شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام محمد فیاضی

حوزه / حجت الاسلام فیاضی گفت: دنبال دروس به صورت متن محور باعث می شود که در خصوص ارتقاءسطح علمی خود کوتاهی کنیم و این مقدمه بروز مشکلات آموزشی خواهد شد

 به گزارش خبرگزاری  «حوزه»  از یزد، مدیر برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان یزد صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام خمینی (ره) با اشاره به حدیثی از امام علی(علیه السّلام) در خصوص نظم اظهار داشت: همان گونه که در بیان سخن امیر المومنین علی(علیه السلام) آمده «اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم» یعنی تقوای الهی پیشه کنید و بلافاصله بعد از آن می‌فرمایند نظم را در کارهایتان رعایت کنید بنابراین معلوم می‌شود نظم وسیله‌ای برای رسیدن به تقوای الهی است و در واقع حضرت نظم را هم ردیف «تقوا» که از والاترین ارزش‏های اسلامی است، قرار می دهد.

مدیر برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان یزد با تاکید بر وظیفه خطیر طلاب در جامعه اظهار داشت: طلاب در عرصه عمل به دستورات وآموزه های دین وظیفه سنگینی دارند بنابراین اگر در عمل کردن به معارف الهی کوتاهی کنند نه تنها به خود زیان رسانده اند بلکه آسیب زیادی هم به دین و حوزه علمیه وارد ساخته اند چرا که مردم هر عملی که از طلاب سر می زند را به نام دین میگزارند و همین امر وظیفه خطیر طلاب را در خصوص ترویج و تبلیغ مباحث الهی نشان می دهد.

نظم ، تزکیه ،تهذیب از رموز موفقیت طلاب است

وی در ادامه با بیان اینکه اگر انسانی توفیق عمل به دانسته های خود را داشته باشد چه در این دنیا و آخرت سعادتمند است گفت: یکی از ویژگی‌های مرحوم مجتهدی توجه به نظم طلبه‌ها و دانشجو‌ها بود زیرا ایشان معتقد بودند که محصل باید در مسیر رسالت تحصیلی خود، نظم را رعایت کرده و به مسائل جامعه اسلامی توجه نشان دهد.

حجت الاسلام فیاضی در ادامه تصریح کرد: آیا تا به حال به این فکر کرده ایم که چرا در قرآن کریم به پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) دستور داده تا ساعاتی از شب را به دعا و راز و نیاز پردازد؟ چرا باید نماز شب را در دل شب و قبل از اذان صبح اقامه کنیم؟ اگر بخواهیم این موضوع را دقیقتر بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد خداوند قصد دارد نظم را به ما یاد دهد، در واقع مستحبات قبل از واجبات همان تمرین نظم برای آمادگی انجام واجبات محسوب می شود.

 مدیر برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان یزد آموزش بدون نظم و تزکیه و تهذیب فرد را به جایی نخواهد رساند، اذعان داشت: اگر قصد موفقیت دارید با نظم و برنامه ریزی علاوه بر مطالعه دروس تدریسی قبل از هرکلاس یک پیش مطالعه داشته و با قدرت سر کلاس های مباحثه شرکت کنید.

 فراگیری قرآن، تفسیر و نهج البلاغه در راس  نظام آموزشی جدید است

 وی در ادامه با بیان اینکه نظام جدید آموزشی از سال آینده در تمام مدارس علمیه سراسر کشور اجرا خواهد شد گفت: در این نظام آموزشی که بر پایه اخلاق پایه ریزی شده، طلاب 80 درصد قرآن را حفظ و علاوه بر این با 50 درصد تفسیر و ترجمه آیات قرآن کریم و 30 درصد نهج البلاغه نیز آشنا می شوند.

 کلاس های مدارس یزد کارگاهی می شود

حجت الاسلام فیاضی در بخش دیگر صحبت های خود تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید در حدود 10 در صد مدارس یزد کارگاهی شده تا صرفاً اساتید در کلاس متکلم وحده نباشند و در صدد هستیم تا اکثر کلاس ها را کارگاهی کنیم.

 راهکاری برای دغدغه محدودیت زمانی طلاب

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از طلاب همیشه این دغدغه را دارند که با محدودیت زمانی برای مطالعه روبه رو هستند گفت: من به طلاب پیشنهاد می کنم 24 ساعت از زمانِ تمام کارهایی که یک روز در هفته انجام می دهند را روی کاغذ بیاورند تا ببینند واقعاً چه کاری انجام می دهند و کجاها زمانشان به بطالت می گذرد.

وی در پایان گفت: اگر وقتمان را به بطالت بگذارانیم از مسرفین(اسراف کنندگان) وقت خواهیم بود و باید روزی به خاطر این اسرافمان جوابگو باشیم.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha