دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله ابوالحسن مهدوی

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، غنی بودن حوزه را ناشی از تاریخچه دیرین آن دانست و گفت: سابقه حوزه به قدمت اسلام باز می گردد و علوم دانشگاهی به حدود پیش۱۰۰ سال باز می گردند و در گذشته عالمان دینی پزشک، منجم و ... هم بودند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله ابوالحسن مهدوی، در جمع طلاب جدید الورود حوزه علمیه اصفهان اظهار داشت: دو نوع علم وجود دارد، علم مربوط به بدن و علم مربوط به روح، علومی که مربوط به بدن انسان است به نیازهای دنیوی انسان باز می گردد و قسم دوم مربوط به نیاز روحی ماست و نیاز روحی مربوط به آخرت و کمال انسانی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، علوم حوزوی را علوم روحی دانست و گفت: این همان چیزی است که در حوزه  علمیه خواهید خواند، کسی که نیاز جسمی را برطرف می کند نمی تواند بی تفاوت به نیاز روحی باشد و بالعکس هم صادق است، انسان کامل هر دو نیاز را بر طرف کند.

آیت الله مهدوی تصریح کرد:  حوزه علمیه  برای برطرف کردن نیاز روح و دانشگاه برای بر طرف کردن نیاز جسم تاسیس شده اند، هر چند که هیچ کدام را بدون دیگری نمی توان بررسی کرد و در دانشگاه هم به تازگی برخی علوم مربوط به روح تدریس می شود، اما در گذشته که دانشگاه نبود حلقه های درس اهل بیت گسترش پیدا کرد و تقویت شد تا به امروز به حوزه ها را داریم.

وی، غنی بودن حوزه ر اناشی از تاریخچه دیرین آن دانست و گفت: سابقه حوزه به قدمت اسلام باز می گردد و علوم دانشگاهی به حدود پیش100 سال باز می گردد، در گذشته عالمان دینی پزشک و منجم هم بود.

آیت الله مهدوی خطاب به طلاب جدید الورود اظهار داشت: افرادی که وارد حوزه می شوند، کمبود معنوی جامعه را درک می کنند و وارد حوزه می شوند.

وی ادامه داد: وقتی وارد حوزه  علمیه می شوید سه سال اول علومی که می خوانید ادبیات است، این ادبیات آشنا شدن با زبان عربی است، انتظار معنوی  از ادبیات نداشته باشید، برخی در سال های اول نا امید می شوند و می گویند ما به دنبال معنویات آمده بودیم، شما با زبان قرآن آشنا می شوید، دانستن زبان یک واسطه است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha