جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
هشام قریسه

حوزه/ رئیس دانشگاه الزیتونه گفت: علمای الزیتونه کتاب های متعددی بر رد افکار محمد بن عبدالوهاب نوشته اند، حتی عموم مردم تونس نیز دیدگاه خوبی نسبت به گروهای تکفیری ندارند و دانشگاه، اجازه ورود به این نوع تفکر را منع کرده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» هشام قریسه در دومین نشست آشنایی با فرهنگ ملل که عصر امروز در مدرسه معصومیه قم برگزارشد، با اشاره به قدمت تاریخی و علمی دانشگاه الزیتونه گفت: دانشگاه الزیتونه اولین دانشگاه در جهان اسلام است  که در قرن دوم هجری تاسیس شد، این دانشگاه در جهت وحدت اسلامی بسیار تلاش کرده است.

وی به جایگاه فقه مقارن در دانشگاه الزیتونه اشاره کرد و افزود: آنچه در دانشگاه الزیتونه بحث می شود فقه مقارن است در آنجا آراء تمام علمای جهان اسلام به بحث گذاشته می شود.

رئیس دانشگاه الزیتونه  با بیان این که یکی از مشکلات بزرگ مسلمانان نبود امکانات و عدم شناخت فرهنگ خودی است بیان داشت: دشمن اصلی ما بی فرهنگی است؛ چرا که افرادی اسلام می آورند دوباره از اسلام روی بر می گردانند و این به علت عدم شناخت دقیق فرهنگ اسلامی و نبود امکانات است، لذا وقتی شناخت کافی باشد توجه به اسلام زیاد می شود.

دکتر هشام قریسه به فرهنگ عمومی و نقش علما در تونس اشاره کرد و گفت: تونس مردم مهربانی دارد و این به علت وجود علمای این دانشگاه بوده، نحوه تعامل مردم تونس حتی نسبت به افراد سایر ادیان خوب بوده و این مسئله در جذب افراد دیگر دین ها به اسلام تاثیر گذار بوده است.

وی به نقش علما در پیشبرد اهداف اسلامی در کشورهای منطقه گفت: متاسفانه در برخی از کشور های اسلامی، زمام امور را افرادی در دست گرفته اند که جاهل هستند و برای رفع این موضوع، باید علما این وظیفه سنگین را بر دوش گیرند و از این گونه کارها دوری نکنند.

رئیس دانشگاه الزیتونه تونس برای جذب و و حدت بین مسلمانان به حدیثی از پیامبر(ص) اشاره کرد و بیان داشت: حضرت فرمودند، از بزرگترین گناهان اینکه شخصی به پدر و مادر خودش ناسزا بگوید، از حضرت پرسیدند مگر می شود کسی به پدر و مادر خود ناسزا بگوید؟ ایشان فرمودند: وقتی فردی با کسی درگیر می شود و پدر و مادر وی را سب می کنند این نوعی ناسزا گویی به والدینش است.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به نقش علمای دانشگاه الزیتونه در مهار وهابیت  اشاره کرد و افزود: علمای الزیتونه کتاب های متعددی بر رد افکار محمد بن عبدالوهاب نوشته بودند؛ یعنی حتی قبل از دانشگاه الازهر مصر؛  حتی عموم مردم تونس نیز دیدگاه خوبی نسبت به گروهای تکفیری ندارند و دانشگاه اجازه ورود به این نوع تفکر را منع کرده است.

استاد دانشگاه الزیتونیه با توجه به نقش علما در انقلاب تونس بیان داشت: بیداری اسلامی در ابتدا در تونس روی داد و بعد به دیگر کشور رسید و انقلاب در این کشور نسبت به کشورهای دیگر منطقه موفق تر عمل کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بلاغت امام علی (ع) اشاره کرد و افزود: پدرم در دانشگاه الزیتونه درس خوانده است و او را به عنوان فردی می شناختند که به زبان عربی تسلط کامل داشت و این به خاطر این بوده که وی نهج البلاغه خوانده بود و این سر عجیبی است و مجلدی که ایشان می خواند هم اکنون در نزد بنده هست و من نیز این کتاب را می خوانم.

رئیس دانشگاه الزیتونه به تولید علوم انسانی در دانشگاه الزیتونه اشاره کرد و گفت: این دانشگاه افرادی که دانشجوی دانشگاههای ملی هستند نیز جذب می کند، به فرض مثال افرادی که اقتصاد غربی خوانده اند در این دانشگاه نیز می آیند و اقتصادی اسلامی می خوانند.

در پایان هشام قریسه به تعامل دانشگاه های ایران و دانشگاه الزیتونه اشاره کرد و گفت: توافقاتی را با دانشگاه مفید و دانشگاه ادیان و مذاهب صورت داده ایم که در حال حاضر نیز از دانشگاه ادیان دانشجو داریم.

انتهای پیام/ 313/22

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha