چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
مطالعه

هر ساله در هفته‎ کتاب و کتابخوانی، مسئولان فرهنگی و فعالان این عرصه به تکاپو می افتند تا چاره‎ای برای فرهنگ سازی مطالعه بیاندیشند، اما با پایان یافتن این هفته، باز هم فراموشی و تکرار گذشته!

خبرگزاری «حوزه»/ کتاب یار مهربانی که عبرت گذشته و چراغ راه آینده است و پله ترقی علما و اندیشمندان بوده و خواهد بود. کتاب گاه در کنج چاپخانه و اگر مورد توفیق فروش قرار گیرد، عاقبت در قفسه کتابخانهها خاک میخورد، عابران از کنارش رد میشوند و اگر فرصتی باشد گردی از رویش برمیدارند، اما ورقهای آن همواره سالها روی هم تلمبار میشود و کسی ضرورت خواندن آن را احساس نمیکند.

امروزه با پیشرفت علم و دستبابی آسان به مطالب و منابع مورود نیاز به واسطه اینترنت و فضای مجازی کمتر کسی سختی تهیه یک کتاب و مطالعه آن را به جان میخرد. بی تردید فرهنگ سازی در حوزه کتاب و کتابخوانی در میان عامه مردم ضرورتی است که متاسفانه مغفول مانده و کار چندانی در این عرصه صورت نگرفته است.

*تکاپوی بی نتیجه!

هر ساله در هفته کتاب و کتابخوانی، فعالان این عرصه اعم از ناشران، نویسندگان، اندیشمندان، مسئولان فرهنگی به تکاپو می افتند تا چارهای برای فرهنگ سازی مطالعه بیاندیشند، اما با پایان یافتن این هفته، باز هم فراموشی و تکرار گذشته!

خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی به سراغ تنی چند از حوزویان رفته و با آنان پیرامون راهکارهای توسعه فرهنگ مطالعه و آسیب های کم توجهی به کتاب و کتابخوانی به گفتگو نشسته که حاصل آن در پی می آید.

*وضع نامطلوب کتابخوانی

حجت الاسلام سلیمانی، امام جمعه چادگان با تاکید بر این که منویات مقام معظم رهبری در رابطه با کتاب و کتاب خوانی باید مدنظر گرفته شود، ابراز داشت: وضع کتاب خوانی در کشور نامطلوب است و برای ما که مدعی حرکت در مسیر اهل بیت(ع)  هستیم، این وضعیت مطلوب نیست.

وی تصریح کرد: پیشرفت یک کشور بر پایه تمدن علم، دانش و فرهنگ است؛ بنابراین نباید به مسئله کتابخوانی کم توجه باشیم.

*ضرورت الگوگیری از روش مطالعه علما

امام جمعه چادگان با تاکید بر ضرورت الگوگیری از روش مطالعه علما، به دلایل کم انگیزه بودن جامعه به مطاله اشاره کرد و گفت: بالا بودن قیمت کتاب ها، مطابق نبودن محتوای کتاب با ادبیات روز و ... از موانع کتابخوانی است.

حجت الاسلام سلیمانی یادآور شد: امر کتاب و کتابخوانی توسعه نیافته است و باید رواج کتابخانه های سیار در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: نقش روحانیون و رسانه ها به ویژه صدا و سیما در ترویج کتابخوانی بسیار حائز اهمیت است تا کتاب و کتاب خوانی در سبد فرهنگی خانوادهها قرار بگیرد.

* کتابخوانی؛ ابزار توسعه فرهنگی

حجتالاسلام قاسم باقریان، امام جمعه زرین شهر نیز با اشاره به این که در قرآن به اهمیت کتاب و کتابخوانی تاکید شده است، گفت: قرآن خود کتاب هدایت انسانها است.

وی افزود: با نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی میتوان نسلی اندیشمند و عالم تربیت کرد، براین اساس خانودهها باید کودکان و نوجوانان خود را با کتاب مأنوس کنند.

امام جمعه زرین شهر با تاکید بر این مطلب که فرهنگ، محوریترین معرف هویت یک ملت است، افزود: کتابخوانی از راههای مهم تقویت و توسعه فرهنگی یک ملت به شمار می رود.

*کتاب؛ بهترین وسیله گذران اوقات فراغت

حجت الاسلام امیریان، مسئول کتابخانه‌ مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان هم با تاکید بر این که مطالعه کتاب باید بخشی از برنامه زندگی ما باشد، تصریح کرد: کتابخوانی باید از روزهای نخست زندگی یک فرد به او آموزش داده شود.

وی با اشاره به این که کتاب ابزار انتقال اخلاق و دانش عمومی و تخصصی و بهترین وسیله گذراندن اوقات فراغت است، یاداور شد: کتاب و کتابخوانی وضعیت مطلوبی در کشور ندارد و باید در سبد فرهنگی جامعه قرار گیرد.

حجت الاسلام امیریان یادآور شد: هفته کتاب فرصتی مناسبی برای ترویج فرهنگ دستیابی به دانش روز و ارتقای سطح آگاهی افراد جامعه است.

* روشنگری؛ مهمترین اثر کتابخوانی

حجت الاسلام فرزین، مدیر مدرسه علمیه صدر خواجو اصفهان در بیان راهکارهای ترویج کتابخوانی، اظهار کرد: اساس هر چیزی معرفت است. معرفت منجر به ایجاد عشق میشود، کسانی که جان خود را فدا میکنند، پدر و مادری که برای فرزندشان جانفشانی میکنند، به مسیر خود معرفت و عشق دارند.

وی افزود: ما نیز باید فرهنگ کتابخوانی و تولید کتاب را با ایجاد عشق و معرفت نهادینه کنیم؛ زیرا کتاب اثر مطلوبی است که انسان میتواند با آن انس بگیرد.

این محقق حوزوی اضافه کرد: روشنگری، مهمترین اثر کتابخوانی است، زیرا کتاب چراغی برای آینده است، به همین جهت باید این فرهنگ نهادینه شود و افراد خود به خود به دنبال کتاب خوانی بروند.

وی با اشاره به این که جامعه نیازمند فعالیت بیشتر حوزه در ترویج فرهنگ کتابخوانی است، گفت: کتاب خوانی یک کار فرهنگی است که هویت جامعه را احیاء میکند.

*شعاری و کلیشه ای برخورد نکنیم

حجت الاسلام صادق زاده، امام جمعه ورزنه نیز گفت: مهمترین شاخصه که میتواند جامعه را به سمت کتاب خوانی سوق دهد، این است که از کلیشه ای و شعاری عمل کردن خارج شویم.

وی با اشاره به این که تببین زندگی علما میتواند در ترویج فرهنگ کتابخوانی بسیار موثر باشد، ابراز داشت: باید به پژوهشگران جوان و نویسندهها بها داده شود، تا فرهنگ مطالعه گسترش یابد.

این فعال فرهنگی با بیان این که جوانان امروز بیشتر به مطالعه کتابهای خارجی و رمان ها می پردازند، درباره گرایش به مطالعه آثار خارجی گفت: شخصیت پردازی در کتابها، الگو دهی روش زندگی، ساخت فیلم در کنار کتاب و ... از دلایل موفقیت آثار خارجی است.

گزارش: سید امیر حسین ابطحی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha