جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مروان برغوثی

حوزه/ دزموند توتو، اسقف اعظم آفریقای جنوبی، که خود یکی از برندگان جایزه نوبل می‌باشد نیز به جمع تعداد بی‌شماری پیوست که خواستار اهدای جایزه صلح نوبل به مروان برغوثی زندانی سیاسی فلسطینی می‌باشند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» دزموند توتو، اسقف اعظم آفریقای جنوبی، که خود یکی از برندگان جایزه نوبل می‌باشد نیز به جمع تعداد بی‌شماری پیوست که خواستار اهدای جایزه صلح نوبل به مروان برغوثی زندانی سیاسی فلسطینی می‌باشند.

برغوثی موسس گردان شهدای الاقصی فلسطین می‌باشد که در مقابل حملات ارتش اسرائیل به مسجد الاقصی در سال 2000 ایستادگی کرده و انتفاضه دوم را آغاز کردند. این رهبر فلسطینی که خواستار مقاومت مردمی در مقابل اشغال ارتش اسرائیل است، به جرم ایستادگی و مقاومت از سال 2002 با وجودی که هیچ‌گونه مدرک مستقیمی علیه او وجود ندارد در زندان‌های اسرائیل بسر می‌برد.

اسقف اعظم آفریقای جنوبی در نامه خود درباره برغوثی نوشته است: کاندیدا کردن برغوثی، نماد تلاش مردم فلسطین برای آزادی بوده و به منزله یک پیام روشن و آشکار در حمایت از تحقق حقوق مسلم مردم فلسطین، از جمله حق تعیین سرنوشت خودشان است.

توتو در ادامه نوشت: من از اعضای کمیته نروژی جایزه نوبل می‌خواهم که از این فرصت مناسب برای جلب توجه جهانیان به مسئله فلسطین استفاده کرده و آن را به عنوان فراخوانی برای صلح عادلانه و پایدار انجام دهند. چشم انداز و مسیری که مروان برغوثی برای دفاع و عمل به آن با وجود سال‌ها حبس و انزوا هنوز آن را ادامه می‌دهد.

پیش از این پنج تن دیگر از افراد برجسته کمیته نیز برغوثی را به عنوان نامزد دریافت این جایزه تعیین کرده بودند. در ماه می 5 عضو پارلمان بلژیک به طور رسمی فرم کاندیداتوری او را برای جایزه نوبل پر کرده بود. امضاء کنندگان این درخواست جنیلا گروونیوس رئیس بخش دو جانبه بلژیک و فلسطین از گروه بلژیکی اتحادیه بین پارلمانی، درک واندرمالن، رئیس کمیته روابط خارجی، ونسان ونکویکن بورن ، رئیس کمیته امور اجتماعی، ژان مارک دلیزی، رئیس کمیته اقتصاد، بنوا هلینگز، معاون رئیس کمیته دفاع ملی، و سناتور پیت دبروئین و نادیا ال یوسفی بودند.

در ماه آوریل نیز گروهی از اعضای پارلمان بریتانیا از تمامی احزاب سیاسی در یک حرکت پارلمانی از رژیم صهیونیستی خواستار آزادی برغوثی شده و گفتند که آزادی او پس از 14 سال می‌تواند نقش مهمی در فرآیند آشتی، وحدت و مذاکره پس از به استقلال رسیدن فلسطین داشته باشد.

در همین راستا نیز کمپین بین‌المللی آزادی مروان برغوثی از سال 2013 توسط نلسون ماندلا رهبر فقید آفریقای جنوبی آغاز به کار کرد. نلسون ماندلا خود یکی از فعالان برجسته مبارزه با آپارتاید بود که به مدت 26 سال برای پایان دادن به سیاست‌های نژاد پرستانه دولت آفریقای جنوبی در زندان‌های این رژیم بسر برده بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha