سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 381284
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
جان کربی

حوزه/ جان کربی گفت: آمریکا به شدت از حکم صادر شده در مورد شیخ علی سلمان نگران است و ما بر این باوریم که هیچ کس نباید به خاطر بیان نظر خود و برپایی تجمع مسالمت آمیز، محاکمه و زندانی شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» ، در پی صدور حکم ظالمانه دادگاه استیناف بحرین علیه شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین، وزارت امور خارجه آمریکا، کشور فرانسه و اتحادیه اروپا نیز نسبت به این حکم واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند.

اتحادیه اروپا: این حکم، تهدیدی برای روند گفتگو در بحرین است

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای اعلام کرد: دادگاه استیناف بحرین، شیخ سلمان را به اتهام تلاش برای تغییر نظام با روش نظامی به 9 سال زندان محکوم کرد در حالی که پیش از این به چهار سال زندان محکوم شده بود.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده: حکم صادر شده در مورد شیخ سلمان می تواند فرصت باقی مانده برای آشتی ملی در بحرین را در معرض خطر قرار دهد و ما امیدواریم دادگاه در مورد این حکم بازنگری کند و حکمی عادلانه و شفاف در مورد وی صادر کند؛ چراکه نظام بحرین باید به تمام التزامات بین المللی خود پایبند باشد.

در پایان این بیانیه آمده: اتحادیه اروپا تلاس می کند به جریان اصلاحات در بحرین کمک کند؛ چراکه اصلاحات در بحرین موجب تقویت حقوق بشر و حاکمیت قانون و ترک خشونت و برقراری آزادی بیان می شود.

نگرانی پاریس از حکم دادگاه آل خلیفه

فرانسه نیز نگرانی خود را از تصمیم دادگاه استیناف بحرین در مورد شیخ علی سلمان اعلام کرد و گفت: ما دادگاه محاکمه شیخ علی سلمان را با دقت پیگیری می کنیم.

در پایان این بیانیه نیز آمده: ما در مورد رعایت حق آزادی بیان و رعایت حق و عدالت در دادگاه های بحرین نگرانیم و بر این باوریم اینها دو اصل اساسی برای تحقق دموکراسی است.

واشنگتن خواستار آزادی شیخ سلمان شد

از سوی دیگر جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از نظام بحرین خواست تهمت های نسبت داده شده به شیخ علی سلمان را پس بگیرد و وی را آزاد کند. وی همچنین نگرانی آمریکا را در مورد حکم دادگاه آل خلیفه نسبت به شیخ سلمان اعلام کرد.

جان کربی گفت: آمریکا به شدت از حکم صادر شده در مورد شیخ علی سلمان نگران است و ما بر این باوریم که هیچ کس نباید به خاطر بیان نظر خود و برپایی تجمع مسالمت آمیز، محاکمه و زندانی شود.

وی افزود: در این پرونده هنوز جای بازنگری و اعتراض وجود دارد و ما از نظام بحرین می خواهیم به التزامات و معاهدات بین المللی خود در مورد رعایت حق آزادی بیان پایبند باشد و اتهام های نسبت داده شده به شیخ سلمان را پس بگیرد و او را آزاد کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: گروه های منتقد و معارض مسالمت آمیز، نقش سازنده ای در تحول و دگرگونی جوامع دارند و ما فکر نمی کنیم حکم صادر شده در مورد شیخ سلمان بتواند به روند آشتی ملی در بحرین کمک کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha