پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
12

حوزه / وقتی جشنواره بهار شهادت برگزار می شود، مردم این اجتماع را می بییند و می گویند مگر سید الشهداء علیه السلام چه کرده است که از شیعه و سنی و مسیحی او را می ستایند؟

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در یازدهمین جشنواره بهار شهادت که در کربلای معلا برگزار شد، برای نخستین بار نمایندگان بیوت مراجع معظم تقلید قم در این جشنواره حاضر شدند و حتی حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و سبحانی در پیام های جداگانه به آن، ضمن تقدیر از کوشش های عوامل برگزاری جشنواره بهار شهادت، بر معرفی همه جانبه نهضت حسینی به جهانیان تاکید کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن صافی استاد حوزه علمیه قم و فرزند حضرت آیت الله صافی گلپایگانی که در این جشنواره حاضر شده بود، در مصاحبه با خبرگزاری حوزه گفت: جشنواره ربیع الشهاده، جشنواره ای با عظمت و بزرگ بود که علما و اندیشمندان از کشورهای مختلف در آن شرکت داشتند و مخصوصا پیام آیت الله العظمی صافی به وسیله حجت الاسلام والمسلمین حسون خوانده شد و استفاده های فراوانی از این کنگره بردیم.

"بهارشهادت"، گوشه ای از عظمت های نهضت عاشورا  بود

وی ادامه داد: این کنگره بیان گوشه ای از عظمت های نهضت عاشورا و حماسه کربلای سیدالشهداء علیه السلام بود و دعوت از بیوت مراجع و علما، جلوه زیبایی از ارتباط و همکاری میان حوزه های قم، مشهد، نجف و کربلا را به نمایش گذاشته بود و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه دعوت از این افراد از نظر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مهم و تاثیرگذار است گفت: سالیان سال بود که حکومت بعثی عراق، مردم را از علما و حوزه ها دور نگه داشته بود و بعد از سقوط این رژیم فاسق و جنایتکار، مردم عراق به خصوص شیعیان عزیز که در آن دوران مظلوم بوده و از امکانات زیادی محروم بودند، توانستند مجددا با علما و حوزه های علمیه ارتباط برقرار کنند. لذا این رفت و آمدها و حتی نمایشگاه کتاب کربلا که در آن آثار و کتب مراجع عرضه شده بود، ارزشمند بود و بی تردید، ارتباط علمای نجف و کربلا و قم و تبادل نظر با یکدیگر، برای عالم اسلام و تشیع، موثر است.

وی در پایان از کوشش های نماینده خبرگزاری حوزه در این جشنواره جهت انعکاس فعالیت های یازدهمین جشنواره بین المللی بهار شهادت تشکر کرد.

نقش جشنواره بهار شهادت در انتقال معارف ناب شیعی به دنیا

حجت الاسلام والمسلمین احمد رضوی معاون آموزشی موسسه آموزش عالی خاتم النبیین و نماینده دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی هم در مصاحبه با "حوزه" بیان داشت: به طور کلی، جشنواره بهار شهادت، بسیار معظم و با برکت بود به خصوص با این سطح دعوت از بیوت مراجع که داشتند، اهمیت ویژه ای یافته بود و ما امیدواریم که با برنامه ریزی، جنبه فکری و علمی و عمق محتوایی اش در سالهای بعدی تقویت شود.

وی خاطر نشان کرد: جمع شدن نمایندگان بیوت در این ایام مبارک، و همفکری آنها با یکدیگر، موثر و از اهمیت بالایی برخوردار است و حتی ممکن است در آینده به حرکتهای مشترک جمعی نیز منتهی شود.

حجت الاسلام رضوی با بیان اینکه بهره مندی بیشتری می توان از حضور شخصیت های حوزوی در این جشنواره داشت گفت: می توان از قبل موضوعاتی را درباره اهل بیت مطرح کنند و از افراد، مقاله بخواهند و یا سخنرانی آماده کنند. وی انعکاس این جشنواره در کشورهای مختلف را مورد توجه قرار داد و گفت: افرادی در سطح کوفی عنان به این جشنواره پیام دادند و چشم خیلی از شیعیان به قم و نجف و کربلاست از همین رو، برگزاری این جشنواره و بازتاب ان در کشورهای مختلف می تواند از تاثیر ویژه ای در انتقال معارف ناب شیعی ایفا کند.

5 دستاورد جشنواره بین المللی بهار شهادت

حجت الاسلام والمسلمین جعفر تبریزی استاد حوزه علمیه قم و فرزند مرحوم حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی نیز با عالی توصیف کردن یازدهمین جشنواره بهار شهادت گفت: یکی از مسائل بسیار مهم، بقای خط سید الشهداست و طرح مسائل جدید و افکار گوناگون در این جشنواره باعث آشنایی شرکت کنندگان با دیدگاه های مختلف ار سوی بزرگان شیعه و حتی پیروان سایر ادیان و مذاهب می شود و این آشنایی، زمینه را برای معرفی روشمند آموزه های مان فراهم می کند.

وی با بیان اینکه هر کاری یک بازتابی دارد گفت: به عنوان نمونه وقتی حرکت عظیم اربعین انجام  می شود، بازتاب وسیعی در دنیا دارد و همه از سیدالشهداء و نهضت حسینی سوال می کنند. وقتی جشنواره بهار شهادت نیز برگزار می شود و این جمع از طیفهای مختلف گرد هم می آیند و دیدگاه هایشان منعکس می شود، مردم این اجتماع را می بییند و می گویند مگر سید الشهداء علیه السلام چه کرده است که از شیعه و سنی و مسیحی او را می ستایند؟

حجت الاسلام والمسلمین تبریزی، نشاط برای پیروان مذهب را از دیگر دستاوردهای چنین جشنواره هایی برشمرد و ابراز داشت: مشاهده علاقه دیگران به پیشوایان مذهب، منجر به نشاط پیروان آن می شود همچنان که این گونه گردهمایی ها به ویژه اگر مرتبط به سیدالشهدا باشد، انسان سازی دارد و خیلی ها متوجه می شوند که این خط، یک هدفی دارد و نهایتش خوشبختی و سعادت است.

وی ادامه داد: این اجتماع ممکن است برخی شبهه ها را زائل کند. زیرا به عنوان مثال یک اروپایی ممکن است بر اثر تبلیغات رسانه ای و اقداماتی که گروه های افراطی به نام اسلام انجام می دهند، دیدگاهی درباره اسلام داشته باشد و اینگونه تصور کند که همه مسلمانان، مانند داعش و گروه های افراطی هستند وقتی می آید کربلا و از نزدیک می بینند که شیعیان اهل دوستی اند و امام شان مظلوم است، بسیاری از شبهات زائل می شود و حتی بعد از بازگشت به کشور خود، برای دوستان و اطرافیان و شاگردانش توضیح می دهد از همین رو هرچه در این اجتماع، مهمانان از کشورهای مختلف حضور داشته باشند، نتایج بیشتری خواهیم گرفت.

استقبال شخصیت های عراقی از حضور نمایندگان بیوت مراجع

حجت الاسلام والسلمین محمد الحسون مدیر مرکز پژوهش های اعتقادی که عضو هیات موسس جشنواره بهار شهادت است و امسال مسئولیت گروه اعزامی از بیوت مراجع معظم تقلید را بر عهده داشت در مصاحبه با خبرگزاری حوزه گفت: قبل از هر چیز از فعالیت خبرگزاری حوزه در انعکاس فعالیت های یازدهمین جشنواره بهار شهادت تشکر می کنم؛ زیرا گزارش ها، خبرها و مصاحبه های تان را در حوزه نیوز دیدم و بسیار خوب و عالی بود.

وی ادامه داد: در خصوص حضور هیاتی از حوزه علمیه قم، هر سال تعدادی از فضلا و محققان قم در جشنواره ربیع الشهادة حاضر می شوند حتی از آستان های مقدسه ایران، اساتید دانشگاه و هنرمندان حضور دارند اما امسال برای اولین بار بود که از بیوت مراجع دعوت به عمل آمد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد الحسون یادآور شد: چند ماه قبل از برگزاری جشنوراه، هیاتی از کربلا به ریاست آقای سید افضل الشامی معاون آستان مقدس امام حسین علیه السلام به قم آمدند و خدمت مراجع رسیدیم و برای حضور در جشنواره دعوت به عمل آمد که  اکثر مراجع دعوت را قبول کردند و هیاتی را فرستادند و حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی فرزند مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی در لحظات آخر، به دلیل بیماری همسرشان از سفر بازماندند. حتی امسال از بیوت مراجع در مشهد مقدس نیز دعوت به عمل آمده بود و نمایندگانی حضور داشتند.

وی با بیان اینکه حضور بیوت مراجع در این جشنواره بسیار مفید و موثر بود گفت: شخصیت های عراقی استقبال بالایی از این امر داشتند و حضور این شخصیت ها در مراسم افتتاحیه، جلوه زیبایی به مراسم داده بود و ان شاء الله این روش را در سالهای آتی نیز ادامه خواهیم داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha