شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امر به معروف

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران گفت: یکی از وظایف مبلغین در مجالس عزاداری امام حسین(ع) این است که اهداف نهضت عاشورا از جمله اهمیت نماز و داشتن خلوص نیت در همه شئون زندگی، و ضرورت احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه، برای عموم مردم خصوصاً جوانان تبیین و تشریح کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مجتبی بدری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، ضمن تسلیت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی؛ بصیرت، ولایت مداری، شجاعت و وفاداری را از بارزترین ویژگی های یاران امام حسین(ع) دانست، و اظهار داشت: وقتی حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) از مدینه به سوی کوفه خارج شدند، اهداف نهضت و قیام‌شان را اینگونه تبیین کردند «وَ اِنّی لَمْ اَخْرُجْ اَشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً وَ اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاِصْلاحِ فِی اُمَّةِ جَدّی(صلی الله علیه و آله) اُریْدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اَسیْرُ بِسیرَةِ جَدّی وَ اَبی علی بن ابی طالِبٍ(علیه‌السلام).

وی ادامه داد: حضرت به وجه الله بودن قیام خود اشاره کرده و فرمودند «بدانید من برای سرکشی و خوشگذرانی و فساد و ستم (از مدینه به سوی کربلا) خارج نشدم. بلکه فقط برای دنبال کردن اصلاح امّت جدّم قیام کردم و خارج شدم و تصمیم گرفته‌ام که امر به معروف و نهی از منکر نمایم و سیره جدّم رسول خدا(ص) و پدرم علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) را دنبال نمایم».

حجت‌الاسلام والمسلمین بدری افزود: حضرت با قاطعیت تاکید می‌کنند که من برای حکمرانی و کشور گشایی قیام نکردم بلکه قصدم اصلاح کجی‌ها و انحرافاتی است که برخی خلفا در امت جدم رسول‌الله(ص) به وجود آورده‌اند. بنا بر این طبق آنچه خود حضرت می‌فرمایند احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکی از اهداف اصلی قیام عاشورا بود. و حضرت این کار را به تبعیت از پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) دنبال کردند.

وی با تاکید بر اجرایی شدن همگانی فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، اظهار داشت: وقتی این فریضه در جامعه احیاء شود، افراد شایسته زمام امور مسلمین را بر عهده گرفته، و سیره انبیا و صالحان در جامعه پیاده و دنبال خواهد شد. و افراد نالایق و پست به عنوان یکی از مصادیق منکر باید از تمام امور خلع شده و از بین بروند، زیرا وجودشان برای جامعه آفت و موجب گمراهی است.

مدیر مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران ادامه داد: یکی دیگر از معروف‌هایی که امام حسین(ع) برای آن قیام کردند احیاء نماز بر اساس سنت پیامبر(ص) و پدرش امیرالمؤمنین(ع) بود. و اقامه نماز ظهر اول وقت توسط امام(ع) در ظهر روز عاشورا بیانگر اهمیت آن است. و لازم است جوانان و عزاداران حسینی به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی افزود: آن نمازی که ائمه اطهار(ع) به آن توصیه می‌کنند، معراج مؤمن و انسان ساز است. بنا بر این یکی از وظایف مبلغین در مجالس عزاداری امام حسین(ع) این است که اهداف نهضت عاشورا از جمله اهمیت نماز و داشتن خلوص نیت در همه شئون زندگی، و ضرورت احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه، برای عموم مردم خصوصاً جوانان تبیین و تشریح کنند.

استاد حوزه علمیه تهران با بیان اینکه فرهنگ عاشورا متعلق به همه بشریت است، تصریح کرد: ظلم ستیزی، مبارزه با استکبار، شهادت، ایثار، مهر ورزی، محبت و همه خوبی‌ها در فرهنگ عاشورا به منصه ظهور رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بدری افزود: شهادت طلبی یکی از میراث‌های ماندگار فرهنگ عاشوراست که در پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس نقش مؤثر و حیاتی داشت. در حقیقت الگوی رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس برگرفته از فرهنگ شهادت و ایثار نهضت عاشورا و قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) بود. و لذا از همان روزهای اولیه جنگ، صدامیان با آن همه تجهیزات جنگی در مقابل فرهنگ عاشورا محکوم به شکست بودند.

وی ادامه داد: مقاومت حزب الله لبنان در برابر زورگویی‌های رژیم صهیونیستی و استقامت مردم سخت‌کوش یمن در برابر تهاجمات وحشیانه آل سعود، از برکات فرهنگ عاشورا و اعتماد به قیام امام حسین(ع) است.

مدیر مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران با بیان اینکه مطامع دنیوی یکی از موانع اصلی در انحراف برخی صحابه پیامبر(ص) بود، گفت: آن‌ها نتوانستند بر هوای نفس خود غلبه کنند و با اینکه سال‌ها به عنوان بزرگان اسلام شناخته می‌شدند، در نهضت عاشورا مردود شده و به علت فقدان بصیرت عاقبت به شر شدند. همچنانکه فتنه گران سال 88 و کسانی که آن‌ها را یاری می‌کردند، سرنوشت‌شان اینگونه رقم خورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بدری در پایان خطاب به مبلغین و روحانیون، خاطرنشان کرد: به مبلغین عزیز که این ایام در منابر و هیئت‌ها حضور دارند، توصیه می‌کنم به چند نکته توجه کنند. اول اینکه جامعه را بشناسند و به ضعف و قوت آن آگاه باشند. و ببینند چه مسائلی جوانان ما را از دین و مسیر درست دور می‌سازد، و این مشکلات و معضلات را خوب بفهمند و برای حل آن‌ها راهکار ارائه دهند و با برخوردی نیکو دست جوانان را در این مسیر بگیرند و به راه حسین(ع) و فرهنگ عاشورا هدایت کنند.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha