جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: تفاوت امتحانات بشری با امتحانات الهی در این است که در امتحانات بشری قرنطینه درست می‌کنند تا سؤال‌ها لو نرود، ولی خداوند سؤالات خود را در اختیار همه قرار داده است به شرط اینکه خودش را آماده پاسخ کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری در جمع کارکنان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، در ادامه تفسیر دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه اظهار کرد: حضرت امام سجاد(ع) پس از صلوات بر محمد و آل محمد خواسته دیگری را مطرح می‌کنند و می‌فرمایند "اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَاكْفِنى ما يَشْغَلُنِى الاْهْتِمامُ بِهِ" "بارخدايا بر محمد و آلش درود فرست، و گره هر كارى كه فكرش مرا به خود مشغول داشته بگشاى"

وی گفت: معنای کلمه «کفایه» که از واژه «واکفنی» استفاده می‌شود هر جا به کار رود به این معنا است که شخصی جایگزین شخص دیگری در انجام یک کار مهم می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: آدم‌های بزرگ و کسانی که وقتشان ارزشمند است، اگر این دعا برای آنها برآورده شود خداوند زمینه را به گونه‌ای فراهم می‌کند که بدون اینکه وقتی صرف کنند کارها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بر این اساس کارها به دو نوع تقسیم می‌شود گفت: یکی از انواع کارها این است که هم کار باید انجام شود و هم توسط خود شخص انجام گیرد و چیزی که حضرت دعا می‌کنند این کارها نیست.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه شخصی خدمت امام صادق(ع) رسید و پرسید که اصول زندگی را بر چه اساس پایه گذاری کرده‌ای، گفت: امام صادق(ع) به این شخص جواب داد به این جمع بندی رسیدم کاری که به خودم واگذار شده است و از عهده کس دیگری بر نمی آید تمام تلاش خودم را برای انجام آن به کار ببندم.

وی با اشاره به فراز دیگری از دعای مکارم اخلاق عنوان کرد: امام سجاد می‌فرمایند" وَاسْتَعْمِلْنى بِما تَسْئَلُنى غَداً عَنْهُ" "پروردگارا من را عامل کارهایی قرار ده که فردای قیامت آنها را از من سؤال خواهی کرد."

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه یکی از مواردی که فردای قیامت از ما سؤال می‌کنند تربیت فرزند است گفت: اگر به بچه خود نرسیم و به منجلاب گرفتار شود از ما سؤال می‌کنند مگر شما مسئول تربیت فرزند نبودید.

وی تصریح کرد: تفاوت امتحانات بشری با امتحانات الهی در این است که در امتحانات بشری قرنطینه درست می‌کنند تا سؤال‌ها، لو نرود ولی خداوند سؤالات خود را در اختیار همه قرار داده است به شرط اینکه خود را آماده پاسخ کنید.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: 124 هزار پیامبر به اضافه اولیای الهی آمده‌اند تا انسان‌ها را برای امتحان الهی آماده کنند و سؤالات را در اختیار آنها قرار دهند تا انسان‌ها خود را برای پاسخ آماده کنند.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha