شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام یوسفی مقدم رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن

حوزه/ یکی از خصوصیاتی که انقلاب اسلامی را از همه انقلاب‌های دنیا ممتاز کرده و قلمرو آن را توسعه داده است نگاه امام(ره) به مسئله دین و نقش مردم در حکومت بود.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم دکترین نهضت امام(ره) پیوند بین دین و سیاست بود گفت: امام(ره) با این پیوند توانست از یک طرف حمایت روحانیت و حوزه‌های علمیه را به دست آورد و از طرف دیگر حمایت توده‌های مردم و دانشگاهیان کشور را جلب کند.

وی به تفاوت بین حکومت جمهوری اسلامی و حکومت‌های دیگر اشاره کرد و افزود: در حکومت تئوکراسی که صرفاً حکومت دینی است، هیچ نگاهی به آرا و نقش مردم ندارد و حاکمیت کلیسا قبل از رنسانس مصداق بارز این حکومت است و اکنون نیز می‌توانیم از حکومت داعش به عنوان نمونه‌ای از حکومت تئوکراسی یاد کنیم.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم بیان کرد: در مقابل حاکمیت تئوکراسی حکومت لیبرال دموکراسی وجود دارد که اصلاً به مسئله دین و ارزش‌های دینی اهمیت نمی‌دهد و تنها برای رأی و نظر مردم ارزش قائل است.

وی تصریح کرد: این دو نگاه بین دین و سیاست تفرقه ایجاد کرده است و هیچ‌گاه نتوانسته است دین و ارزش‌های دین و نقش مردم را در حکومت جمع کند.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم ابراز داشت: یکی از خصوصیاتی که انقلاب اسلامی را از همه انقلاب‌های دنیا ممتاز کرده و قلمرو آن را توسعه داده است نگاه امام(ره) به مسئله دین و نقش مردم در حکومت بود.

وی بیان کرد: امام خمینی(ره) از یک سو انقلاب ایران را انقلابی اسلامی معرفی کرد که مردم آن را پذیرفتند و بر اساس ارزش‌های اسلامی قیام کردند و از سوی دیگر امام(ره) نقشی کلیدی برای مردم قائل شد.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه امام(ره) یک روش حکومتی و تئوری جدید را به مقام عمل رساند، گفت: امام یک نقش کلیدی به دین داد، به این معنا که آنچه در کشور اجرا می‌شود باید در چارچوب دین برنامه‌ریزی شود و از سوی دیگر مسئولین جامعه بر اساس رأی مردم انتخاب می‌شوند و حتی ولی‌فقیه که رهبر جامعه است و امور مسئولین را تنفیذ می‌کند با واسطه از طریق مردم انتخاب می‌شود.

وی ادامه داد: حکومت جمهوری اسلامی یک دکترین ویژه و ممتاز است که توانسته ارزش‌های الهی و رأی مردم را برای بقا و استمرار حکومت در کنار یکدیگر جمع کند.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم ابراز داشت: روحانیت دریافت که امام(ره) مسیر درستی را در انقلاب در پیش گرفته است و از روزهای آغازین انقلاب در کنار امام(ره) قرار گرفتند و امام (ره) نیز با هوشیاری که داشتند با هر حرکتی که می‌خواست بین امام(ره) و روحانیت فاصله ایجاد کند برخورد کرد.

وی با بیان اینکه بین امام(ره) و روحانیت پیوندی عمیق وجود داشت و این پیوند همچنان ادامه دارد گفت: امروز این پیوند بین رهبری و مراجع تقلید وجود دارد که بیانگر این است که این پیوند باید مستحکم باقی بماند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم اظهار کرد: حوزه قبل از انقلاب حوزه‌ای بود که به‌طور کلی از سیاست بریده بود به این علت که به سیاستمداران اعتمادی نداشت نه اینکه از اصل سیاست بریده باشد.

وی عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب ایران نگاه روحانیت به سیاست متفاوت شد چراکه روحانیت این انقلاب را متعلق به توده مردم می‌دانست و چون روحانیت از مردم جدا نیست.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم گفت: نیازهای جدید اقتضا می‌کند روحانیت خود را با شرایط زمان تطبیق دهد و به نیازهای معاصر جهان اسلام، نظام و شیعیان جهان پاسخ دهد.

انتهای پیام/313/30

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha