پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 345993
۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
حدیث رضوی

حوزه/ همایش ملی حدیث رضوی را با رویکرد احادیث کلامی و اعتقادی امام رضا علیه السلام را برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم، همایش ملی حدیث رضوی را با رویکرد احادیث کلامی و اعتقادی امام رضا علیه السلام را  برگزار مي کنند .

اهم اهداف این همایش شامل بازسازی الگوی استنباط ، تبیین و دفاع از آموزه های دینی براساس روایات رضوی و بازیابی معارف رضوی در موضوعات کلامی است.

موضوع همایش احادیث اعتقادی امام رضا(ع) است که شامل سرفصل هایی چون مساله شناخت در احادیث رضوی، جایگاه عقل و عقل گرایی در حدیث رضوی، توحید و اسماء و صفات الهی در منظومه معارف رضوی، اراده و قضا و قدر الهی، جبر و اختیار  در روایات امام رضا(ع)، عدل الهی و مساله شرور در حدیث رضوی، نبوت از منظر حدیث رضوی، امامت و امامان از منظر حدیث رضوی، و معاد و قیامت در احادیث امام رضا (ع) است.

میراث کلامی، دومین محور این همایش شامل ریزموضوعاتی چون جایگاه مکاتبات رضوی در حل معضلات کلامی امامیه، گزارشات مکتوب از مناظرات امام رضا علیه السلام،بازسازی و اعتبارسنجی مکتوبات گزارش شده از امام رضا (ع) در موضوعات اعتقادی، نقش امام رضا(ع) در رفع شبهات کلامی  و روش های آن است.

محور دیگر این همایش شامل بخش «نگره‌های تاریخی» است که شامل ریزموضوعاتی چون نقش تاریخی امام رضا(ع) در تصحیح عقاید مسلمین و نقش مدرسه قم در تدوین و گسترش میراث رضوی است.

 «کلام رضوی در نگاه دیگران» نام دیگر محور این همایش است که شامل ریزمحورهایی چون شخصیت کلامی امام رضا (ع) در آثار اهل سنت، تصویر شخصیت کلامی امام رضا(ع)در نگاه شیعه پژوهان غربی، است.

مهلت ارسال مقالات به همراه فایل word مقاله  تا تاریخ 31 اردیبهشت سال آینده است و علاقه مندان می توانند آثار خود را به نشانی قم - انتهای شهرک جهاد، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ، معاونت فرهنگی و ارتباطات و امور بین الملل است.

شماره تماس دبیرخانه این جشنواره۳۷۱۷۶۲۰۸- ۰۲۵ است؛ همچنین سایت اینترنتی به نشانی qom.farhang.gov.ir و www.hadith.net و نشانی پست الکترونیکی به نشانی qom@farhang.gov.ir   و    info@hadith.net پل ارتباطی با پژوهشگران است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha