جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
وحید

حوزه/ حضرت آیت الله وحید خراسانی گفتند: عالم باید علم را انفاق کند تا ریشه جهل کنده شود؛ ثروتمندان مال را انفاق کنند تا ریشه فقر کنده شود؛ اگر علما انفاق علم کنند و اغنیا انفاق مال کنند، فقر بشریت به غنا منقلب می‌شود یعنی دیگر در جامعه فقیری باقی نمی ماند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  این مرجع تقلید امروز در درس تفسیر خود در خصوص سوره «یس» اظهارداشتند: در سوره یاسین در خصوص بحث خلقت آدمی سخن به میان می آید؛ «خلف» نیز در موقع جان دادن انسان آغاز می شود.

ایشان افزودند: مبدا «خلف» زمانی است که ملک الموت جان انسان را می گیرد؛ حال باید گفت که این چه مبدای است که این گونه شروع می شود و اگر این مبدا است، انتهای آن چیست؟

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: عذری که بشر می آورد این است که ما در زمین در مقابل قدرت ها و هجمه ها از جهت انحرافات مستضعف بودیم و توان مقاومت نداشتیم.

ایشان افزودند: جوابی که به این افراد داده می‌شود این است که چرا از آن مکان به جای دیگر نرفتید تا بتوانید دین خود را حفظ کنید؛ پس جایگاه این افراد جهنم است.

حضرت آیت الله وحید خراسانی خاطرنشان کردند: خداوند بیان می کند که از آنچه که ما به شما روزی دادیم انفاق کنید؛ برخی تصور می کنند که انفاق، فقط انفاق مال است ولی فهم قرآن ساده نیست؛ در اینجا باید مشاهده کرد که رزق انسان و حیوان چیست و چه تفاوت هایی با هم دارد؟

این مرجع تقلید بیان کردند: خوراک شکم، رزق حیوان است، ولی رزق انسان با این رزق ها تفاوت دارد؛ امام معصوم(ع) در ذیل آیه دوم سوره بقره که خداوند بیان می فرماید که «و مما رزقناکم ینفقون» این مطلب را بیان می کنند رزق انسان را باید بازشناسی کرد تا انفاق نیز مشخص شود.

ایشان گفتند: عالم باید علم را انفاق کند تا ریشه جهل کنده شود؛ ثروتمند مال را انفاق کنند تا ریشه فقر کنده شود؛ اگر علما انفاق علم کنند و اغنیا انفاق مال کنند، فقر بشریت منقلب می شود یعنی دیگر در جامعه فقیری باقی نمی ماند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: هنگام مردن، اولین حسرت این است که چرا آن چیزی که خداوند به ما داد را انفاق نکردیم؛ خداوند بیان می کند که چرا آن چیزی را که به شما دادیم قبل از گرفتن آن انفاق نکردید.

ایشان گفتند: در آن دنیا از عالم سوال می پرسند که چرا حقایق دین را به کسانی که حقایق دین را نفهمیده بودند نرساندید؛ از علما این سوال واقع می شود که چرا مردم جاهل را آگاه نکردید.

حضرت آیت الله وحید خراسانی یادآورشدند: امام رضا(ع) بیان می کنند که وحشت‌ناکترین امر برای خلق سه روز است؛ اول روزی که انسان متولد می شود که با لطف خدا فراموش شده است؛ دومین وحشت، روزی است که انسان از دنیا می رود و آخرت را می بیند؛ روز سوم روز حشر است؛ اگر کسی بخواهد وحشت این سه روز بفهمد که این وحشت چقدر است باید به قرآن رجوع کند.

وی گفت: خداوند در سلام به حضرت یحیی می‌فرماید «وسلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا»؛ حضرت یحیی دیگر آسوده است؛ نفر دوم حضرت عیسی بود؛ نکته ایشان نسبت به حضرت یحیی این است که خداوند خودش به حضرت یحیی سلام می کند ولی حضرت عیسی(ع) خودش به خودش سلام می کند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha