جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
هفته نامه افق حوزه

حوزه/ چهارصدو هفتادمین شماره هفته نامه "افق حوزه" با رویکرد انعکاس اخبار حوزوی و نشر آراء مراجع، علماء و فضلا منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» هفته نامه "افق حوزه" در مباحثی چون: «در آیینه اخبار»، «بین الملل»، «درس اخلاق»، «فرزانگان»، «آثار ماندگار»، «رواق شهیدان»، «کرسی اجتهاد»، «فقه و زندگی»، «پرس ‌وجو» و «افق خانواده» به ارائۀ مطالب می پردازد.

برخی از عناوین در شماره جدید این نشریه عبارتند از: «حرف ‌های بی ‌سند و شایعه ‌پراکنی‌ ها، تهمت عمومی است/ با آبروی افراد بازی نکنید»، «همّ و غم آیت ‌الله‌ العظمی بروجردی‌ (ره) وحدت امت اسلام بود»، «چگونه می ‌توانیم با امام زمان‌ (عج) ارتباط داشته باشیم؟»، «بهترین راه مقابله با بی‌ حجابی حضور زنان با حجاب در مؤسسات و مراکز مختلف است»، «نشست قطب ‌های 5 گانه ستاد همکاری‌ های حوزه و آموزش و پرورش»، «نیازمند تنقیح روش در استخراج علوم انسانی قرآن ‌بنیان هستیم»، «ترور دولتی هند در کشمیر و جامو را متوقف کنید»، «دستیابی به حوزه متحول و انقلابی بدون همکاری اساتید ممکن نیست»، «اردوهای جهادی بر مسایل دینی، فرهنگی و اجتماعی متمرکز شود».

* درس اخلاق آیت الله حائری شیرازی

آیت الله حائری شیرازی در درس اخلاق خود با عنوان «ارتباط کسب معرفت و احساس مسئولیت» خاطرنشان کرد: زمینه کمال درس اخلاق را نمی ‌شود با حضور و غیاب و یا امتحان فراهم کرد و با هیچ مزایایی نمی ‌شود آن‌ را سروسامان داد و پیش برد. قدم اول در زمینه خودسازی این است که انسان از درون خواستار کمال بشود.

وی ادامه داد: استاد در تهذیب، چماق در دست ندارد و نمره ‌ای هم در میان نیست که شاگرد از او بترسد و مهذب بشود. درس اخلاق این ‌طور است که استاد حرفی می ‌زند، حالا اگر قلبم گرفت که گرفت، و اگر نگرفت هم نگرفت. بنابراین در حقیقت در درس اخلاق هر کس شاگرد قلب و عقل خودش هست. در تهذیبِ اخلاق، استادِ اول و آخر، قلب شاگرد است. اگر سالک از عقل و قلب خودش در جهت مهذب شدن استفاده کرد، استاد اخلاق خودش به سراغ او می ‌آید و در غیر این ‌صورت کسی شما را به شاگردی قبول نمی ‌کند.

وی افزود: شاگرد باید با احساس مسئولیت در درس اخلاق حاضر شود و این را جزو برنامه زندگی خودش قرار دهد که در مقابل خودش بایستد و خودش را به زمین بزند. از خصوصیات چنین شاگردی این است که خودش را به مصداق آیه «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تُحبون» ‌آماده انفاق بهترین چیزها بکند. شهدا برای چنین انفاقی جانشان را دادند.

برخی از عناوین " افق خانواده" عبارتند از: «وجه تمایز زوج های موفق از ناموفق»، «خوراکی هایی که مانع افزایش قد کودکان می شود»، «آموزش "نه گفتن" به کودکان»، «با فکر و علمی غذا بخورید»، «داروخانه در آشپزخانه».

علاقه مندان جهت تهیه نشریه به نشانی: قم، بلوار جمهوری، کوچه 2، پلاک 15 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 02532900538 تماس بگیرند.

پایگاه اطلاع رسانی هفته نامه به نشانی: www.ofoghhawzah.ir در دسترس کاربران قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha