جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تراشیون

حوزه/ مشاور خانواده و کارشناس امور تربیتی گفت: اگر بخواهیم تراز تربیتی درستی را برای فرزندان ارائه کنیم، چاره ای نداریم جز این که پدر و مادر به اندازه خود نقش تربیتی شان را ایفا کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین تراشیون، در مراسم افتتاح طرح تربیتی در محضر بانو که در سالن استاد شهید مرتضی مطهری پژوهشگاه علامه طباطبایی(ره) قم برگزارشدگفت: اگر فرزندان سعادت مند شده، والدین سعادت مند می شوند، لذا در صورتی که کودکان به بیراهه بروند، بیشتر تقصیرها به عهده والدین است.

وی نقش پدر را در تعلیم و تربیت فرزندان، نقشی کلیدی دانست و گفت: در خانواده هایی نقش تربیتی پدر به درستی انجام نشده، بیشترین آسیب ها در آن خانواده به وجود می آید. بیشتر بزه کاران، کسانی که از مدارس فرار می کنند و اکثر دختران فراری، در خانواده هایی تربیت شدند که نقش پدر در تربیت آنها کم رنگ بوده است.

این پژوهشگر حوزه خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تراز تربیتی درستی را برای فرزندان ارائه کنیم، چاره ای نداریم جز این که پدر و مادر به اندازه خود نقش تربیتیشان را ایفا کنند. امروزه مشاهده می شود که والدین به سهم خود در امور تربیتی اهتمام ندارند و در این عرصه به گونه ای کم کاری شده است.

وی نخستین وظیفه پدران را تهیه لقمه حلال برای فرزندان معرفی و عنوان داشت: لقه حلال، ظرف تربیت را آماده می کند؛ اگر فرزندان ما شکم خود را با مال حرام پر کنند، دیگر سخن حق را نمی شنوند و حق پذیریشان کم می گردد. این حقی است که کودکان بر گردن پدران خود دارند.

حجت الاسلام  والمسلمین  تراشیون افزود: مال هرچه هم که کم باشد، باید حلال باشد و پدری که در این عرصه تلاش می کند، به وظیفه خود عمل کرده، در غیر این صورت در پیشگاه حضرت حق مؤاخذه می شود.

وی وظیفه دیگر پدر را ابراز محبت به فرزندان برشمرد و گفت: پدر باید نسبت به فرزندان عاطفی باشد، مسئله ای که در سیره نبی مکرم اسلام(ص) و اهل بیت علیهم السلام فراوان دیده شده است؛ این در حالی است که برخی پدران تلاش دارند با خشونت، اقتدار خود را حفظ کنند.

محقق و پژوهشگر حوزه ادامه داد: ممکن است راهبرد زورگویی تا جایی جواب گو باشد، ولی زمانی که فرزندان به سنین بالاتر برسند، این رویه دیگر پاسخگو نیست.

وی با تأکید بر این که محبت نسبت به فرزندان نیز نباید بی حساب و کتاب باشد، گفت: محبت یعنی با فرزند خود خوش و بش کردن؛ پدر باید به ویژه با پسر نوجوان خود گفت و گو داشته باشد؛ اگر نوجوان  با پدر خود گفت و گو نداشته باشد، این نیاز را در بیرون از خانه دنبال می کند.

حجت الاسلام و المسلمین تراشیون داشتن نگاه محبت آمیز به فرزند، بوسیدن او و برخورد مؤدبانه و نیکو با فرزندان را از دیگر وظایف پدرخانواده برشمرد و گفت: در علم روانشناسی، اگر امنیت در محیط خانواده نباشد، فرزندان برای به دست آوردن آرامش به محیط بیرون پناه می برند. پدر باید فرزند را محترم بدارد  و از تحقیر  و داشتن رفتار خشن با آنها پرهیز نمایند.

وی ادامه داد: پدری بر تربیت فرزندان اثرگذار است که دارای مقبولیت باشد و مقبولیت با محبوبیت و موفقیت به دست می آید. ارتباط کلامی خوب، رسیدن به ظاهر در خانه به مرد محبوبیت می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha