جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 375530
۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰
نرم افزار علم الهدی

حوزه/ نرم افزار ارزشمند مجموعه آثار سید مرتضی علم الهدی رحمه الله توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید و عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، نرم افزار فوق با ۲۹ عنوان کتاب در ۴۹ جلد از آثار سید مرتضی علم الهدی و دیگر آثار مرتبط با ایشان در موضوعاتی همچون علوم قرآنی، عقاید شیعه امامیه، امامت، مهدویت، فقه، اصول فقه، حدیث و شعر هم اکنون در دسترس پژوهشگران و محققان قرار دارد.

 تنزيه الأنبياء، الشافى فى الإمامة، تلخيص الشافي، المقنع في الغيبة، الملخص في أصول الدين، الذخيرة في علم الكلام، دفاع از تشيع، جمل العلم و العمل، شرح جمل العلم و العمل، الانتصار، مسائل الناصريات، إجماعات فقهاء الإمامية، الذريعة إلى أصول الشريعة، رسائل الشريف المرتضى، أمالي المرتضى، الديوان و ... از جمله کتب ارائه شده در این نرم افزار می باشد.

همچنین این نرم افزار با بهره گیری از قالب کتابخانه لفظی نور نسخه ۲.۱، امکاناتی همچون امكان انتخاب فهرست درختی و گزینشی و ارتباط آنها با متن، به همراه قابلیت تطبیق دوسویه متن و فهرست، امکان محدود كردن دامنه متن و فهرست کتب به موارد دلخواه، امکان فهرست‌ سازی توسط علائم عمومی جهت تهیه فهرست های پویا و متنوع از كلمات، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت نامه با امکان دسترسی به ریشه و مشتق کلمات، قابلیت انتقال متن دلخواه به word، امکان دسترسی به اطلاعات مفیدی در باره نسخه شناسی هر یك از كتب و ... را در خود جای داده است.

 این گزارش در باب شرح حال سید مرتضی می افزاید: این عالم بزرگوار بعد از درگذشت استادش، مفيد، زعامت دينى جامعه امامى را برعهده گرفت. افزون بر اين، وى مقام نقيب النقبايى طالبيان بغداد و حق حكم بر رد مظالم و امارت الحاج را برعهده داشت و همين مسئله، باعث ارتباط او با سه تن از خلفاى عباسى، به نام هاى «طائع» ( ۳۶۳- ۳۸۱ ق)، « قادر» ( ۳۸۱- ۴۲۲ ق) و« قائم» ( ۴۲۲- ۴۶۷ ق) گرديد.

سيد مرتضى از جامعيتى كم نظير برخوردار بود؛ به گونه‏ اى كه همگان بر فضل و دانش و بزگوارى وى اتفاق نظر داشتند. او با وجود تصدى مناصب حكومتى به مدت سى سال، از پركارترين نويسندگان بود و تأليفات بسيارى در زمينه ‏هاى مختلف علمى از وى به جا مانده است.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر از نرم افزار مجموعه آثار سید مرتضی علم الهدی رحمه الله، به صفحه ذیل مراجعه نمایند:

http://www.noorsoft.org/node/14786

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha