جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فیلم اشراق

حوزه/ مستندهای بسیار خوبی در زمینه‌های بیوگرافی، اجتماعی و تاریخی خصوصاً تاریخ معاصر به جشنواره اشراق ارسال‌شده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» مراد نظری با بیان این که تعداد آثار بخش مستند 320 اثر است، تصریح کرد: این تعداد از آثار مجموع مستندهایی است که به دبیرخانه جشنواره رسیده است که تعداد 30 اثر توسط طلاب کارگردانی و تهیه کنندگی شده است.

وی با اشاره به ملاکهای تایید آثار و راه یابی آنها به مرحله داوری اظهار کرد: در وهله اول ملاک تایید اثر ، انتخاب سوژه و ویژگی های سوژه است به این صورت که سوژه آثار شرکت کنندگان در بخش مستند می بایست حاوی نوآوری‌های مناسب با محورهای جشنواره باشد و البته ویژگی دوم سوژه بباید با طی شدن تحقیق و پژوهش کامل و هدفمند انتخاب شود.

عضو هیئت انتخاب بخش مستند جشنواره ملی فیلم اشراق با اشاره به دومین ملاک تأیید آثار مستند جشنواره افزود: پس از بررسی ویژگی های انتخاب سوژه آثار، به چگونکی تحقیق و پژوهش کارگردان در راستای انتخاب سوژه پرداخته می شود؛ هدف محور بودن و همسو بودن محتوای اثر با پژوهش ملاک مهمی جهت تایید آثار است.

وی در ادامه اضافه کرد: بررسی ویژگی های تحقیق و پژوهش در مورد محتوای فیلم گاهی با تصویر فیلم نمایان می شود و گاهی با نریشن یا گفتار فیلم؛ در حقیقت جریان و ساختار فیلم نشان دهنده اصلی تحقیق محور بودن آن اثر است.

نظری به سطح کیفی آثار مستند رسیده اشاره و اظهار کرد: برخی از فیلم سازانی که آثار مستندشان به جشنواره ارسال کرده‌اند متاسفانه با محورهای جشنواره آشنا نبوده و آثاری که ارسال کرده اند عموما بدون مطالعه لازم و دقت مقتضی بوده است.

عضو شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم اشراق با تاکید بر این موضوع که در حقیقت انتظاری که از تولید فیلم مستند در آثار جشنواره وجود داشت برآورده نشد، افزود: عدم توجه شرکت کنندگان به مسائل فنی مانند تصویربرداری ساده انکارانه و صداگذاری نامناسب از سطح کیفی آثار کاهش داده است و صروری است که در دوره های آتی نقاط ضعف آثار پوشیده شود.

وی سطح کیفی آثار طلاب را در مقایسه با ادوار گذشته جشنواره رو به پیشرفت عنوان کرد و افزود: پیشرفت آثار طلاب از لحاظ به کارگیری مضامین جدید، ساختار مناسب، انتخاب سوژه و ایده نو، محتوای فکری، ارزشی و آثار تولیدی رشد قابل ملاحظه ای داشته اند.

 عضو شورای انتخاب بخش مستند ادامه داد: طلاب در زمینه تولید مستند و فراگیری آموزش های کارگاه‌های آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی اگاهی بهتر و بیشتری نسبت به انتخاب سوژه مناسب، چگونگی روند تولید و ساختار فیلم مستند پیدا کرده‌اند لذا سطح کیفی آثار طلاب پیشرفت قابل تاملی داشته است .

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌های آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی برای طلاب همچنان ادامه دارد اذعان کرد:با توجه به نتیجه‌بخش بودن کارگاه‌ها و نشست‌های مستندسازی برای طلاب ، ضروری است این روند با قوت بیشتر ادامه داشته باشد تا روز به روز شاهد پیشرفت طلاب در زمینه ساخت مستندهای موفق و هدفمند باشیم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha