پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 377157
۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
مراسم معنوی اعتکاف

حوزه/ خطیب حوزه در جمع معتکفین مسجد مقدس جمکران گفت: سنت فراموش شده اعتکاف، به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی دوباره در جامعه اسلامی احیا شد و طی دهه اخیر رونق گسترده ای گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  چاوشی در شبستان امام علی (ع) مسجد مقدس جمکران در سخنانی با اشاره به اهمیت فریضه اعتکاف اظهارداشت: آنچه معتکف می باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد آنست که اصل اعتکاف، یک عبادت مستحب است که با نذر، عهد، قسم، اجاره و مانند آن واجب می شود.

خطیب حوزه افزود: این عبادت، باید با قصد قربت انجام گیرد و شخص مؤمن، با قصد قربت، سه روز در مسجد می ماند و روزه می گیرد و جز برای امر ضروری، از آن جا خارج نمی شود و صرف توقف و ماندن در خانة خدا، بدون قصد، اعتکاف محسوب نمی شود.

حجت الاسلام چاوشی  با اشاره به نگاه قرآن به مساله اعتکاف، ادامه داد: هر چند واژه اعتکاف با این شکل و قالب، در قرآن به چشم نمی خورد، ولی ریشه و سایر مشتقات آن، در 9 آیه  به کار رفته که تنها یک مورد آن در معنای اصطلاحی اعتکاف بوده است. بطوریکه خداوند متعال می فرمایند؛ « ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَی اللَّیلِ وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاکفُونَ فِی الْمَساجِدِ تِلْک حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها کذلِک یبَینُ اللَّهُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یتَّقُونَ ؛ سپس روزه را تا شب، تکمیل کنید و در حالی که در مساجد به اعتکاف پرداخته اید، با زنان، آمیزش نکنید. این، مرزهای الهی است؛ پس به آن نزدیک نشوید. خداوند، این چنین، آیات خود را برای مردم روشن می سازد؛ باشد که پرهیزکار گردند».

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه بیان داشت: اسلام، عزلت و انزوای کامل از مردم را روان نداشته است؛ زیرا این امر، مسئولیت انسان را در زندگی و نقشی که باید در اصلاح آن داشته باشد، از میان می برد؛ ولی عزلت جستن موقت و کوتاه مدت، امری پسندیده و برای ادامه زندگی، به انسان نیرو می دهد، از این رو، اعتکاف که یکی از این روش هاست، مورد سفارش اسلام است.

وی آداب اعتکاف را سه دسته برشمرد و اظهارداشت: برخی واجب و برخی حرام و دسته ای نیز مستحب می باشند، دو قسم اول، در شرایط و محرمات اعتکاف بیان می شوند؛ اما کارهایی که انجام آنها برای معتکف، مستحب است، عبارتند از؛ تلاوت قرآن، خواندن نماز، ذکر و یاد خدا، دعا، تعلیم و تعلم، ترک سخن در امور دنیوی از این جمله می باشد.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم(ص) خطاب به اباذر، گفت: حضرت رسول (ص) می فرمایند« یا اَباذَر! کلُّ جُلُوسِ فِی الْمَسْجِدِ لَغْوٌ اِلاّ ثلاثٌ، قِرائَةُ مُصْحَفٍ، اَوْ ذِکرُ اللَّهِ اَوْ سائِلٍ عن عِلْمٍ » (وسایل الشیعه، ج 4، باب 2، ص 117). ای اباذر! هرگونه نشست و توقفی در مسجد، لغو و بیهوده است؛ مگر سه چیز؛ قرائت قرآن، یاد خدا، پرداختن به مسائل علمی، لذا از همین حدیث نورانی جایگاه معتکفین مشخص می شود.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha