جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
کد خبر: 377166
۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
مراسم معنوی اعتکاف

حوزه/ آیین معنوی اعتکاف امسال با حدود یک هزار خادم و ۱۴ هزار معتکف در مساجد قم در حال برگزاری است.

به گزارش  خبرگزاری«حوزه» به نقل از ستاد مرکزی اعتکاف قم، سنت حسنه اعتکاف ماه رجب در سال 1395 با حضور پرشور و معنوی بیش از 14 هزار معتکف خواهر و برادر در 22 مسجد در حال برگزاری است.

* حضور معتکفین ده ها کشور در قم

بنابر اعلام مسئولین ستاد اعتکاف، امسال معتکفین ده ها کشور در 24 مسجد شهر قم حضور دارند.

در همین حال برخی صنوف مانند روحانیون، جانبازان، دانشجویان، دانش آموزان، طلاب غیر ایرانی، مشاغل اداری، آزاد و برخی اقشار در برخی مساجد به صورت متمرکز معتکف هستند.

* فعالیت حدود هزار خادم المعتکفین

حدود 450 برادر و 550 خواهر اعم از فرهنگی، تدارکات و اجرایی در مراسم اعتکاف امسال فعالیت داشتند.

همچنین وعده های غذایی سحری و افطاری با کیفیت خوب و تنوع متناسب با فضای معنوی اعتکاف طبخ و میان معتکفین توزیع شد.

* جشن میلاد امام علی(ع) و وفات حضرت زینب(س)

باتوجه به این که سنت حسنه اعتکاف در ماه رجب، همزمان با ایام میلاد امام علی(ع) و وفات حضرت زینب(س) است؛ مراسم تعظیم شعائر مذهبی در این دو مناسبت دینی با حضور سخنرانان توانمند از جمله حضرات آیات و حجج اسلام اراکی، صدیقی، میرباقری، مومنی، جوشقانیان، میردامادی، ظهیری و پناهیان و مداحی برادران حاج عباس حیدر زاده، حاج حسن اخباری، حاج رحیم ابراهیمی، حاج حسن شالبافان، سیدرضا تحویلدار، سید علی حسینی نژاد و سید محسن بنی فاطمه برگزار شد.

* هم اندیشی معتکف و اصلاح جامعه با موضوع اقتصاد مقاومتی

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین نبوی معاون تبلیغ حوزه های علمیه سخنرانی کرد و معتکفین در یک گفتگوی دو طرفه نظرات خود را در این خصوص مطرح کردند. دیدگاه های خلوت نشینان کوی دوست پس از این نشست جمع بندی شده و در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.

* غرفه های فرهنگی

غفه های فرهنگی با سه موضوع تصحیح قرائت نماز، بیان احکام و مشاوره روانشناختی و مذهبی در مساجد بر پا و مورد استقبال معتکفین قرار گرفت.

با توجه به جایگاه مهم نماز در قبولی طاعات در غرفه تصحیح قرائت نماز با حضور کارشناسان خبره، قرائت علاقه مندان بررسی و در موارد لازم تصحیح می شد.

همچنین با توجه با اینکه یکی از مهمترین نکات در زمینه اعتکاف، آشنایی با احکام شرعی این سنت حسنه است و چون بیشتر مخاطبان در طول سال فقط در ایام ماه رجب معتکف می شوند ضروری است احکام شرعی از ابتدای حضور معتکفین به طور مستمر مطرح شود. لذا در بخش برادران حدود 15 کارشناس احکام و در بخش خواهران 20 کارشناس پاسخگوی سوالات معتکفین بودند.

* یادوراه شهدا

در طی سالیان اخیر با توجه به جنایات دشمنان دین و تکفیری ها و گسترش جبهه های جهاد در دفاع از حرم های اهل بیت(ع) در عراق و سوریه ، برنامه یادواره شهدا در آیین معنوی اعتکاف رونق گرفته است.

در همین راستا برنامه بزرگداشت شهدای مدافع حرم در بیشتر مساجد برگزار و معتکفین میزبان یکی از شهدای گرانقدر مدافع حرم شهید نقیب علی از کشور پاکستان بودند.

* نشست های معرفتی

این نشست ها در قالب حلقه های تبلیغی و معرفتی و به صورت آزاد در میالن معتکفین برگزار و مبلغین به سوالات معرفتی و عبادی و شبهات معتکفین پاسخ دادند. در این زمینه 80 مبلغ برادر و خواهر به صورت شبانه روزی در خدمت معتکفین بودند.

* رادیو اعتکاف

پخش نواها و کلیپ های مذهبی و متناسب با موضوع اعتکاف موجب بهره مندی بیشتر از این فرصت معنوی می شود. لذا قطعه های صوتی متناسب و مرتبط تهیه و در زمان های گوناگون با زمان بندی مشخص در 2 موضوع فرصت بندگی و بر آستان اعتکاف تحت عنوان رادیو اعتکاف در مساجد پخش شد.

* معاشرت ملکوتی

با توجه به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر معاشرت خوب با معتکفین، خادمان این آیین معنوی سعی داشتند در برخوردهای خود اخلاق حسنه را رعایت کرده و الگوی عملی در این زمینه باشند.

* سایر فعالیت های فرهنگی

توزیع دفتر «سند عاشقی» با هدف استمرار ارتباط با شهدا در طول زندگی میان معتکفین، توزیع کتابچه صفای دل شامل سخنان مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید در خصوص اعتکاف میان مبلغین، توزیع کتاب سه روز آسمانی، تابلوی فصل خلوت ویژه نصب تک نگاره های اعتکافی در 8 موضوع، قرائت دعای کمیل، ندبه و سمات و مناجات خوانی از دیگر فعالیت های فرهنگی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha