جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
19

حوزه/ مشاهدات اجتماعی نشان می دهد که اکثریت مردم تونس به دیدگاه های افراطی وهابیت روی خوش نشان نداده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از تونس، وهابیت و دیدگاه های افراطی در سالهای اخیر از جولان بیشتری در تونس برخوردار بوده است؛ آنها از آزادی نسبی که بعد از سقوط بن علی در تونس ایجاد شد، سوء استفاده کردند و با حمایت برخی کشورها به ویژه عربستان سعودی، راه تندروی و ترویج تندوری را انتخاب نمودند اما مشاهدات اجتماعی نشان می دهد که اکثریت مردم تونس به دیدگاه های افراطی وهابیت روی خوش نشان نداده اند.

یکی از جلوه های افراط گری در وهابیت در مواجهه آنها با اموات و درگذشتگان انجام می گیرد که همه حجاج و عمره گزاران، نمونه هایی از این دیدگاه های عجیب و غریب و واکنش های افراطی در قبال اموات را از نزدیک مشاهده کرده اند؛ دیدگاه هایی که نه تنها شیعه که بسیاری از پیروان مذاهب اهل سنت با آن مخالفند.

در تونس برخلاف تفکر تندروها و وهابیها، مراسم تشییع و چهلم برگزار می شود.

به عنوان مثال اخیرا مراسم چهلم آقای محمد صالح العسلی دارای کتابخانه و کتابفروشی و از افراد حامی دانشگاه زیتونه در کتابخانه ملی برگزار شد.

این مراسم با تلاوت قرآن شروع شد و به حالت کنفرانس چندین سخنران به ایراد سخن پرداختند.

صاحب عزا به سبک ایران جلوی درب ورودی به شرکت کنندگان خوش آمد می گفت و تا آخر مجلس که حدود سه ساعت طول کشید بر روی پای خود ایستاده بودند.

در این مراسم بر ضد تفکر وهابیت نیز صحبت شد و اینکه آن مرحوم مخافت تفکر تندروی بوده است. برخی سخنرانان، به زبان فرانسوی سخنرانی کردند که نشان از قوت تکلم فرانسوی در تونس است.

در پایان، پسر متوفی پشت تریبون رفته و از همه تشکر کرد و با هم فاتحه دسته جمعی رو به قبله خواندند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha