جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله شیخ عیسی قاسم

حوزه / گزیده خطبه های نمازجمعه آیت الله شیخ عیسی قاسم (رهبر شیعیان بحرین) در کتاب «آیت الله شیخ عیسی قاسم؛ مرد صلح و اصلاح» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، گزیده خطبه های نمازجمعه آیت الله شیخ عیسی قاسم (رهبر شیعیان بحرین) در کتاب «آیت الله شیخ عیسی قاسم؛ مرد صلح و اصلاح» منتشر شد.

این کتاب که به همت اسماء خواجه زاده و از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است، سندی است به منظور تأکید بر مسالمت‌آمیز بودن، مطالبه اصلاحات جدی و واقعی و وحدت ملی؛ برگرفته از خطبه‌های نماز جمعه حضرت شیخ عیسی احمد قاسم در مسجد امام صادق(ع) منطقه الدراز شهر منامه، پایتخت بحرین.

کتاب از سخن ناشر، مقدمه، آیت الله قاسم و انقلاب دموکراسی‌خواه بحرین  و سه فصل «اصلاحات»، «مسالمت‌آمیز بودن و اجتناب از خشونت» و «وحدت ملی» تشکیل شده است که هر فصل، گزیده ای از خطبه های نمازجمعه ایشان در سالهای اخیر است.

عناوین برخی خطبه ها چنین است: اصلاحات، ضرورتی گریزناپذیر، ادبیات برتری‌جویانه بر مردم، هزینه های تداوم جنبش اصلاح طلبی، اصلاحات واقعی راه خروج است، اراده اصلاح طلبی و تغییرخواهی مردم سست نمی شود، اصلاحات آن نیست که حاکمان انجام می دهند، تداوم اطلاح طلبی انتخاب ماست، گرفتن حق، و برابری و اصلاحات اوضاع را آرام می‌کند، تا وقتی مخالفان در زندان اند نمی‌توان اصلاحات را باور کرد، افزایش بی‌عدالتی مستلزم مطالبه اصلاحات است، اصلاحات موجب صلح و پایان اختلافات است، مردم بهای گزافی در راه اصلاح و عدالت پرداخته اند، ایمان لزوم اصلاح را افزایش می‌دهد، اصلاح و تغییر ضرورت‌های ملی هستند، حکومت از اصلاحات رویگردان است، حکومت به خواسته های عادلانه پشت می کند، جنبش ملت ها برای مطالبه حق و آزادی است، اصلاحات حاکمیت مردم را به رسمیت می شناسد، مسالمت‌آمیز بودن انتخاب ماست، اصلاح حقیقی برقراری عدالت است، نقطه آغاز اصلاح، قانون مبتنی بر اراده ملت است، هر حکیمی ضرورت اصلاح را می‌پذیرد، همه به جنبش اصلاح طلبی می پیوندند، مبارزه با اصلاح‌طلبی ظلم و عقب‌ماندگی است، بحرین چندین سال درگیر اصلاح طلبی است، آیا کشورهای حاشیه خلیج نباید اصلاح‌طلب باشند؟، جنبش اصلاح ‌طلبی ملی، صلاح و اصلاح متعلق به مردم بحرین است، خشونت در اصلاح‌طلبی، نظام رسمی عربی به اصلاح نیاز دارد، تقاضای حقوق و اصلاح، اصلاح واقعی ضرورت است نه آرزو، رواج اتهام توطئه برای رویارویی با تقاضای اصلاح، ظلم در هر تکه‌ای از زمین بنای ظلم در سراسر زمین است، پاسخ فریادهای اصلاح طلبی، اسلحه مرگبار است، پاسخگویی به اراده اصلاح، منبری برای اصلاح نه افساد. برای وحدت و حقیقت و هدایت، چرا بحرین را از اصلاحات سیاسی استثنا می کنند؟، لزوم اصلاحات جامع و ریشهای، و عدالت و برابری، توقف اصلاحات چوبه دار برای کشور و پایانی فاجعه‌آمیز است، با توقف گفتگو مشکل به قوت خود باقی می‌ماند و اصلاح به تأخیر می‌افتد، آیا گفتگو به خاطر اصلاحات است؟، اصلاح سیاسی از بزرگترین دغدغه ها و خواسته های دین است، اصلاحات سیاسی به‌رغم نیاز شدید متوقف شده است، تنها منجی بحران ‌های شدید کشور اصلاحات شفاف است، صدای مردم و نمادها در مطالبه گفتگو پیرامون نیازمندیهای اصلاح گرفته است، کمتر از سقف اصلاح نظام سیاسی وجود ندارد، هرچه روی زمین است می گوید: اصلاح وجود ندارد، راه حل، اصلاح واقعی است، سیاست اصلاحات باعث همبستگی مردم می‌شود، «تأکید بر مسالمت‌آمیز بودن در خاستگاه و شیوه‌ها ثابت است»، استفاده از شیوه های مسالمت‌آمیز بودن، پیمان اجتناب از خشونت، هرچه بر عمر جنبش افزوده شد ناسازگاری حکومت بیشتر شد، خشونت بیشتر می شود، اصلاح‌طلبی ضروری است، نقض حقوق بشر وقیحانه ادامه دارد، ریخته شدن یک قطره خون هم مرا ناراحت می کند، بحرانها محو نمی شوند، حکومت از مردم جدا افتاده است، ترور و سرکوب نمی تواند عزم ملت را از بین ببرد، ما به شیوههای مسالمت‌آمیز و مقاومت فرهنگی ایمان داریم، به‌رغم تأکید ما روی مسالمت‌آمیز بودن؛ آیا فقط مردم باید مسالمت آمیز رفتار کنند؟!، «برادری مستحکم و وحدت پایدار»، ملت واحد، دموکراسی واحد، دموکراسی؛ نه سنی و نه شیعی، رنج همه مردم نه یک طائفه، نه به ردپای طائفه گری، تصمیم جنبش چیست؟ و وحدت ملی و اتحاد امت.

نقش شیخ عیسی قاسم در اتحاد گروه های بحرینی

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «آیت الله شیخ عیسی قاسم قریب پنجاه سال است با مواضع ملی محکم، التزام ثابت به صلح و مجهزشدن، اصلاح‌طلبی، ایجاد تغییر با استفاده از سخنان صادقانه و نصیحت هدفمند و فعالیت مستمر در راه ایجاد الفت و سازگاری و تقریب، در فضای دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بحرین فردی شناخته شده است. و وفاداری و علاقه مردم به شخص او، و طرح‌ها و شفافیت و ایمان کاملی که به دعوت به خیر و مصلحت همگان دارد بیانگر محبوبیت عظیم اوست. آیت الله شیخ عیسی قاسم شخصی است که بیشترین اهتمام و محافظت را نسبت به خون و اتحاد و ارتباط برقرار کردن گروه‌های بحرین با هم داشته و طی ده‌ها سال نقشی عظیم در عرصه فعالیت ملی و سیاسی و اتحاد این کشور ایفا نموده است؛ مردی که دست پاک و زبان عفیف او در تاریخ ثبت شده است

این کتاب ترجمه کتاب «آیه ‌الله قاسم؛ رجل اصلاح و سلام: استقامه، ثبات، سلمیه» است که به مناسبت برگزاری همایش بین المللی تکریم شخصیت آیت الله مجاهد شیخ عیسی احمد قاسم منتشر شده بود.

چاپ اول کتاب «آیت الله شیخ عیسی قاسم؛ مرد صلح و اصلاح» در 72 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1500 نسخه و قیمت 3000 تومان عرضه شده است. برای تهیه این کتاب و دیگر آثار دفتر نشر معارف می ‏توان از طریق سايت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا دفتر مرکزي نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاههاي پاتوق سراسر کشور و... اقدام نمایید.

ترجمه و انتشار آثار علمای مبارز و انقلابی بحرین

دفتر نشر معارف درباره شناخت بحرین کتاب «انقلاب کرامت در بحرین» (مجموعه گفتارها و گفتگوهای انقلابیون بحرینی و صاحب نظران) را به کوشش ایمان نوروزی منتشر کرده است و کتاب «بازخوانی خطبه های انقلابی امام حسین(ع)» نوشته عبدالوهاب حسین (رهبر انقلاب بحرین) را با ترجمه دکتر حجت الله فسنقری و ام البنین قزلسفلو به زودی منتشر می نماید. دفتر نشر معارف هم اکنون مجموعه آثار آیت الله شیخ عیسی قاسم (رهبر شیعیان بحرین) در 7 جلد و مجموعه آثار آیت الله سید عبدالله الغریفی (از علمای مبارز بحرین) در 5 جلد، مجموعه آثار استاد عبدالوهاب حسین (از رهبران انقلاب بحرین) را در 4 جلد، «اسلام و فرهنگ عدالت» از شیخ سعید نوری در دست ترجمه دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha