جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 353373
۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
انصار الله یمن

حوزه / اهتمام به حمایت از آرمان‌های جهان اسلام، یکی از منشورهای اعتقادی انصارالله یمن است که برگزاری تظاهرات روز قدس یکی از آن‌هاست.

 یکی از مواردی که افکار را جذب و پیروان یک اندیشه را بسیج می‌کند، بزرگداشت مناسبت‌های دینی می باشد. این اقدام‌ها وسیله انتشار افکار در دفاع از حق و یاری رساندن مظلوم در برابر ظالم است.  

     اهتمام به حمایت از آرمان‌های جهان اسلام، یکی از منشورهای اعتقادی انصارالله یمن است که برگزاری تظاهرات روز قدس یکی از آن‌هاست. با توجه به اينکه بسياري از کشورهاي عربي- اسلامي حکومت‌هاي همسو با غرب، اجازه برگزاري علني و رسمي چنين مراسمي را نمي‌دهند، لیکن جنبش انصارالله همواره نسبت به برگزاري چنين مراسمي تاکيد داشته، با حضور صدها هزار نفري، این حرکت را به رخ جهانيان کشيده است.

    اسرائیل غاصب باور نمی‌کرد که روزی در میان مردم مورد سوال قرار گیرد و روشنفکرانی در جهان عرب مساله قدس و فلسطین را مطرح کرده و فریاد آزادی قدس را به گوش جهانیان برسانند. برگزاری تظاهرات روز قدس یکی از نمادهای جنبش انصارالله یمن است که توسط سید حسین الحوثی ،موسس جنبش، در سخنرانی‌ای با عنوان «یوم القدس العالمی» در 1422ق در صعده مطرح شد که در این مقاله، به برخی از اندیشه‌های او پیرامون فلسطین و روز قدس اشاره می‌شود:

  1. سید حسین الحوثی بر این اندیشه است که توطئه‌ غصب قدس و ظلم کردن بر ملت فلسطین، مساله‌ای است که به امت اسلامی مربوط می‌گردد. دفاع از مردم مظلوم فلسطین و قدس شریف وظیفه‌ فرد فرد امت اسلامی است با وجود آن‌که حکومت‌های اسلامی و بزرگان امت با دشمنان جهان اسلام همسو شده اند. امت اسلامی خود باید این مشکل را حل کند، چون‌که خود ملت ها در این زمینه متضرر هستند و حکومت‌ها و رهبران آن‌ها متضرر نیستند. همان‌طور که ایشان در سخنرانی روز قدس گفته است که:

«..تا بدین ترتیب خود ملت ها به این مطلب پی ببرند که با بزرگداشت این روز و با جستجو در میان آراء و دیدگاه های صحیح است که می تواند این مشکل را حل کنند و بار این معضل و مسئولیت آزاردهنده را از دوش بردارند، چراکه خود ملت‌ها در این زمینه متضرر هستند و حکومت ها و رهبران آنها متضرر نیستند، آنها توجهی به این امر ندارند و رنج و آزار مسلمانان در گوشه گوشه عالم را با چشمان خود می‌بینند ولی این امر اهمیتی برای آنها ندارد. ملت ها هستند که زیان می بینند. ملت‌ها هستد که خوار و خفیف می‌شوند. ملت ها هستند که قربانی می شوند و تا زمانی که خود ملت های مسلمان به این امر اهتمام نکند، دشمنانش را نشناسند و نسبت به راه های برونرفت از مشکلات و مصایب شناخت پیدا نکند، نباید انجام کاری را از رهبران و یا غیر آن‌ها انتظار داشته باشند.»[1]

  1. رهبر انصار الله یمن بر این باور است که اشغال سرزمین فلسطین و غصب قدس، مربوط به ملت فلسطین نیست تا در مورد آن شخصا تصمیم گیرند، بلکه به تمام جهان اسلام مربوط است. او می‌گوید:

«الفلسطینیون انفسهم لیس من حقهم ان یعترفوا باسرائیل ثم یریدون منا ان نقف موقفهم. قضیه اسرائیل لیست قضیه تخص الفلسطینیین، انها قضیه المسلمین جمیعا، حتی لو اعترف الفلسطینیون انفسهم باسرائیل حتی لو رضوا بان یکونوا عباره عن مواطنین داخل دوله اسرائیل فانه لایجوز للمسلمین ان یقرؤهم علی ذلک، و لایجوز للمسلمین ان یتخلوا عن جهادهم فی سبیل ازاله هذه (الغده السرطانیه) کما اطلق علیها الامام الخمینی رحمه الله علیه»   

«قضیه اسرائیل مختص به فلسطینی‌ها نیست، بلکه مربوط به همه مسلمین است، حتی اگر خود فلسطینی‌ها نیز رژیم غاصب اسرائیل را به رسمیت بشناسند، حتی اگر بپذیرند که به عنوان شهروند اسرائیلی به حساب بیایند، مسلمین اجازه ندارند که در این امر از آنها تبعیت کنند، مسلمین اجازه ندارند که از جهاد در راه از میان برداشتن این غده سرطانی -همانطور که امام خمینی (رحمة الله علیه) فرمود- شانه خالی کنند.»[2]

    از دیدگاه سید حسین الحوثی آن‌چه باعث تأسف است، عملکرد سران کشورهای عربی می‌باشد، زیرا فعالیتی علیه اسرائیل نداشته، تسلیم شده و شکست خورده‌اند و راه‌حلی عملی برای نجات امت از این موجودیت غاصب (اسرائیل) مطرح نکرده‌اند؛ در نتیجه فلسطینی‌ها از جهاد برای آزادی سرزمین کنار کشیده، خواهان برپایی دولتی در داخل فلسطین در کنار اسرائیل هستند و از دولت‌های عربی برای تحقق این ایده کمک می‌طلبند و نیز به آمریکا روی آورده‌اند تا به فریاد آن‌ها برسد.

سید حسین الحوثی گفته است: مشکل این است که مسلمانان به قرآن مراجعه نمی‌کنند تا چگونگی تقابل و مواجهه با این دشمن را از این کتاب الهام بگیرند. اگر تنها به این آیه رجوع می‌کردند، از آن‌ درس می‌گرفتند، کفایت می‌کرد؛ زیرا خداوند درباره یهود می‌فرماید: «آیا آنان را بهره‌ای از حکومت است [که بخواهند چیزی به مردم دهند و کارساز دنیا و آخرتشان باشند، اگر هم بهره‌ای باشد] در این صورت به اندازه گودی پشت هسته خرما به مردم نمی‌پردازند.»[3] حال چگونه فلسطینی‌ها فکر می‌کنند که این امکان وجود دارد که در درون اسرائیل و در فلسطین برای خود دولتی تشکیل دهند؟

بنابراین از سوی انصارالله یمن تأیید و کمکی در جهت تحقق این اندیشه صورت نخواهد گرفت بلکه، تنها جنبش‌هایی را که برای آزادی سرزمین از چنگال رژیم غاصب اسرائیل فعالیت می‌کنند، تأیید می‌شود.

  1. موضوع مهمی که حسین الحوثی در سخنرانی به آن متذکر شده، طمع یهود و اسرائیل است  چراکه اسرائیل یک دولت طمع‌کار یهودی است و طمع این دولت محدود به فلسطین نمی‌شود، بلکه می‌خواهد دولتی حقیقی از نیل تا فرات تشکیل شود، زیرا این منطقه را همان ارض موعودی می‌داند که باید تحت سیطره و تسلط آن‌ها در آید و باید دولت خود را در این سرزمین برپا کنند.[4]
  2. راهبرد سید حسین الحوثی در جهت مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل، بزرگداشت روز قدس است. ایشان در سخنرانی خود به سخنان امام خمینی(رحمت الله علیه) در زمینه "روز جهانی قدس" استناد کرده که فرموده است «همانا روز قدس روز بیداری همه ملت های اسلامی است، براستی که بر آنها واجب است که این روز را زنده بدارند، وقتی همه مسلمانان و همه ملت‌های مسلمان در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان راهپیمایی و تظاهرات کنند، این امر، به خواست خداوند متعال، مقدمه و عاملی بازدارنده برای فسادکنندگان و بیرون راندن آنها از سرزمین‌های اسلامی خواهد شد.»

در نتیجه؛ سید حسین الحوثی با الگوپذیری از شیوه‌ استکبارستیزی حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه)، راه حل و برون رفت از این مشکل را در بزرگداشت روز قدس دانسته و بر پیروان خود تکلیف کرده تا همه ساله، جمعه‌ آخر ماه رمضان را روز قدس نامگذاری نمایند و با برگزاری تظاهرات در این روز، پیام آزادی سرزمین فلسطین از دست رژیم غاصب اسرائیل را به جهانیان اعلان کنند.

 

سید محمد طباطبایی فر

 



[1] . حوثی حسین بن بدر الدین، دروس من هدی القرآن، یوم القدس العالمی، ص 1.

[2] . حوثی حسین بن بدر الدین، دروس من هدی القرآن، یوم القدس العالمی، ص3.

[3] . نساء، آیة53: «أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِّنَ الْمُلْكِ فَإِذًا لاَّ يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيرًا»

[4] . حوثی، حسین بن بدرالدین، دروس من هدی القرآن، یوم القدس العالمی، ص2-4.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha