شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی ابطحی

حوزه/ نشست توجیهی معاونین پژوهش مـدارس علمیـه خـواهران استـان اصفهـان، با حضور ۴۸ نفر از معاونین پژوهش و ۴۱ نفر از دبیران کانون ها و انجمن ها پژوهشی درسالن اجتماعات مدیریت استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی  ابطحی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان پیش از ظهر امروز در این نشست گفت: در صدر اسلام خواندن و نوشتن در عرب معمول نبود و به‌ندرت یافت می‌شد و با توجه به تشویق‌های فراوان قرآن و رسول خدا، کم‌کم خواندن و نوشتن رواج گرفت.

وی با اشاره به وفات پیامبر(ص) تصریح کرد: متأسفانه بعد از وفات رسول خدا، با منع از نوشتن و گفتن حدیث و سخن پیامبر(ص)، در این جریان وقفه‌ای ایجاد شد تا این‌که کم‌کم این منع سست شد و بالاخره عمر بن عبدالعزیز اموی در زمان امام سجاد(علیه‌السلام) دستور کتابت سنت نبوی را صادر کرد، (البته شیعه از همان زمان رسول خدا(ص) و بعد از ایشان به نقل و کتابت همت داشت؛ ولی با توجه به منع شدید این کار را مخفیانه و با رعایت اصول حفاظتی انجام می‌داد).

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در ادامه بیان کرد: زمان امام باقر(علیه‌السلام) و امام صادق(علیه‌السلام) شروع نهضت کتابت حدیث بود و این دو امام بزرگوار در ترویج اسلام ناب در ابعاد معرفتی و اخلاقی و فقهی تلاش بسیار کردند و شاگردان مخلص آن دو امام هم در ثبت و نوشتن احادیثی که از آن دو بزرگوار می‌شنیدند ، تلاش فراوان داشتند.

  مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان بیان اینکه امام صادق(ع) به برخی از شاگردان خود که به حدی از دانش و پژوهش رسیده بودند اجازه افتاء دادند گفت: فتوا دادن بدون تحقیق و پژوهش امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه تنها بیان و گفتن مطلب کافی نیست ابراز کرد : کسانی که اهل تحقیق و پژوهش هستند باید بنویسند و بدینوسیله علم را برای زمان های آینده و برای کسانی که غائبند نشر دهند و علم را با کتابت به نسل های بعدی منتقل کنند، اگر اسلام باقی و  زنده است فقط به واسطه کار تحقیقی و پژوهشی است.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی با اشاره به بزرگانی چون مرحوم کلینی، شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه مجلسی، شیخ عباس قمی گفت: این بزرگان به واسطه کتابت جاودانه ماندند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تولید علم گفت: تولید علم تنها به نشستن و کلاس رفتن ایجاد نمی شود، تولید علم  به واسطه تحقیق و پژوهش حاصل می گردد.

مدیر حوزه علمیه خواهران کار تحقیقاتی را یک ضرورت برای حوزه های علمیه دانست و گفت: باید نیاز ها و مشکلات روز جامعه را بررسی و پیرامون آن تحقیق و پژوهش کنید.

وی به شبهه افکنی دشمنان علیه دین اسلام در فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: طلاب باید با تحقیق و پژوهش در این فضا ها حضور پیدا کرده و به صورت علمی و مستدل پاسخگوی شبهات باشند؛ زیرا تحقیق و پژوهش لازمه پاسخگویی به شبهات است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha