جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 375539
۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶
ملک عبدالله پادشاه اردن

حوزه / کارشناس امنیتی روزنامۀ صهیونیستی "معاریو" پشتِ پردۀ گفت وگوهای محرمانۀ ملک عبدالله پادشاه اردن، دربارۀ روابط با "اسرائیل" را بر ملا کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از العالم، "یوسی ملمان" در مقاله ای تحت عنوان "گفت وگوهای محرمانۀ عبدالله" به توضیحِ اظهاراتِ پادشاه اردن در کنگرۀ آمریکا در اوائل سال جاری میلادی پرداخت.

روزنامۀ "السفیر" لبنان، خاطر نشان کرد که ملمان با استناد به مقاله ای که در روزنامۀ میدل ایست آنلاین درباره گفتارِ ملک عبدالله منتشر کرده بود، از همکاری با ارتش رژیم صهیونیستی در مقابله با نیروی هوایی روسیه در سوریه خبر داد.

به نوشتۀ معاریو، ملک عبدالله به سناتورهای کنگرۀ آمریکا اعلام کرد، سه ماه پیش، تماسی از ژنرال گادی آیزنکوت دریافت کرد که در آن از او درخواست شده بود، با ارتش روسیه تماس حاصل کند و در خصوص جنگ در سوریه، تدابیری مشترک اتخاذ کنند تا از شکل گیری برخورد میان دو ارتش جلوگیری شود.

ملمان، این گفتۀ ملک عبدالله را "دریچه ای نادر به روابط ویژۀ اردن و "اسرائیل" ارزیابی کرد و گفت: اکنون روشن تر از گذشته می دانیم که اردن و "اسرائیل" در منافع مشترک با یکدیگر پیمان مشترک دارند، اما این پیمان تنها در سطح سران نیست، بلکه فرماندهان ارتش نیز در سطح رئیس ستاد ارتش با همتایان خود تماس دارند و در خصوص موضوع مرزهای مشترک با یکدیگر هماهنگی می کنند.

بر اساس گفتۀ عبدالله دوم پادشاه اردن، این کشور با "اسرائیل" در خصوص اقدامات نظامی، به ویژه اقداماتی که در خصوص سوریه انجام می شود، با یکدیگر هماهنگی دارند.

در واقع اظهارات ملک عبدالله دوم در کنگرۀ آمریکا، واضح ترین اعتراف از حجم مشارکت اردن در عملیات نظامی در سراسر جهان به شمار می رود. به نوشتۀ روزنامه "گاردین" و وبگاه "میدل ایست ای"، درز اظهارات ملک عبدالله در کنگره، از سیاست ترکیه نیز پرده برداشت. به گفته ملک عبدالله "اردوغان، به حلِ بحران های منطقه با راه حلی رادیکال – اسلامی باور دارد و رسیدنِ تروریست ها به اروپا، بخشی از سیاست ترکیه است".

بر اساس اطلاعات درز یافته، پادشاه اردن ائتلاف عربستان را ائتلافی با فعالیت های محدود توصیف کرد.

از سوی دیگر دربار پادشاهی اردن، اظهارات درز یافتۀ ملک عبدالله دربارۀ کارآمدی محدود ائتلاف عربستان را تکذیب و اعلام کرد: گفته ها در این خصوص که اردن و دیگر کشورها به شرطِ الزام آور نبودن ائتلاف به آن پیوستند؛ نادرست و تلاشی برای بر هم زدن روابط تاریخی این کشور با عربستان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha