جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سالاری مکی-مدیر حوزه خراسان شمالی

مدیر حوزه علمیه  خراسان شمالی با اشاره به آغاز جذب و پذیرش در مدارس علمیه استان برای سال تحصیلی جدید، از پذیرش خواهران در مدارس علمیه این استان برای نخستین بار از پایه نهم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام و المسلمین حجت سالاری مکی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع جذب و پذیرش طلاب با اعلام این مطلب اظهار داشت: تا پیش از این، خواهران از مقطع دیپلم پذیرش می‌شدند که امسال این امکان برای خواهران پایه نهم نیز فراهم شده تا در از این مقطع بتوانند در مدارس علمیه مشغول به تحصیل شوند.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۶۸۰ نفر در مدارس علمیه استان جذب و پذیرش شوند، افزود: ثبت‌نام علاقمندان به ورود مدارس علمیه از 15 بهمن آغاز و تا پانزدهم فروردین‌ماه سال آینده هم ادامه خواهد داشت و آزمون ورودی نیز بیست و پنجم فروردین‌ماه ۹۶ برگزار خواهد شد.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: انتخاب افراد باهوش و بااستعداد علمی مناسب و همچنین همراه با حسن معنوی و اخلاقی که لازمه کار بزرگ روحانیت است، از جمله مباحث مهم در پذیرش طلاب جوان به شمار می رود.

وی ادامه داد: برای این مبحث، در کنار آزمون و مصاحبه، دوره اختبار و تثبیت را نیز برای ورودی‌های حوزه برگزار خواهیم کرد تا این عزیزان با شناخت درست از حوزه، پا به این عرصه گذاشته و در مقابل، ما نیز شناختی از این بزرگواران پیدا نماییم.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، برخورداری از صلاحیت‌های اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی، اعتقاد و التزام به ولایت‌فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، برخورداری از سلامت جسمی و روحی، موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبه و نداشتن منع قانونی از نظر نظام‌وظیفه را از جمله شرایط عمومی داوطلبان برای شرکت در آزمون مدارس علمیه برشمرد.

وی همچنین شرایط اختصاصی دوره بلندمدت را نیز مورد اشاره قرارداد و گفت: قبولی حداقل پایه هشتم دوره اول آموزش متوسطه با حداکثر سن 18 سال (متولدین سال 1378) و مدت سربازی هم به حداکثر سن اضافه می‌شود؛ و تعهد تحصیل تمام وقت حداقل تا پایان سطح یک از جمله شرایط اختصاصی دوره بلندمدت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سالاری مکی اظهار داشت: شرایط اختصاصی دوره پنج ساله سفیران هدایت(تربیت مبلغ) نیز؛ داشتن مدرک دیپلم(متولدین سال 1376)؛ تعهد تحصیل تمام وقت در طول دوره؛ و تعهد خدمت تبلیغی 5 سال در مناطق مورد نیاز است.

وی درباره امتیازاتی که حوزه برای داوطلبان علاقمند به تحصیل در حوزه‌های علمیه قائل شده نیز گفت: حافظان حداقل یک ششم قرآن کریم یا نهج‌البلاغه، خانواده‌های محترم شهدا، فرزندان جانبازان، آزادگان و داوطلبان مناطق محروم از امتیاز در پذیرش برخوردار هستند.

مدیر حوزه علمیه  خراسان شمالی نخبه‌گزینی را مهم‌ترین رویکردهای حوزه‌های علمیه عنوان کرد و افزود: در این آزمون‌ها تلاش شده تا از میان شرکت‌کنندگان بهترین و نخبه‌ترین افراد برای تحصیل در حوزه‌های علمیه انتخاب شوند.

وی اظهار داشت: یکی از بهترین راه‌ها برای تحصیل، ورود در مقوله علوم اسلامی و پیشرفت در این راه بوده و آغوش حوزه‌های علمیه در این راه همیشه به روی علاقمندان به تحصیل در این مدارس باز است.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی یادآور شد: سال گذشته یک هزار و ۸۰۰ نفر در مرحله نخست پذیرش حوزه‌های علمیه در استان ثبت‌نام کردند که در نهایت ۲۷۰ نفر پذیرش شدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سالاری مکی با بیان اینکه یک هزار و ۴۶۱ طلبه در مدارس علمیه خراسان شمالی در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند، گفت: از این تعداد ۳۴۴ نفر را خواهران و یک هزار و ۱۱۵ نفر را برادران تشکیل می‌دهند.

وی تعداد مدارس علمیه در این استان را 15 حوزه عنوان کرد و گفت: 9 حوزه مربوط به برادران و 6 حوزه نیز مربوط به خواهران است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha