جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار اعضاء مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب مشهد یا آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: امروز تمام دنیا به طلابی که به شکل اجتهادی درس خوانده و آماده مقابله با دسیسه های شیاطین هستند نیازمند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله جواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در دیدار با طلاب مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد که در قم برگزار شد، گفت: امروزه یک خلاء بزرگی در حوزه‎های ما وجود دارد و آن هم این است که اعتقاد از کلام ائمه(ع) به شکل تحلیلی و اجتهادی استخراج نشده است.

وی افزود: باید توحید و نبوت و امامت و مسایل مرتبط به اعتقادات و اسما و صفات الهی و علم و حیات و قدرت خدا را با تحقیق اجتهادی از منابع ناب اهل بیت(ع) استخراج و بیان کرد.

رئیس موسسه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: دو جلد از موسوعه عقاید ائمه اطهار(ع) منتشر شده که هدف از انتشار آن، بیان عین کلمات ائمه(ع) و بررسی اجتهادی این نصوص و ارایه آنها است؛ دو جلد این موسوعه مرتبط به علم الهی است که منتشر شده است.

وی تصریح کرد: این تحقیقات برکات و ثمرات بسیاری زیادی برای شیعه دارد که باید از آن به خوبی بهره برد؛ مباحثی چون توحید، از سوی ائمه ما تشریح شده که اگر این عقاید را با مباحثی چون عقاید وهابیت بسنجیم متوجه می شویم که وهابیت عین شرک است.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: علمای بزرگ ما در طول تاریخ کتب فراوانی پیرامون ائمه اطهار(ع) نوشته اند؛ دشمنان نیز در این سالها سعی کرده اند که در سند این روایات تشکیک ایجاد کنند؛ اگر منهاج السنه ابن تیمیه را مشاهده می کنیم هر حدیثی که در فضایل اهل بیت(ع) بیان شده و مورد اتفاق اهل حدیث و علمای شیعه و سنی است را رد می کند.

رئیس موسسه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: سندشناسی و مقابله سندی بااین تفکرات یک راه است ولی راه دیگری نیز وجود دارد؛ یعنی باید کاری که فقهای ما در فقه انجام می دهند، انجام دهیم، می توانیم به توفیقات و ثمرات بسیاری برسیم؛ نظیر کاری که شیخ انصاری در تجمیع ظنون انجام دادند باید در زمینه احادیث با تجمیع مضامین نیز به کار ببریم.

وی تصریح کرد: حدیث غضب حضرت زهرا(س) از سوی همه علمای شیعه و سنی و روات و اصحاب ذکر شده است ولی افرادی چون ابن تیمیه تشکیکاتی در این حدث آورده، ولی اگر در این زمینه به همین شکل اجتهادی عمل کنیم و احادیث ولادت و تکریم پیامبر را در کنار هم قرار دهیم به راحتی حدیث غضب حضرت زهرا(س) قابل اثبات است.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: فراتر از اینکه روایات را از راه سند و محدث و روای کنکاش کنیم باید روایات مرتبط به موضوعات خاص در کنار هم قرار گیرد و تجمیع مضامین صورت گیرد، نتایج عالی را استخراج خواهیم کرد.

رئیس موسسه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: روایت حدیث من مات و لم یعرف... به خوبی از آیات مرتبط به مهدویت استخراج می شود؛ یا روایت وجوب حج نیز از آیات خاص حج در قرآن استخراج می شود.

وی تصریح کرد: جنایت ابن تیمیه از داعشیون بسیار بیشتر است؛ محمد بن عبدالوهاب که این افکار باطلی که این جنایت را بر بشریت تحمیل کرد بنیان همه این جنایات را گذاشت؛ اگر دین تحریف شود منتج به این خونریزی ها می شود و اسلام نیز با تروریسم معنی می شود.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: اگر هر طلبه در حوزه به خوبی درس بخواند می تواند ستون محکمی برای اسلام و مرجع و ملجایی برای همه مردم باشد؛ امروز دنیای اسلام به تک تک حوزیان به خصوص طلاب متخصص در مباحث اعتقادی و کلامی و فقهی نیاز دارد.

رئیس موسسه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: دین ما نیازمند هادی است و هر دوره ای نیازمند یک امام هستیم زیرا دین بدون امام همچون وسیله نقلیه ای است که بدون راننده در جاده در حال حرکت است.

وی تصریح کرد: غیراز مکتب اهل بیت(ع) هیچ چیز دیگری را نمی توان به عنوان اسلام پذیرفت و آن را تحلیل کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha