پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
هشام قریسه

حوزه/رئیس دانشگاه الزیتونه تونس، وجود تکفیر را باعث به وجود آمدن نتایج وخیم برای جهان اسلام دانست و تأکید کرد: تکفیر از آغاز اسلام تاکنون وجود داشته و دارد و تکفیری ها شر مطلق اند.

به گزارش گروه استان ها خبرگزاری «حوزه»، دکتر «هشام قِریسه» امروز در هم اندیشی دانشگاه‌های مهم جهان اسلام در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران، گفت: افتخار بزرگی است که سلسله نشست های هم اندیشی دانشگاه های مهم جهان اسلام از دانشگاه الزیتونه آغاز شده است.

وی در ادامه با اشاره به چالش تکفیر، بیان داشت: آنچه در وضعیت کنونی جهان اسلام را در معرض جنگ‌ها، درگیری‌ها و بحران‌های زیادی قرار داده است، «تکفیر» است و این پدیده جدیدی برای مسلمانان نیست و از آغاز اسلام تاکنون وجود داشته  و دارد.

رئیس دانشگاه الزیتونه با بیان این که فراخوان تکفیر تأثیر بسیاری در زندگی ها داشته است، تصریح کرد: این فراخوان باعث جدایی و تفرقه شده و نتایج وخیمی بر تمدن اسلامی داشته است، اما اینک زمان آن فرا رسیده که گرد هم آییم و دلهای‌مان را صاف کرده و برادر یکدیگر باشیم؛ ما باید دست به دست هم داده و با این وضعیت مقابله کنیم.

وی افزود: من با بسیاری از علمای مصر، تونس، عربستان، عمان، یمن و... دیدار داشته و دارم. همه آنها اتفاق نظر دارند که باید در بین امت اسلامی، همکاری و برادری اسلامی نهادینه شود و همه آنان با وضعیت موجود مخالفند، اما مشکل این است که عده ای هستند که هنوز سواد کافی ندارند، اما برای آتش این فتنه هیمه می اندازند و متأسفانه برخی هم تحت تأثیر آنان قرار می گیرند.

دکتر هشام قریسه در ادامه گفت: تکفیری‌ها، داعیان خیر نیستند، بلکه شر مطلق می باشند و اختلاف در بین امت اسلام ایجاد کرده و تعمیق بخشیده اند. الان موقع آن فرا رسیده که راه فتنه را ببندیم که علما نقش مهمی در این زمینه دارند.

*افراطی گری؛ مشکل اصلی جهان اسلام

حجت الاسلام والمسلمین نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم نیز در سخنانی با تقدیر از برگزاری این نشست و حضور رئیس دانشگاه الزیتونه، ابراز امیدواری کرد: این سلسله نشست‌ها نتایج پر برکتی برای جامعه اسلامی و هم‌گرایی بین مسلمانان داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های فراروی جهان اسلام، گفت: مشکل اصلی جهان اسلام، افراطی گری، خشونت، اختلاف، چند دستگی و فتنه انگیزی دشمنان می باشد که امید است در آینده فتنه تفرقه از بین رفته و وحدت در جهان اسلام نهادینه شود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha