پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 389913
۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
آزادسازی موصل

حوزه/ در حال حاضر نیروهای ارتش و بسیج مردمی، شهر موصل و منطقه تلعفر در کنار موصل را از چند ماه پیش محاصره کرده اند، اما هنوز هم عناصر داعش در منطقه گسترده ای به مساحت ۱۴ هزار کیلومتر مربع در حد فاصل میان دجله و مرزهای سوریه فعالیت دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»،به نقل از پایگاه عراقی "المسلة" با وجود افزایش اعتماد به نفس نیروهای عراقی پس از آزادسازی بخش عمده ای از سرزمین های تحت اشغال داعش در شمال و غرب کشور، اما باز هم محاسبات و معادلات استراتژیک در مورد معرکه نهایی آزادسازی موصل باعث شده این عملیات به تاخیر بیفتد با اینکه حیدرالعبادی نخست وزیر عراق به تازگی گفته که قرار است این عملیات زودتر آغاز شود اما زمانی برای آن تعیین نکرده است.

یک مقام مسئول نزدیک به العبادی نیز گفته احتمال دارد عملیات آزادسازی موصل در اوائل ماه اکتبر آغاز شود، اما نیروهای عراقی قبل از آن باید الشرقاط را در جنوب موصل، آزاد کنند تا زمینه عملیات آزادسازی موصل فراهم شود.

در حال حاضر نیروهای ارتش و بسیج مردمی، شهر موصل و منطقه تلعفر در کنار موصل را از چند ماه پیش محاصره کرده اند، اما هنوز هم عناصر داعش در منطقه گسترده ای به مساحت 14 هزار کیلومتر در حد فاصل میان دجله و مرزهای سوریه فعالیت دارند و تلعفر که مقر اصلی داعش است در فاصله 65 کیلومتری غرب موصل قرار دارد.

اما منابع نظامی عراق گفته اند که آزادسازی موصل نیازمند حضور 20 تا 30 هزار نیروی نظامی است که این نیروها لازم است از القیاره در جنوب موصل به سمت این شهر پیشروی کنند و هم اکنون نیز حدود 5000 نیروی ارتشی در این منطقه حضور دارند و آماده پیوستن نیروهای جدید هستند.

عبدالکریم خلف سرتیپ بازنشسته ارتش می گوید: آمادگی نیروهای نظامی، مناطق وسیعی از سرزمین های تحت سلطه داعش را در الانبار بازپس گرفته اند و هم اکنون در حال پیشروی به سوی موصل به عنوان بزرگ ترین شهر تحت اشغال داعش هستند.

وی افزود: نیروهای نظامی مستقر در القیاره نقش مهمی در این عملیات خواهند داشت، اما هنوز راه زیادی پیش روی آنها قرار دارد تا بتوانند به دروازه های موصل برسند و پس از آن بزرگ ترین چالش پیش روی آنها محاصره جنوب موصل خواهد بود؛ چراکه آنجا نقطه تمرکز داعش است.

خلف گفت: پیش از این حدود 170 هزار نیروی نظامی آمریکایی در این منطقه در برابر تروریست ها شکست خورده اند و اکنون دو سال است آمریکا در راس ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش ادعا می کند مراکز داعش در عراق و سوریه را بمباران می کند.

این در حالی است که هنوز یک میلیون نفر عراقی در شهر موصل زندگی می کنند و داعش نیر حدود 10 هزار نفر نیروی نظامی دارد که اکثر آنها انتحاری هستند و در شهر حضور دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha