جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سفیر واتیکان در ایران

حوزه/ امروزه در اروپا به جای پل های ارتباطی و فرهنگی دیوار می سازند و اجازه ورود نمی دهند ما چکونه هماهنگی و دوستی خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، اسقف اعظم لئوبوکاردی، سفیر واتیکان در جمهوری اسلامی ایران در همایش نقش رهبران دینی در فرایند صلح جهانی که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) جامعه المصطفی با حضور دانش آموختگان و اساتید در قم برگزار شد ابراز داشت: صلح مختص رهبران دینی نیست، بلکه تمام کسانی که در دانشگاه ها مشغول تحصیل هستند این وظیفه را دارند که  نیروهای صلح جو را تربیت کنند.

وی در ادامه افزود: یک رهبر دینی باید نقش دینی خود را مقدم بر دیگر نقشهای خود، اعم از سیاسی اقتصادی و... بدارد ونقش دینی خود را حفظ کند و بایستی باور پذیر باشد تا مخاطب کلام رهبر دینی را باور کند.

دین اسلام صلح طلب است

اسقف اعظم واتیکان در بیان این که مبلغین ادیان توحیدی باید مجهز به شیوه های نوین تبلیغی باشند اظهار داشت:همانطور که جهان در حال گذر است، رهبران دینی موظف هستند خود را تجهیز به ابزارهای روز کنند و به سبب اآها با مردم صحبت کنند.

وی به چند آیه از قرآن کریم اشاره کرد و ابراز داشت: آیات قرآن کریم در بسیاری از موارد مردم را دعوت به صلح می کند و همواره در اسلام توصیه شده به در دیدار با یکدیگر ابتدا با سلام شروع کنید و این نشان از صلح طلب بودن دین اسلام می باشد.

سفیر واتیکان عنوان کرد: در مورد تعدد ادیان باید باور کنیم، اگر خدا می خواست می تواند تمام بشریت را تحت یک ملت و دین بیاورد و این اتفاق نیفتاده است و این سخن نص صریح آیات قرآن کریم می باشد و این رویکرد را باید عوض کرد که با زور و اجبار به دیگران دین را اجبار کرد.

وی یاد آور شد: برخی رهبران دینی نگاه اجبار در دین را باید تغییر دهند، چرا که تمام ادیان اجزایی هستند از یک آیینه بزرگ حقیقت و باید دقت داشت که هدف یکی است، ولی راه های رسیدن به هدف متعدد است، لذا اگر بگوییم در یک جز هستیم و دیگری در جز دیگر و نیتمان جداسازی باشد مشکل ساز خواهیم بود، ولی اگر نیتمان اتحاد داشته باشد ایرادی نخواهد داشت.

وی با تاکید بر این که ادیان الهی موظف به برپایی صلح جهانی هستند ابراز داشت: اگر باور داشته باشیم هدف یکی است دیگر نزاعی نخواهیم داشت، چراکه احترام به دیگر ادیان، از  آموزه قرآن است و همچنین هیچ جنگی از دل ادیان برنمی خیزد و دعوت نمی کند، امروزه همه فریاد صلح می زنند و این ادیان هستند که باید صلح را برقرار کنند.

اروپا به جای پل های ارتباطی و فرهنگی دیوار می سازند

وی در ادامه با نقد عملکرد جوامع غربی و اروپا خاطرنشان ساخت: امروزه در اروپا به جای پل های ارتباطی و فرهنگی دیوار می سازند و اجازه ورود نمی دهند ما چگونه هماهنگی و دوستی خواهیم داشت؛ چرا در اروپا به پناهدگان گفته می شود بروید خطر برای ما هستید این اموزه مسیحیت نیست، چرا که دین مسیحیت می گوید هرکس وارد خانه من می شود مهمان و دوست من است لذا باید تمامی ادیان تجهیز شوند تا تروریسم و بی صبری و عدم تحمل دینی را کنار بگذارند.

جامعه المصطفی با اموزش صلح را در جهان فراگیر کند

سفیر واتیکان در ادامه خاطر نشان ساخت: اولین رسالت رهبران دینی برای رسیدن به صلبح این است که بدونه هیچ قید و شرط و تعللی کاملا باید بحث خشونت از طرف رهبران دینی اعلام گردد و هیچ کس حق نداشته باشد با خشونت دین خود را به دیگری تحمیل کند و در گام دوم نباید خشونت و تروریسم را با یک دین نژاد رنگ یا یک فرهنگ گره بزنیم این اشتباه بزرگی است،

اسقف اعظم واتیکان  مهمترین عنصر در فرایند صلح جهانی تحصیل و آموزش را سومین رسالت علمای ادیان خواند و ابراز داشت: و ظیفه نهاد های علمی همچون جامعه المصطفی این است که صلح را در جهان فراگیر کند و گفتگوی دینی و فرهنگی میان ادیان فرهنگ ها و تمدن ها را در جامعه باور ببخشیم، چرا که دیالوگ از درون روح و ضمیر الهی ما جاری می شود و به سبب آن در زبان جاری می گردد.

در جامعه جهانی خشونت و افراط گری کاملا ریشه کن گردد

وی در ادامه عنوان کرد: باید در جامعه جهانی خشونت و افراط گری کاملا ریشه کن گردد و نباید بحث گفتگوی دینی را صرفا در جهان انتزاعی و تئوری محدود کرد، بلکه باید به مرحله عملی و ملموس نیز وارد شد به این صورت که اگر در کشور همسایه ما نزاع و آرامشی وجود ندارد به کمک آنها برویم.

سفیر واتیکان با نقد مدرنیست حاکم بر جامعه جهانی ابراز داشت: امروز متاسفانه مشکلی که پیش آمده مدرنیست می باشد، بطوری که در جوامع غربی  مردم به سگ و گربه خود بیشتر اهمیت می دهند تا به همسایه خود.

وی در ادامه اظهار داشت: پیام صلح بایستی توسط رسانه ها به تمام جهان ارسال شود و همواره سرمایه گذاری ما باید بر روی نسل جوان باشد، چرا که مردم امروزه به مراکز دینی خود استقبالی نشان نمی دهند همانطور که در ایتالیا 12 درصد مردم جمعه ها به کلیسا ها می آیند این یعنی این که ما باید به نسل جوان خود بیشتر اهمیت بدهیم.

رهبران دینی باید پیام صلح و دوستی را انتشار دهند

وی خاطرنشان ساخت: تمامی انسان ها اهل یک خانواده هستند و اکنون وقت ساختن پل است نه دیوار و زمان بازگشودن مرزهاست نه بستن، رهبران دینی را باید دعوت کنیم تا در مراکز دینی اعم از مساجد و کلیسا پیام صلح و دوستی را انتشار دهند، چرا که این دو مکان انتشار پیام صلح می باشند تا از هرگونه پیام خشونت جلوگیری شود.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha