جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری

حوزه/ امام جمعه بوشهر، صحیفه سجادیه را شناسنامه اسلام ناب محمدی(ص) دانست که عالی ترین معارف دین در آن به بشر عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری عصرگاه امروز در دومین همایش سیدالعابدین در تالار همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: امام سجاد(ع) در سخت ترین دوران امامت امت اسلام را به عهده گرفتند، ولی تنها نقطه ای که در زمان امام(ع) باز بود، دریچه دعا بود.

وی افزود: اگر جغرافیا و فضای حاکم سیاسی زمان امام سجاد(ع) تحلیل و بررسی شود به این نکته پی می بریم که حضرت با این دعا چه حرکتی رادر عرصه دین مداری بشریت ایجاد کردند؛ پس از واقعه کربلا شرایط به قدری سخت شده بود که هیچ کسی جرات ابراز وجود اسلامیت به معنی دقیق کلمه نمی کرد؛ همه نهضت هایی چون توابین از بین رفته بود؛ در واقعه حره در مدینه جوی خود ایجاد شده بود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اظهارکرد: چنان فضایی در مدینه، مکه،‌کوفه و شام و بسیاری از این مناطق در باب امویان سفیانی ایجاد کرده بودند که حتی صحابی رسول خدا و تابعین و خواص جامعه جرات ابراز اسلام نمی کردند؛ در این شرایط حساس امام سجاد(ع) با دعا تمام معارف دینی را به مردم منتقل کردند؛ امام سجاد(ع) با دعا، اسلام ناب محمدی(ص) را پس از آن که یزدیان نظام دین اسلام را از هم پاشیده بودند احیا کردند؛ این شرایط، شرایطی بود که در آن یزید حکم به حلال بودن شراب می داد.

امام جمعه بوشهر بیان کرد: نکته دیگر آن که گذشته از احیای جامعه اسلامی، جامعه اسلامی نیز دچار یک تشویش و بحران روحی بود؛ در آن زمان آرامش از جهان اسلام گرفته شده بود؛ در آن زمان بحران های امنیتی وسیعی در جامعه و حتی در منازل مردم ایجاد شده بود،  ولی امام سجاد(ع) با نور دعا مردم را به تسکین قلب رسید؛ در این شرایط فرزند یزید با دعای امام سجاد(ع) استعفا داد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری گفت: بازگشت جامعه اسلامی به سمت اسلام اصیل و ناب در این دوره شکل گرفت و پس از آن تمام خواص جامعه اسلامی مهیا شدند و فضا را مهیا دیدند که حوزه های معارف دینی در جامعه برپا شود که این اتفاق در زمان امام محمد باقر(ع) انجام شد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اظهارکرد: صحیفه سجادیه شناسنامه احیای اسلام ناب محمدی(ص) است؛ استان هرمزگان که در تاریخ سیاسی اسلام و ایران جایگاه بسیار ویژه ای دارد افتخاردارد که امروزه به نام امام سجاد(ع) در ایران شناخته می شود.

وی گفت: انسان برای توقف در زمین به دنیا نیامده است، بلکه باید به اوج کمال برسد؛ تجلی این اوج کمال عروجی، دعا است؛ دعا یعنی انسان زمینی با کلام آسمانی تا اوج با خدا همراه می شود؛ دعا، سفری است که پس از آن انسان به یک موجود الهی مبدل می شود که صرف وجودی او باعث می شود که او و افراد دیگر در کنار از مواهب عرش بهره مند شود.

این استاد حوزه گفت: خداوند به کسانی که نگاه آنها در زمین متوقف است عنایتی ندارد، بلکه خداوند با کسانی که اهل دعا هستند عنایت و مهربانی دارد؛ خداوند، به کسانی اعتنا می کند که این انسان از محیط حیوانی فاصله گرفته باشد؛ انسان کامل انسانی است که غرق در عالم دعا و عبادت است؛ انسان بدون دعا در درون چاه دنیا غرق است و انسان با دعا، یوسفی است که از چاه دنیا خارج شده و به کرسی والایی دنیا می رسد.

وی گفت: خوشبختانه روح دعا و وحدت در استان هرمزگان ایجاد شده است که این امنیت به برکت همین نگاه جدی به مساله دعا و وحدت است؛ رهبر انقلاب تاکید بسیاری بر گسترش روح دعا در جامعه و به خصوص معارف صحیفه سجادیه در سراسر کشور دارند که باید این مسیر پرنور ادامه یابد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha