شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ آيت الله اراكي در چهاردهمين جلسه درس خارج فقه نظام شهرسازي كه با حضور مديران و برخي از كاركنان شهرداري قم برگزار شد گفت: در ساخت بناهاي اسلامي يك مزيت نهفته است و يك سلسله مراتبي در آن وجود دارد كه نقطه مركزي ارتباط تدريجي و پلكاني با عالم دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد حوزه علميه قم در این جلسه، با بيان اينكه در اسلام شهر فيزيكي و عرفي بر مبناي شهر شرعي بنا مي‌شود اظهار داشت: نتيجه مي‌گيريم كه در فقه اسلامي شهر جان و كالبدي دارد و يك موجود زنده است و شخصيت و حيات دارد.

وي با اشاره به اينكه جان و روح شهر بايد دركالبد شهر تعريف و ساخته شود اظهار داشت: خاصيت فرافيزيكي شهر شكل و اشكال هندسي ساختمان‌ها و ارتباط محله‌ها با همديگر و اماكن عمومي و مذهبي بر اساس روح و فيزيك شهر تعريف مي‌گردد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بيان اينكه در بناهاي قديمي ساخت درون و برون ساختمان‌ها بر اساس شكل محرابي و گنبدي ساخته مي‌شد خاطر نشان كرد: ارتباط بخشهاي مختلف ساختمان‌هاي كليسايي و غربي بر اساس يك خط مستقيم بنا شده، اما در ساخت بناهاي اسلامي يك مزيت نهفته است و يك سلسله مراتبي در آن  وجود دارد كه نقطه مركزي ارتباط تدريجي و پلكاني با عالم دارد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha