پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اسلام در اروپا

اختصاصی حوزه - مسعود ملایی گفت: در حال حاضر شدیدا نیازمند به اندیشمندان مسلمان هستیم که مبانی فکری غربی را به چالش بکشند و گزینه بهتری را که همان اسلام ناب محمدی است به صورت سیستماتیک به جهانیان معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، با گذشت بیش از 14 قرن از ظهور دین مبین اسلام و علی رغم توطئه های پیاپی دشمنان حقیقت و انسانیت علیه این دین کامل و جامع الاطراف در هر برهه ای از زمان و در قالب های مختلف بویژه در عصر حاضر توسط تبلیغات پیچیده با هزینه های هنگفت، دین مبین اسلام روز به روز در جهان رو به گسترش است.در همین راستا با مسعود ملایی دانش آموخته دانشگاه آریزونای آمریکا در خصوص ضرورت های تبلیغ دین اسلام با وجود هجمه های سنگین علیه دین مبین اسلام و پیروان راستین آن به گفت و گو پرداختیم.

مسعود ملایی با اشاره به رشد سریع دین مبین اسلام در جهان گفت: طبق آمار منتشر شده دین اسلام از نظر میزان رشد جمعیتی سریع ترین رشد در دنیا را دارد. با وجود اینکه شاید بیشترین تبلیغات در سطح جهان برای دین مسیحیت انجام می شود اما رشد دین مبین اسلام از مسیحیت هم بیشتر شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در یک آمار گیری توسط موسسه آمریکایی "گاتستن" در لندن تعداد کلیساهای تعطیل شده  500  و تعداد مساجد باز شده 423 مسجد هست. این امر دلایل مختلفی می تواند داشته باشد یکی از این دلایل استقبال افراد از اسلام است.

مبارزه اسلام با ظلم و استبداد دلیل استقبال مردم از اسلام

ملایی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین دلایل استقبال از دین مبین اسلام نگاه اسلام به مقوله مبارزه با ظلم و استبداد است که در دین اسلام به صورت رکنی از ارکان دین اسلام به شمار می آید.

 

اسلام در جهان

دانشجوی دانشگاه آریزونا آمریکا گفت: ولی جدا از اینکه چه تعداد افراد هر ساله مسلمان می شوند سوال مهمتری وجود دارد و آن این است که چند تعداد از این افراد توسط تفکرات افراطی اسلامی مانند وهابیت یا سنی های سلفی مسلمان می شوند و چند تعداد مسلمان هایی هستند که اسلامی منطبق با سنت پیامبر(ص) را انتخاب می کنند.

کمبود در زمینه مقاله های تحلیلی برای معرفی اسلام به جهانیان

وی با تاکید بر این نکته که مهمترین مسئله در حال حاضر نشان دادن اسلام نیست بلکه نشان دادن چگونه اندشیدن به عنوان یک مسلمان هست، افزود: متاسفانه در زمینه مقاله های تحلیلی در حوزه های مختلف اسلامی مخصوصا در تفکر شیعه کمبود شدیدی وجود دارد. ما هنوز نتوانسته ایم مبانی اسلامی را در مقابل سکولاریزم و لیبرالیسم به صورت سیستماتیک برای دنیا معرفی کنیم و نگاه جدیدی بر مبنای اسلام به افراد معرفی کنیم.

ضرورت و نیاز زیاد به اندیشمندان مسلمان برای معرفی اسلام

ملایی تصریح کرد: در حال حاضر شدیدا نیازمند به اندیشمندان مسلمان هستیم که مبانی فکری غربی را به چالش بکشند و گزینه بهتری را که همان اسلام است به صورت سیستماتیک معرفی کنند.

دانشجوی ایرانی دانشگاه آریزونا در پایان گفت:  البته مسلما منظور از چالش کشیدن مبانی غربی به زبان های دیگر مانند انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی است. در این زمینه مثال های زیادی در زمینه جنبش های اجتماعی وجود دارد اما عدم وجود مقالات تحلیلی بر مبنای اسلامی، معرفی دین مبین اسلام را به غیر مسلمانان دشوار می کند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha