جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد

حوزه / مراسم شب شهادت حضرت فاطمه(س) با حضور روحانیون و اقشار مختلف مردم در مؤسسه فقهی دارالثقلین در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد شب گذشته در مراسم عزاداری شهادت حضرت صدیقه کبری(س) گفت: در طول تاریخ اسلام شخصیت های زیادی بوده اند که به ارشاد مردم می پرداختند و در رأس همه آنها انبیاء الهی و معصومین(ع) قرار داشتند که به بهانه های مختلف با مردم سخن می گفتند.

وی  به خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا(س) یک بار در طول عمر خود سخنرانی کردند و سخنرانی آن بانو به  دلیل  اهمیت فوق العاده ای که داشت به صورت خطبه در آمده است.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) حضرت علی(ع) و سایر ائمه(ع) در موضوعات و مسائل مختلف با مردم صحبت، ارشاد و هدایت می کردند و  خطبه ایراد می نمودند در این میان بعضی از افراد خطبه و سخنان و احادیث این بزرگوران را  به صورت کتابی در می آوردند و در دسترس همگان قرار می دادند که قابل استفاده برای همه آحاد جامعه حتی بعد از خود آن معصومین(ع) هم باشد.

سخنران این مراسم ابراز داشت: یکی از این معصومین(ع) دختر نبی مکرم اسلام است که به اقتضاء شرائط موجود، کمتر سخن گفته بودند، ولی یکی از سخنان آن به خاطر اهمیت موضوع جمع آوری  شده و به صورت مصحفی در آمده است.

  استاد حوزه  عنوان کرد:  موضوع مربوط به جریان فدک است که حضرت در همین رابطه، خطبه مهمی ایراد کردند،این خطبه بر اساس منابع مهم تاریخی، دارای سند قوی و از طریق زیدبن علی بن الحسین و قبل از آن حضرت زینب(س) که در آن زمان شش سال داشت نقل شده؛ خطبه حضرت زهرا(س) مربوط به قبل از هجوم به خانه حضرت علی(ع)  و به خطبه فدکیه معروف شده است.

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد افزود: در این خطبه موضوعات مهم از نبوت نبی اکرم(ص) گرفته تا توحید و امامت و بالاخره ارث مال مطرح شده است، بعد از رحلت نبی مکرم(ص)  اسلام ، گروهی6 نفره در شورایی در سقیفه دور هم جمع شدند و تصمیمات مهمی برای بعد رحلت پیامبر(ص) گرفتند.

وی گفت: در آن ماجرا خلیفه اول  انتخاب شد و برای ادامه فعالیت خود احتیاج به مال پیدا کرد، به همین دلیل فدک هم مالی آماده  و بسیار با ارزش بود به توطئه ای آن را  از دست دختر نبی مکرم اسلام(ص) بیرون آوردند .

 استاد حوزه افزود:  در آن زمان70 هزار دینار مثقال طلا سالانه در آمد  برای فدک برآورد شده و قیمت قابل توجه برای ابوبکر بود که نمی توانست از کنار آن به سادگی بگذرد، از این رو مال را به زور غصب کردند و عمال و کارگزاران حضرت را از آنجا بیرون  نمودند.

انتهای پیام:40/313

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha