چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نشریات

حوزه/ کتاب"ظرفیت حقوق در تحکیم خانواده" اثر حجت الاسلام والمسلمین فرج الله هدایت نیا به زودی از سوی سازمان انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دین اسلام ازدواج را بنائی مقدس شمرده و به تزویج فرمان داده است. در مقابل، از طلاق مذمّت نموده و صیانت از خانواده را ضروری شمرده است. به پیروی از تعالیم اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز خانواده را واحد بنيادين جامعه و كانون اصلي رشد و تعالي انسان خوانده و پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی را لازم شمرده است.

بنابراین، خانواده در اسلام و جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ارزشی ممتازی برخوردار است. با وجود این، خانواده در جامعه ایرانی وضعیت نگران کننده ‌ای دارد و آمارهای رسمی از تزلزل روابط همسری و بی‌ ثباتی آن حکایت می ‌نماید. از سال ‌ها پیش تا کنون آمار ازدواج رو به کاستی و آمار طلاق رو به افزایش است. این وضعیت نگران کننده موجب طرح این پرسش می ‌گردد که چگونه می ‌توان بر مشکلات فوق فائق آمد و ثبات و قرار را به خانواده باز گرداند.

برای غلبه بر مشکلات خانواده در ایران می ‌توان از دانش ‌های مختلف اخلاق، تعلیم و تربیت، جامعه ‌شناسی، روان ‌شناسی و ... کمک گرفت.

فقه و حقوق اسلامی نیز از ظرفیت مطلوبی در تحکیم خانواده برخوردار است. حقوق می ‌تواند برای پیشگیری از مشکلات خانواده راه حل ‌های مؤثری ارائه نماید و مودت و رحمت الهی میان زوجین را حفظ نماید. همچنین می ‌تواند برخی مشکلات موجود در روابط همسران را مدیریت کرده و برای مرتفع ساختن آن راهکار ارائه نماید. شناسایی مشکلات و آسیب ‌های خانواده و مناشی آن و نیز معرفی راه حل ‌های دانش حقوق در تقویت و تحکیم خانواده موضوع پژوهشی است که با عنوان «ظرفیت حقوق در تحکیم خانواده» به ثمر نشسته است.

لازم به یادآوری است کتاب " ظرفیت حقوق در تحکیم خانواده" به قلم حجت الاسلام والمسلمین فرج الله هدایت نیا عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی، پس از اتمام توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha