جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت پیمان

حوزه/ رئیس دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور از تجلیل پژوهشگران برتر کشور از جمله آیت الله امینی خبرداد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت پیمان امروز ظهر در جمع خبرنگاران با ذکر این مطلب که شورای دین پژوهان کشور از سال 77 و با هدف توسعه و ترویج و عمیق پژوهش های دینی آغاز به کار کرد وگفت: این شورا به دنبال غنی سازی فعالیت های دین پژوهی و تعیین ملاک ها و معیارهای پژوهش دینی و اطلاع رسانی به مراکز علمی و پژوهشی بوده است.

وی افزود: این شورا که در ابتدا زیر نظر وزارت ارشاد بود و در دوره جدید آن یک نهاد غیر دولتی و غیر انتفاعی است، با یک شورای تخصصی هفده نفره شامل چهار عضو حقوقی با حضور  حجج الاسلام والمسلمین  اعرافی، واعظی، عماد و ایزدپناه به ترتیب مدیران دفتر تبلیغات، معاون پژوهش حوزه و مدیرکل ارشاد اسلامی استان قم تخصصی می شود.

پیمان بیان کرد: یکی از کارهای این مرکز آن است که هر ساله با فراخوان پژوهش های مهم و برگزیده دینی در یک روند داوری و ارزیابی کارشناسانه و تخصصی پژوهش های برتر دینی هر سال انتخاب را انتخاب می کند که این روند به مدت هفت سال متوقف شده بود که با رویکرد دولت حاضر و مشی جدید فعالان آن دوباره برگزار می شود.

وی گفت: پژوهش هایی که در این مرکز مورد نقد و ارزیابی علمی قرار می گیرد باید دارای ویژگی هایی چون نوآوری علمی، پاسخگویی به پرسش های نظری، ایده پردازی و ارایه راه حل های عملی باشند؛ این پژوهشها باید در مسایل علمی و مدل سازی و الگو سازی دارای حرف باشند و البته باید دارای خاصیت کاربردی نیز باشند.

رئیس دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور اظهارکرد: در دهمین دوره تجلیل از دین پژوهان کشور، فراخوانی از آثار منتشر شده از سال 90 به سراسر کشور اعلام شد که در این فراخون بیش از 350 پژوهش دینی ممتاز به دبیرخانه رسید.

وی گفت: آثار اولیه پس از وصول، در چهار مرحله مورد قضاوت و داوری قرار گرفت که در این بین 268 پژوهش واجد شرایط تعیین شده در این عرصه بودند و پس از طی مراحل ویژه،10  اثر برتر و ممتاز حائز بالاترین نمره و امتیاز شدند که تجلیل خواهند شد.

پیمان یکی از مهمترین فعالیت های شورای دین پژوهان در دوره جدید، تجلیل از خدمات ماندگار آیت الله معرفت(ره) و آیت الله امینی است.

وی افزود: آیت الله امینی از شخصیت های تاثیرگذار و ماندگار حوزه علمیه در عصر معاصر هستند که نقش بسیار مهمی در تشکیل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشته اند؛ همچنین ایشان نقش مهمی در ابتدای نهضت امام و جمهوری اسلامی داشته اند.

رئیس دبیرخانه شورای دین پژوهان حوزه بیان کرد: تلاش وافر فرهنگی ایشان در سرو سامان دادن به امورات کشور در اوایل انقلاب و همچنین تحکیم نظام اسلامی در حوزه فرهنگی و بستر جامعه از جمله خدمات ماندگار ایشان است.

وی گفت: ایشان پرچمدار نهضت تحکیم خانواده در ایران بوده اند و با آثار قلمی و تبلیغی خود در نماز جمعه و رسانه ملی و سفرهای متعدد ملی و بین الملی نقش مهمی در تعالی خانواده در کشور و جهان اسلام داشته اند.

پیمان بیان کرد: آیت الله امینی الگوی نظم دهی به زندگی اجتماعی اسلامی و اصول خانواده هستند و باید از مقام ایشان به هر نحو ممکن تجلیل کرد زیرا ایشان، سیره اخلاقی و مشی معنوی آیت الله امینی ستودنی و الگو است؛ پارسایی و اخلاق مداری و ساده زیستی و استقلال رای و اندیشه ایشان زبانرد است.

وی با اشاره به سوابق آیت الله امینی در شورای قانونگداری و همچنین عضویت چندین ساله در مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت الله امینی امروز عضو برجسته مجلس تشخیص مصحلت نظام و جامعه مدرسین و دانشگاه امام صادق و مجمع علوم اسلامی و ریاست فرهنگ عمومی قم هستند و در کنار تمام این مناصب در سی کشور جهان فعالیت تبلیغی داشته اند.

وی تصریح کرد:  آیت الله امینی در کنار همه این مناصب و فعالیت ها30اثر علمی مکتوب در زمینه های علمی و فرهنگی و قرآنی و اجتماعی و روانشناسی خانواده و... دارند که مایه فخر جهان تشیع و حوزه علمیه است زیرا برخی از کتب ایشان به 16 زبان زنده دنیا ترجمه و ده ها بار تجدید چاپ شده است.

پیمان گفت: از این دو فرهیخته حوزوی در همایش تجلیل از نخبگان پژوهش دینی کشور، در روز چهارشنبه 6 خرداد در تالار قدس مدرسه عالی امام خمینی(ره) جامعه المصطفی(ص) که با سخنرانی آیات استادی، امینی وحجت الاسلام والمسلمین  اعرافی و دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی همراه  است تجلیل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha