شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 345827
۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
یا زهرا

حوزه/ درود فرستادن بر فاطمه زهرا عليها السلام آثار معنوى بالايى دارد و در قيامت شايستگىِ الحاق به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم را براى انسان فراهم مى‏كند.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، امام جواد عليه السلام هر روز هنگام زوال به مسجد رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم رفته و پس از سلام و صلوات بر رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به سراغ خانه مادرش حضرت زهرا عليها السلام كه در همان نزديكى قبر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم است، مى‏رفت.

صلوات بر فاطمه عليهاالسلام‏

يكى از عبادت هاى دينى درود و صلوات فرستادن بر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و اهل‏بيت معصوم آن حضرت است. اين عبادت ريشه قرآنى دارد و خداوند متعال در قرآن به آن دستور داده است.

«إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلى‏ النَّبِيِّ ياأَيُّها الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيماً». (1)

در روايتى از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم آمده است كه درود فرستادن بر فاطمه زهرا عليها السلام آثار معنوى بالايى دارد و در قيامت شايستگىِ الحاق به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم را براى انسان فراهم مى‏كند.

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: «يا فاطِمَةُ مَنْ صَلّى عَلَيْكِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ، وَالْحَقَهُ بى‏ حَيْثُ كُنْتُ مِنَ الْجَنَّةِ»

اى فاطمه! هر كس بر تو صلوات بفرستد خداوند او را مى‏آمرزد و در هر جاى بهشت كه باشم وى را به من ملحق مى‏سازد. (2)

*كيفيت صلوات بر حضرت زهرا عليها السلام

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ فاطِمَةَ وَابيها وَبَعْلِها وَبَنِيها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فِيها بِعَدَدِ ما احاطَ بِهِ عِلْمُكَ. (3)

نماز حضرت زهرا عليها السلام‏

نماز حضرت زهرا عليها السلام دو ركعت است؛ بدين صورت كه در ركعت اول بعد از حمد 100 مرتبه سوره قدر و در ركعت دوم بعد از حمد 100 مرتبه سوره توحيد خوانده مى‏شود. (4)

نماز استغاثه به حضرت زهرا عليها السلام‏

در مفاتيح الجنان روايت شده است كه: هر گاه حاجتى دارى دو ركعت‏ نماز به جاى آور و پس از سلام سه مرتبه تكبير بگو و پس از آن تسبيحات حضرت فاطمه عليها السلام را بگو، آن گاه به سجده برو و صد مرتبه بگو:

«يا مَوْلاتى‏ يا فاطِمَةُ اغيثينى»‏

سپس جانب راست صورت را بر زمين بگذار و همان ذكر را صد مرتبه بگو، سپس جانب چپ صورت را بر زمين بگذار و صد مرتبه همان ذكر را بگو و حاجت خود را بخواه، به خواست خداوند حاجتت برآورده مى‏شود. (5)

زيارت حضرت فاطمه عليها السلام‏

پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: «مَنْ زارَ فاطِمَةَ فَكَأَنَّما زارَنى‏ وَمَنْ زارَ عَلىَّ بْنَ ابيطالِبٍ فَكَانَّما زارَ فاطِمَةَ»

هر كه فاطمه را زيارت كند مثل اين است كه مرا زيارت كرده و هر كس على بن ابيطالب را زيارت كند مانند آن است كه فاطمه را زيارت كرده باشد. (6)

راوى نقل مى‏كند: امام جواد عليه السلام هر روز هنگام زوال به مسجد رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم رفته و پس از سلام و صلوات بر رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به سراغ خانه مادرش حضرت زهرا عليها السلام كه در همان نزديكى قبر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم است، مى‏رفت و با نهايت ادب و خضوع، داخل خانه مى‏شد و در آنجا نماز و دعا مى‏خواند و دقايقى طولانى به عبادت مشغول مى‏شد و هرگز ديده نشد به زيارت رسول اللَّه برود و سراغ مادرش را نگيرد. (7)

در روايات، هر يك از روزهاى هفته و ساعات شبانه روز به نام يكى از معصومين عليهم السلام نامگذارى شده و براى هر روز هفته با توجه به همين نام‏گذارى‏ها، ادعيه و اعمالى بيان شده است.

از بين روزهاى هفته، روز يكشنبه متعلق به اميرالمؤمنين و فاطمه زهرا عليها السلام مى‏باشد و از بين ساعات شبانه روز، ساعت آخر شب؛ نزديك اذان صبح، متعلق به فاطمه زهرا عليها السلام مى‏باشد. زيارت مخصوص حضرت زهرا عليها السلام در روز يكشنبه چنين است:

السَّلامُ عَلَيْكِ يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذى‏ خَلَقَكِ قَبْلَ انْ يَخْلُقَكِ وَكُنْتِ لِما امْتَحَنَكِ بِه‏ صابِرَةً وَنَحْنُ لَكِ اولِيآءُ مُصَدِّقُونَ وَلِكُلِّ ما اتى‏ بِهِ ابُوكِ صلى الله عليه و آله و سلم وَاتى‏ بِهِ وَصِيُّهُ عليه السلام مُسَلِّمُونَ وَ نَحْنُ نَسْئَلُكَ اللهُمَّ اذْ كُنَّا مُصَدِّقينَ لَهُمْ انْ تُلْحِقَنا بِتَصْديقِنا بِالدَّرَجَةِ الْعالِيَةِ لِنُبَشِّرَ انْفُسَنا بِانَّا قَدْ طَهُرْنا بِوَلايَتِهِمْ. (8)

مستحب است در روز شهادت حضرت زهرا عليها السلام زيارت زير خوانده شود:

السّلامُ عَلَيكِ يا سَيدةَ النساءِ العالمين، السّلامُ عَليكِ يا والدةَ الحُجَجِ عَلى النّاسِ اجمَعين، السَّلامُ عَلَيكِ ايَّتُها المَظلُومَةُ المَمنُوعَةُ حقِها، اللّهُمَّ صَلِّ عَلى امَتِكِ، وَابنةِ نَبيِّك وزوجةِ وصىِّ نَبِيّك، صلوة تزلِفُها فوقَ زَلفى‏ عِبادِك المكرَّمين من اهلِ السّماواتِ وَالارَضين‏. (9)

پاورقی:

 (1)- احزاب/ 56.

(2)- بحار الانوار، ج 43، ص 55.

(3)- معجم صحيفة الزهراء، شيخ جواد قيومى.

 (4)- مفاتيح الجنان، انتشارات فاطمه الزهرا، ص 67.

(5)- مفاتيح الجنان، انتشارات فاطمه الزهرا، ص 423؛ مستدرك، ج 6، ص 313.

 (6)- بحار الانوار ج 43، ص 58.

(7)- كشف اليقين، علامه حلى، ص 354.

(8)- مفاتيح الجنان، انتشارات فاطمة الزهراء، ص 91.

(9)- مستدرك، ج 10، ص 210.

منبع: احكام مناسبت ها، محمود اکبری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha