پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
زکات

حوزه/ زکات نقش بسزایی در رفع مشکلات اقتصادی جامعه دارد و حوزه های علمیه با آمادگی حداکثری در بحث اعزام روحانیون به مناطق مختلف شهری و روستایی، توسعه فرهنگ پرداخت زکات را در دستور کار دارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی، شامگاه یک شنبه، در جلسه شورای زکات استان لرستان با اشاره به اهمیت پرداخت زکات در دین مبین اسلام، گفت: زکات از شئون ولایت است و افرادی که آن را جمع آوری می کنند، با اراده و اذن این امور را انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه نگاه به پرداخت زکات باید نگاهی حکومتی باشد، تصریح کرد: با کاربردی کردن این نگاه در ابعاد مختلف پرداخت زکات، می توانیم میزان پرداخت این فریضه را در بین مردم افزایش و مشکلات اقتصادی جامعه را تا حدودی برطرف کرد.

امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه عاملان زکات نقش مهمی در ترغیب و تشویق و همچنین فرهنگ سازی زکات در سطح جامعه دارند، تصریح کرد: با ارائه آموزش های لازم و مستمر در خصوص اهمیت پرداخت زکات، وجوب مصرف و همچنین عواقب پرداخت نکردن زکات از منظر آیات و روایات می توان پرداخت زکات را در جامعه به حداکثر رساند.

حجت الاسلام والمسلمین میر عمادی، تبلیغ و فرهنگ سازی در بحث پرداخت زکات را از جمله تشویق و ترغیب مردم به ادای این فریضه عنوان کرد و اظهار داشت: تبلیغ در امر زکات مفهوم گسترده ای دارد و باید روحانیون و فعالان دینی با بهره گیری از آیات و روایات، به تبیین آثار و برکات زکات و رفع موانع پرداخت آن بپردازند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با بیان اینکه فراهم آوردن زمینه اسکان مبلغان و حضور آنها در بین روستاییان، در امر فرهنگ سازی زکات در جامعه ضروری است، افزود: باید با تمهیدات لازم زمینه تبلیغ مبلغان پیرامون فریضه زکات در نقاط مختلف بویژه مناطق روستایی فراهم شود.

*ضرورت فرهنگ سازی زکات

حجت الاسلام سید لطف الله حیات الغیبی، رئيس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان لرستان نیز در این نشست با اشاره به این که زکات نقش بسزایی در رفع مشکلات اقتصادی جامعه دارد، افزود: حوزه های علمیه با آمادگی حداکثری خود در بحث اعزام روحانیون به مناطق مختلف شهری و روستایی توانسته اند فرهنگ پرداخت زکات را در بین مردم تبلیغ و ترویج دهند.

وی با اشاره به اینکه هم زمان با فصل برداشت و در آستانه تابستان نیز مبلغان و مروجان فرهنگ دین در بین روستاییان به صورت چهره به چهره به بیان اهمیت پرداخت زکات از منظر دین و عواقب پرداخت نکردن آن می پردازند، تصریح کرد: برای تحقق پرداخت بیشتر زکات در سطح جامعه نیازمند عزم همگانی از سوی سایر دستگاه های متولی هستیم.

رئيس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان لرستان با اشاره به نقش اثر گذار رسانه ها خصوصا رسانه ملی در امر فرهنگ سازی و ترویج زکات در سطح جامعه، یادآور شد: رسانه ها عامل مهمی در جهت دهی افکار عمومی هستند، لذا می توانند در عرصه ترویج فرهنگ دینی بسیار اثرگذار باشند.

*بانک اطلاعاتی زکات راه اندازی شود

حجت الاسلام فضل الله نجفی، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه استان لرستان نیز در این نشست گفت: متاسفانه امروز اشاعه برخی از واجبات و مستحبات از جمله زکات در فضای مجازی تا حدودی به فراموشی سپرده شده است.

وی با ارائه پیشنهاد راه اندازی بانک اطلاعاتی زکات در فضای مجازی، افزود: در این بانک باید ابعاد پرداخت زکات، معرفی مشمولان، آثار و برکات زکات و همچنین موانع و عواقب پرداخت نکردن زکات ارائه شود.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه استان لرستان با اشاره به اینکه مبلغان همواره بازوی کارآمدی برای گسترش فرهنگ زکات در جامعه بوده اند، ادامه داد: امسال همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان و تلاقی این ایام مبارک با فصل برداشت محصولات کشاورزی، مبلغان تلاش می کنند کشاورزان را نسبت به پرداخت زکات تشویق نمایند.

وی خواستار صرف زکات کشاورزان برای اموری از قبیل ساخت پل، جاده ها و...در روستاها، گفت:این عمل می تواند راهکاری موثر در گسترش فرهنگ زکات در  بین روستاییان باشد.

انتهای پیام.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha