پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی

حوزه / تقواي "ستيز"، يعني در حالي كه انسان وارد معركه دنيا مي شود، آن قدر خودساخته و محكم است كه لغزشي نداشته و مي تواند خود و ديگران را نگه دارد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين عالي در جمع طلاب و روحانيون برادر و خواهر شهرستان فردوس در محل مدرسه علميه آيت الله قزويني(ره) با بيان اينكه مرحوم شهيد مطهري در كتاب ده گفتار تقوا، پاكي و دينداري را به دو صورت مي داند، ابراز كرد: انسان برخي وقت ها از مظاهر دنيا مانند وقعيت، شهوت و مسائل جدي كه او را به چالش بكشاند، دور است كه به آن تقواي «گريز» گفته مي شود.

اين خطيب و سخنران حوزه علميه قم افزود: بر اساس همين توع از تقوا، بعضي از اخلاقيون توصيه مي كنند انسان از اين موقعيت هاي طوفاني دور باشد، تا دچار صدمه نشود.

حجت الاسلام و المسلمين عالي، نوع دوم تقوا را تقواي «ستيز» ناميد و توضيح داد: در اين نوع تقوا، در حالي كه انسان وارد معركه دنيا مي شود، آن قدر خودساخته و محكم است كه لغزشي نداشته، مي تواند خود و ديگران را نگه دارد.

وي اضافه كرد: شهيد مطهري نوع اول را مردود مي داند و مي گويد كه اين نوع بر خلاف سيره پيامبران و اولياي الهي و براي انسان هاي مبتدي است؛ بنابراين، دومين  نوع تقوا، مطلوب است.

اين پژوهشگر حوزوي با بيان اينكه مظاهر دنيا را بايد تفصيل داد و دانست كه با يكديگر تفاوت دارند، تبيين كرد: بعضي از مظاهر دنيا به اندازه اي خطرناك است كه انسان بايد تا آخر از آن دور باشد به خصوص شهوت كه انسان مبتدي و غيرمبتدي برايش فرق ندارد.

گفتني است در اين نشست كه با حضور حجت الاسلام بابايي، امام جمعه اين شهرستان برگزار شد،حجت الاسلام و المسلمين عالي، به سوالات حاضران پاسخ داد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha