جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 346983
۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
علی اصغر ظهیری

حوزه/ پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: ذلیل ترین مردم کسانی هستند که در برابر خدمت و لطفی که به ایشان شده است زبان به تشکر باز نکنند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام علی اصغرظهیری در جمع نمازگزاران و مجاوران مسجد مقدس جمکران با طرح سوالی مبنی بر اینکه « ذلیل ترین مردم چه کسانی هستند؟» به داستان مرحوم شفتی اشاره کرد و اظهارداشت: مرحوم شفتی (ره) در سال 1175 هجری قمری در طارم گیلان به دنیا آمدند و در سال 1260 در سن 85 سالگی در اصفهان چشم از جهان گشودند.

این پژوهشگرحوزه علمیه قم با بیان اینکه وی در مورد نتیجه ترحم و فراز و نشیب زندگی خود، حكایتی شیرین دارد، افزود: حجت الاسلام شفتی در ایام تحصیل خود در نجف و اصفهان به قدری فقیر بود كه غالباً لباس او از زیادی وصله به رنگ‌های مختلف جلوه می‌كرد، گاهی از شدت گرسنگی و ضعف، غش می‌كرد، ولی فقر خود را كتمان می‌نمود و به كسی نمی‌گفت.

وی ادامه داد: روزی در مدرسه علمیه اصفهان، پول نماز وحشتی بین طلاب تقسیم می‌كردند وجه مختصری از این ناحیه به او رسید، چون مدتی بود گوشت نخورده بود، به بازار رفت و با آن پول جگر گوسفندی را خرید و به مدرسه بازگشت، در مسیر راه ناگاه در كنار كوچه‌ای چشمش به سگی افتاد كه بچه‌های او به روی سینه او افتاده و شیر می‌خورند، ولی از سگ بیش از مشتی استخوان باقی نمانده بود و از ضعف، قدرت حركت نداشت.

حجت الاسلام ظهیری به خود خطاب كرده و گفت: اگر از روی انصاف داوری كنی،‌ این سگ برای خوردن جگر، از تو سزاوارتر است، زیرا هم خودش و هم بچه‌هایش گرسنه‌اند، از این رو جگر را قطعه قطعه كرد و جلو آن سگ انداخت.

 

خود حجت الاسلام شفتی نقل می‌كند: وقتی كه پاره‌های جگر را نزد سگ انداختم گوئی او را طوری یافتم كه سر به طرف آسمان بلند كرد و صدائی نمود، من دریافتم كه او در حق من دعا می‌كند از این جریان چندان نگذشت كه یكی از بزرگان، از زادگاه خود «شفت» مبلغ دویست تومان برای من فرستاد و پیام داد كه من راضی نیستم از عین این پول مصرف كنی، بلكه آن را نزد تاجری بگذار تا با آن تجارت كند و از سود تجارت از او بگیر و مصرف كن.

من به همین سفارش عمل كردم، به قدری وضع مالی من خوب شد كه از سود تجارتی آن پول، مبلغ هنگفتی به دستم آمد و با آن حدود هزار دكان و كاروانسرا خریدم و یك روستا را در اطراف محلّمان بنا كردند، به طور دربست خریداری نمودم، كه اجاره كشاورزی آن در هر سال نهصد خروار برنج می‌شد، دارای اهل و فرزندان شدم و قریب صد نفر از در خانه من نان می‌خوردند، تمام این ثروت و مكنت بر اثر ترحمی بود كه من به آن سگ گرسنه نمودم، و او را بر خودم ترجیح دادم.

حجت الاسلام ظهیری تصریح کرد: ذلیل ترین مردم کسانی هستند که در برابر خدمت و لطفی که به ایشان شده است زبان به تشکر باز نکنند و حتی کمتر از رفتار سگ برخورد کنند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند در قرآن بارها ذکر کرده است که هیچ پیامبری در طول تاریخ مزدی درخواست نکرده است و نگفته اند که از پیامبر زمان خود تشکر کنید و این مهم در سوره شعرا به خوبی مشهود است تا اینکه وقتی آیه به حضرت ختمی مرتب(ص) می رسد در برابر تلاش ها و زحمات حضرت محمد(ص) محبت و مودّت به اهل بیت علیهاالسلام را در برابر خدمت ها و تلاش های پیامبر(ص) مطرح می کنند.

حجت الاسلام ظهیری تصریح کرد: قرآن کریم تنها راه تشکر از زحمات پیامبر(ص) را گره خوردن با قرآن و اهل بیت علیهم السلام دانسته است.

محقق حوزه علمیه قم با تاکید بر اهمیت تشکر در برابر خدمت دیگران در اسلام اظهار داشت: پیامبر اسلام (صلی الله و علیه و آله و سلم) طی سالها انسانیت و زندگی را به انسان جاهل صدر اسلام بخشید و تنها مودت اهل بیتش را در مقابل این همه خدمت خواستار شد.

وی  به تبیین ضرورت تشکر در برابر خدمت دیگران پرداخت و اظهار داشت: حضرت محمد (صلی الله و علیه و آله و سلم) در روایتی می‌فرمایند هیچگاه در زندگی برای کسی که نسبت به دیگران تشکر نمی‌کند کاری انجام ندهید.

حجت الاسلام ظهیری ادامه داد: در روایت داریم ذلیل‌ترین مردم کسانی هستند که در مقابل خدمت مردم تشکر نمی‌کنند، همچنین در روایات آمده است که با شخصیت‌ترین افراد بر روی زمین کسانی هستند که اگر کوچک‌ترین خدمتی به آنان شد در برابر خدمت خدمتگزار عکس‌العمل نشان می‌دهند.

محقق حوزه علمیه با تاکید بر اینکه ما در این عالم خدمتی بالاتر از خدمت خاتم‌الانبیا (صلی الله و علیه واله و سلم) نداریم بیان داشت: دلیل آن این است که اگر ایشان زجرها و سختی‌ها را متحمل نمی‌شدند مردم به حقیقت حیات نمی‌رسیدند، گره خوردن با پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله و سلم) و وارد شدن در میدان مسلمانی همان رسیدن به حقیقت زندگی است.

حجت الاسلام ظهیری تصریح کرد: قرآن سلامت زندگی را به سالم بودن قلب و منظم بودن فشار خون و سلامت جسم نمی‌داند، بسیاری از مردم از نظر جسمی سالم هستند، ولی به تعبیر امیرالمؤمنین (علیه السلام) مردار متحرکی بیشتر نیستند.

وی افزود: قرآن کریم می‌فرماید اگر کسی با پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله و سلم) گره خورد به حقیقت حیات می‌رسد. کسانی که در زمره مسلمانان نیامدند و دعوت ایشان را شنیدند و لبیک نگفتند به حقیقت حیات دست نیافتند.

 

پژوهشگر  حوزه علمیه با طرح این سوال که اگر کسی بخواهد در برابر خدمت پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله و سلم) تشکر کند چه باید کند بیان داشت: ارتباط و پیوند با قرآن و اهل بیت علیهم السلام تنها راه تشکر از ایشان است و ارتباط و پیوند با اهل بیت علیهم السلام اساس و ارکان عقیده شیعه است و در چند جای قرآن خداوند می‌فرماید محبتی که تنها راه تشکر در برابر خدمت خاتم‌الانبیا (ص)است تمام منفعتش به خود شما می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: به همه خصوصا جوانها توصیه می کنم همواره در پیوند با اهل بیت (علیهم السلام) باشند و زندگی خود را به آنها گره بزنند تا آنها هم مشکلات و گره های زندگی شما را باز کنند.

حجت الاسلام ظهیری ادامه داد: دختر جوانی که امروز با چادر مشکل دارد و یا پسر جوانی که نهی خداوند را انجام می دهند نمی توانند مدعی پیروی و دوستدار اهل بیت علیهاالسلام باشند چرا که باید در عمل پیروی کنیم نه به حرف.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر امروز به عشق و ارادت صاحب الزمان( عج) در این مسجد مقدس جمع شده ایم باید در عمل ، اخلاق، کردار و رفتار خود ثابت کنیم که به عنوان منتظران واقعی حضرت مهدی ارواحناه فدا هستیم.

وی در پایان خواستار مطالعه و تدبر در کتب اسلامی به ویژه تاریخ تشیع و امامان شیعه شد و افزود: زیاد قرآن بخوانید و به ترجمه آیات بیشتر توجه کنیم چرا که دنیا و آخرت در قرآن است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha