جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر این که ایران اسلامی ضمن تعریف معرفتی از منافع ملی، رویکردهای تمدنی را در متن دیپلماسی و گفتمان های بین المللی جا داده است، اظهار داشت: دیپلماسی جمهوری اسلامی را هرگز نمی توان بدون رویکرد فرهنگی و تمدنی تفسیر کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در دیدار مدیران و کارشناسان ارشد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با بیان این که ارتباطات میان کشورها را به دو شکل می توان مورد توجه قرار داد، اظهار داشت: عرصه نخست ارتباط در سطح منافع ملی در نظر گرفته شده، گام دیگر تقویت ارتباطات بر اساس اندیشه و روح معنوی، فکری و تمدنی است.

رئیس جامعة المصطفی با اشاره به این که منافع ملی با دو تعریف متفاوت مورد توجه قرار می گیرد، اظهار داشت: نخستین تعریف، همان تعریفی است که در جای جای جهان و سطح نخست و لایه رویین تعریف می شود و اقتصاد و سیاست محور اصلی منافع ملی در این نوع تعریف است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ضمن ارائه تعریفی دیگر از منافع ملی، افزود: گروهی از کشورها منافع ملی را بر پایه فکر، فرهنگ و تمدن تعریف نموده، در منافع ملی نگاه های آرمانی و تمدنی را می گنجانند.

وی با تأکید بر این که ایران اسلامی ضمن تعریف معرفتی از منافع ملی، رویکردهای تمدنی را در متن دیپلماسی و گفتمان های بین المللی جا داده است، اظهار داشت: دیپلماسی جمهوری اسلامی را هرگز نمی توان بدون رویکرد فرهنگی و تمدنی تفسیر نمود.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که جایگاه و شأن نزول فرهنگ و تمدن اسلامی، نیازمند تحول عمیق در عرصه ارتباطات است، یادآور شد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به منظور تعمیق ارتباطات در حوزه های مختلف فرهنگی و گفتمانی شکل گرفته است.

وی با تأکید بر این که جایگاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جایگاه گفتمانی، فکری و معرفتی جمهوری اسلامی با فرهنگ ها و تمدن های بشری است، اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید با نگاهی بلند و فرا بخشی، حلقه اتصالی میان آرمان ها و گفتمان های بین المللی بوده، تعمیق ارتباط میان تولید کنندگان آرمان ها و اندیشه ها با جهانیان را بر عهده بگیرد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که ارتباط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با المصطفی و حوزه های علمیه نیازمند تعریفی دقیق و واضح است، ابراز داشت: تعامل و روابط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حوزه های علمیه مهم  و راهبردی بوده، از جایگاه و اهمیت والایی در فعالیت های بین المللی ایران اسلامی برخوردار است.

آیت الله اعرافی با بیان این که اندیشه انقلاب اسلامی را باید در تراز عرصه گفتمانی و بین المللی بازسازی، باز پروری و کادرسازی کنیم، یادآور شد: در تربیت نیرو و تولید اندیشه و فکر باید در تراز و قامت گفتمان سازی بین المللی حرکت نماییم.

رئیس جامعه المصطفی در ادامه به برخی از اصول و مبادی حرکت های بین المللی اشاره نمود و اظهار داشت: تنوع بخشی، انعطاف پذیری و تکثر لازم در برنامه ها برای پاسخگویی به نیازهای بین المللی مقوله ای مهم در فعالیت های بین المللی است.

وی با بیان این که شمول و تنوع بخشی جامعه المصطفی در حوزه های رشته ای، ملیتی، جنسیتی، مذهبی، زبانی و حوزه نخبگانی مهم شمرده شده است، ابراز داشت: تمام ذخائر فکری و معرفتی حوزه های علمیه در گذرگاه های مختلف تاریخی، باز مهندسی شده، دانش فنی و میراث بزرگی به وجود آمده است.

آیت الله اعرافی با بیان این که جامعه المصطفی برنامه های خود را برای جهانی متنوع، متکثر با جلوه های فرهنگی و تمدنی ویژه برنامه ریزی نموده است، خاطرنشان کرد: برخورداری از نگاه بلند مدت، آیند نگرانه و برنامه ریز، از دیگر اصول و مبادی حرکت های بین المللی است.

رئیس جامعه المصطفی تصریح کرد: 150 سند و طرح جامع جامعه المصطفی، ریل گذاری هوشمندی را برای حرکت رو به رشد المصطفی در عرصه های مختلف بین المللی ترسیم نموده است.

وی، توجه به حوزه دانش آموختگی را از دیگر اصول فعالیت آموزشی و پژوهشی در عرصه های بین المللی عنوان کرد و اظهار داشت: حفظ ارتباط و تحکیم تعاملات میان دانش آموختگان عنصر مهمی در پویایی فعالیت های بین المللی است.

عضو شورای عالیحوزه حوزه رسانه را از دیگر عنصر های مهم و تأثیرگذار در فعالیت های بین المللی عنوان کرد و اظهار داشت: نباید از ظرفیت موسسات قرآنی، بنیادهای خیریه و نهادهای مردمی برای توقیت فعالیت های بین المللی غافل بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور، توجه به ظرفیت های ترجمه و مترجمان را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: توجه به شخصیت های اجتماعی تأثیرگذار در کشورها و همکاری با نخبگان علمی و دینی، مقوله مهمی در عمق بخشی به فعالیت های بین المللی است.

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که نقاط ارتباطی المصطفی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بی حد و حصر است، اظهار داشت: محصور شدن محصولات انسانی و فکری حوزه علمیه قم در حصار زبان و ادبیات فارسی یکی از مهمترین مشکلات پیش روست؛ باز کردن این فضا و کنار زدن این حجاب همت های بلندی را می طلبد.

وی تأکید کرد: ظرفیت 100 هزار نفری طلاب و دانش پژوهان با بیش از 10 هزار استاد و محقق  و شکل گیری بیش از 300 مرکز پژوهشی و تحقیقاتی، و نیز چاپ و انتشار نشریه های علمی و کتاب های مختلف معطوف به رشته ها و زبان های گوناگون، ظرفیت عظیمی را در شهر مقدس قم ایجاد نموده است.

آیت الله اعرافی در پایان به محورها و حوزه های مهم همکاری جامعه المصطفی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: بخش مهم تعامل های میان نهادی، به ارتباطات عمیق صفوف نهادها بستگی دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha