پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام علی اشرف مویدی

حوزه/ استاد حوزه علمیه در جمع طلاب خواهر مدرسه علمیه نرجسیه شهرستان سنقر گفت: راز و ماهیت امتحان الهی این است که آن جوهر زلال الهی تجلی پیدا کند و انسان به خلوص دست یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، حجت الاسلام علی اشرف مؤیدی، امروز در جمع طلاب و روحانیون مدرسه علمیه خواهران نرجسیه شهرستان سنقر عنوان داشت: خداوند بندگانش را مورد امتحان الهی قرار می دهد تا صادقان و کاذبان مشخص شده و اهل صدق تجسم عینی پیدا کنند.

وی ادامه داد: انسان وقتی با گرفتاری و بیماری امتحان می شود می گوید خدا مرا خار و بی ارزش شمرده و هنگامی که او با نعمت و رفاه آزمایش شود با این تفکر که خداوند او را عزیز شمرده است روبرو می شود در صورتی که این دو تفکر غلط بوده و تنها برای امتحان و ابتلا است.

این پژوهشگر حوزوی افزود: راز و ماهیت امتحان الهی این است که آن جوهر زلال الهی تجلی پیدا کند و انسان به خلوص دست یابد.

حجت الاسلام مؤیدی در ادامه با بیان اینکه اولین قدم در امتحان الهی محاسبه نفس است، افزود: محاسبه خوب مراقبه اعلا را به دنبال دارد و سپس چراغ نفس لوامه را روشن ساخته و انسان شروع به ملامت کردن خویش می کند و در نهایت به فکر اصلاح می افتد که این مهم موجب رشد و ارتقا اخلاقی در انسان خواهد شد.

این استاد حوزه ابراز داشت: مقدمه محاسبه، محاسبه عمر است به گونه ای که از لحظه بلوغ تا کنون اعمال و نقصان زندگی خویش را مرور کند و تصمیم بر جبران آنها بگیرد.

وی یادآور شد: محاسبه خوب انسان را هشیار کرده و نسبت به اعمال و رفتار روزانه خویش حساس می کند و این مهم تا زمانی اتفاق می افتد که فرد را از حیث اخلاقی در جایگاه والایی قرار گیرد.

حجت الاسلام مؤیدی گفت: دائم الوضو بودن، با وضو استراحت کردن، مداومت بر نماز شب و ... سبب رشد و شکوفایی اخلاقی و دینی شده و انسان را به مقامات معنوی نزدیک می کند.

این استاد حوزه در پایان بیان داشت: هنگامی که طلاب از حیث اخلاقی به جایگاه مورد نظر رسیدند آن گاه می توانند رهبری و هدایت جامعه را به دست گرفته و دیگران را امر به معروف و نهی از منکر کرده و احکام دین را در جامعه پیاده سازند.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha