دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام سید احمد حسینی

حوزه/ پژوهشگر حوزوی بیان کرد: : حضرت زهرا(س) امام علی(ع) را امام منصوب از سوی خداوند می دانستند و استدلالات خاصی نیز به شکل علمی ، بیانی و عملی در این زمینه ارایه کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی در همایش «امامت از منظر حضرت فاطمه زهرا(ع)» گفت: امامت از عنصری ترین مبانی شیعه است.

این امام پژوه افزود: برخی از مخالفان به جای مباحث کلامی از منظر تاریخی وارده شده اند و بیان می کنند که عقاید امامیه در باب امامت، ریشه تاریخی ندارد و شیعیان اولیه نیز اعتقادی به عصمت و نصب امام نداشتند.

وی گفت: آنها بیان می کنند که این مباحث به دست عده ای از متکلمین شیعه ساخته شده است و همچنین بیان می کنند که اهل بیت(ع) نیز مدعی عصمت و خلقت ویژه برای خود نبودند.

پژوهشگر  حوزه بیان کرد: حضرت زهرا(س) در میان اهل سنت نیز جایگاه ویژه و خاصی دارد و حتی در روایات اهل سنت نیز بیان شده است که ایشان سیده زنان اهل بهشت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) امام علی(ع) را امام منصوب از سوی خداوند می دانستند و  استدلالات خاصی نیز به شکل علمی و بیانی و عملی در این زمینه ارایه کردند.

وی افزود: حضرت زهرا(س) در اعراض نسبت به جریان سقیفه بیان می کنند که پس از قضیه غدیر خم خداوند دیگر هیچ عذر و بهانه ای برای کسی باقی نمانده است و در اینجا کاملا مشخص است که منظور حضرت، خلافت امام است؛ ایشان در ادامه به یکی از آیات قرآن اشاره می کند که وقتی خداوند چیزی را انتخاب کرد دیگر بر مردم عذری نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت: حضرت زهرا(س) در مساله انتخاب امام علی(ع) از سوی خدا بیان کردند که در این زمینه دیگر جای هیچ اختیاری باقی نیست که کسی بخواهد این انتخاب را قبول نکند.

پژوهشگر و استاد حوزه بیان کرد: حضرت زهرا(س) بیان می کنند که امتی که عهد خدا و رسول خدا را شکستند حق ندارند بر جنازه من نماز بخوانند و این مساله بیانگر آن است که چنین مساله ای از سوی حضرت زهرا(س) بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خاطرنشان کرد: برخوردی که حضرت زهرا(س) با حاکمان آن زمان کردند  الگو است؛ حضرت زهرا(س) خلافت خلیفه اول را در کنار بیعت مردم با وی قبول نکردند زیرا ایشان بیان کردند که کسی حق ندارد این انتخاب را پس بزند.

وی افزود: پس از اینکه مردم حضرت زهرا(س) را در احتجاجاتی که کردند یاری نکردند، بیان کردند که قبر ایشان مخفی بماند و این افراد نیز حق ندارند بر پیکر ایشان نماز بخوانند.

وی گفت: در این زمینه ممکن است شبهه ای مطرح شود که این رفتار با مشی رفتاری صحابه پیامبر(ص) هماهنگ نیست؛ در پاسخ به این سوال باید گفت که مساله توطئه برای کنار گذاشتن امام علی(ع) در منابع اهل سنت نیز نقل شده است.

پژوهشگر و استاد حوزه بیان کرد: امام علی(ع) بیان کردند که عرب در زمان حیات پیامبر چنین توطئه چید که مرا از خلافت پس از پیامبر(ص) منع کنند؛ معاویه به محمد بن ابی بکر نیز بیان کرد که اولین کسی که حق او را ستاندند خلیفه اول و دوم بودند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خاطرنشان کرد: مسایل بسیاری در کتب اهل سنت در این زمینه وجود دارد که نشان می دهد مساله سقیفه چیزی ساخته ذهن شیعیان نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha