شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام فرجام - اجلاس سراسری اساتید سطح دو و سه حوزه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان، پشتیبانی هدفمند از نظام را مسیر حقیقی حوزه خواند و گفت: نخبگان و اندیشمندان پشتوانه فکری و ارزشی هر نظام سیاسی و می توانند ارزش ها را در شریان های آن نظام جاری کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلین فرجام، امروز در اجلاس سراسری اساتید سطح دو و سه حوزه علمیه خراسان ، در تبیین خیرات و برکات حوزه علمیه گفت: حوزه علمیه مصداق بارز آیات 24 و 25 سوره ابراهیم است که می فرماید " أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (24) تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (25)"

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به نقش روحانیت در انقلاب اسلامی گفت: حوزویان هادیان انقلاب اسلامی اند و خطاب اصلی امام خمینی (ره) نیز در ایام انقلاب، حوزه و حوزویان بوده است، چرا که حوزه نقش جدی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است.

*سه نوع نگرش حوزویان به انقلاب اسلامی

وی در ادامه در بیان سه نوع نگرش حوزویان به انقلاب اسلامی، اذعان کرد: موضع و نگاه اول این گونه است که برخی در حوزه نسبت به مسائل روز جامعه و جهان بی تفاوت هستند، این همان جدایی دین از مدیریت جامعه است که مقام معظم رهبری از آن به عنوان مدیریت جامعه سکولار نام می برند، البته کسانی که چنین نگاهی دارند در حوزه های علمیه بسیار در اقلیت اند.

حجت الاسلام و المسلین فرجام در تبیین نگرش دوم حوزویان به انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: برخی با انقلاب در ستیز هستند، که این افراد نیز بسیار جمعیت اندکی دارند.

وی در تشریح نگرش سوم تصریح کرد: نگاه و مسیری که حوزه علمیه باید در قبال نظام اسلامی مدنظر داشته باشد، پشتیبانی هدفمند از نظام است و این همان مسیر حقیقی و صحیح است. چرا که پشتوانه فکری و ارزشی هر نظام سیاسی نخبگان و اندیشمندان فکری آن جامعه هستند که می توانند ارزش ها آن را در شریان های نظام جاری کنند.

*فرهنگ؛ میدان اصلی نفوذ دشمن

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به مسئله فرهنگ اشاره کرد و افزود:  رهبر معظم انقلاب مسئله فرهنگ را در سه مرحله این گونه بیان کرده اند که مرحله اول تهاجم فرهنگی، مرحله دوم توجه به سبک زندگی با ذکر مصادیق جزئی است و مرحله سوم به عنوان تکمیل کننده آن دو قسمت قبلی، مسئله نفوذ است.

*ساختار سه ضلعی نظام

حجت الاسلام و المسلمین فرجام با بیان این مطلب که نفوذ زمانی صورت می گیرد که منفذی وجود داشته باشد، اذعان کرد: ساختاری که امام خمینی (ره) برای نظام طراحی کرده اند، دارای سه ضلع است، اولین ضلع آن باورهای ایمانی مردم، ضلع دوم، مردم متدین و مومن و ضلع سوم نیز رهبری و روحانیت است و اگر در هر بخشی از این سه ضلع کوتاهی شود، نفوذ صورت خواهد گرفت و وظیفه حوزه های علمیه جلوگیری از نفوذ است.

*فرصت سوزی نکنیم

وی تصریح کرد: اگر روحانیت و علمای شیعه ارزش این مجموعه که پس از 1400 سال غربت شیعه به وجود آمده است را ندانند، فرصت ها از دست خواهد رفت و بهره لازم برای گسترش دین دیگر وجود نخواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان مثالی تاکید کرد: با وجود اینکه پادشاهان صفوی میانه چندانی با روحاینت نداشتند، اما علمای بزرگی همچون مرحوم علامه مجلسی عصر خوش درخشیدند. حال با وجود فضای مناسب در نظام جمهوی اسلامی برای حضور علما و حوزه های علمیه، می توان حرکت های عظیمی در گسترش تشیع و اسلام ناب محمدی انجام داد.

* بذر پشتیبانی از انقلاب در حوزه منتشر شود

وی تصریح کرد: امروزه اگر اساتید و علمای حوزه های علمیه بذر پشتیبانی از انقلاب اسلامی را در حوزه های علمیه منتشر کنند، برای آیندگان بهترین ثمره را در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین فرجام در پایان یادآور شد: یکی از مسائلی که امروز مطرح می شود مسئله پویایی در فضای علمی و نخبگانی حوزه های علمیه است. در همین راستا نکته ها و پیشنهاداتی که فضلای حوزه مطرح کرده اند، همان مسائلی است که امروزه حوزه به آن توجه دارد.

گفتنی است، اجلاس استادان سطح 2 و 3 حوزه علمیه خراسان، ظهر امروز در مدرسه علمیه سلیمانیه با تبادیل نظرها و ارائه پیشنهادهای حاضران به کار خود پایان داد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha