اعلام میکنند. آنها آرزو داشتند که نامزدی از درون حزب معرفی شود تا به او رای بدهند اما چنین اتفاقی رخ نداد.

النهضة همچنین نپذیرفت که حمادی الجبالی نخست وزیر سابق را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کند با اینکه الجبالی به این کار تمایل داشت. علاوه بر این، رهبران ردیف اول النهضة به نامزدی خود در انتخابات پارلمان اکتفا کردند و البته برخی از آنها نیز همچون علی العریض، نخست وزیر سابق و عبدالفتاح مورو شیخ معتدل نیز رای آوردند و انتظار می‌رود، «شیخ مورو» نیز در صورت حصول توافق با حزب نداء تونس به ریاست مجلس برسد.

به نظر میرسد که اتفاقات منطقه ای مانند ایستادگی نظام سوریه و افول ستاره اخوان المسلمین در مصر و استمرار ریاست جمهوری بوتفلیقه در الجزائر و نزدیک شدن حفتر در لیبی به پاکسازی و حذف اخوان المسلمین بر تونس نیز به عنوان بخشی از جهان عرب و اسلام سایه افکنده و جنبش النهضة نیز احساس ضعف می‌کند و تلاش می‌کند هرطور شده به بخشی از قدرت دست یابد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha