پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمد زمان رستمی

حوزه/ استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر مدرک گرایی و نیز علاقه جوانان به پشت میزنشینی از جمله مهم ترین آفات فراروی تحول مطلوب اقتصادی در کشور است.

دکتر محمد زمان رستمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ابراز داشت: آنچه مسلم است این که می بایست از حالت مدرک گرایی فعلی که متاسفانه گریبانگیر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ما هم شده ، خارج شویم.

وی همچنین افزود: در حال حاضر تلاش بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی ما این است که در ادارات دولتی استخدام شوند و یا این که حداقل به عنوان معلم و مدرس مشغول به تدریس شوند و قطعاً با این نگاه و رویکرد به نظر بنده نمی توان چندان در مسیر تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی حرکت کرد.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم با تاکید بر این که اقتصاد وقتی شکوفا می شود که قبل از آن فرهنگ حاکم بر جامعه متحول شود، خاطرنشان کرد: در کشور ما متاسفانه در بسیاری از جاها، مدرک شاخص ارتقای یک نیرو است و حال آن که امروز در دنیا اصل بهره وری نیروی کار است، به همین خاطر است که می بینیم در ایران بسیاری از افراد جامعه برای کسب مدرک درس می خوانند و در کشورهای پیشرفته همه تلاش می کنند که دانششان با بهره وری و کارایی همراه باشد.

وی گفت: از سویی در داخل کشور ما دانشجویان چندان با صنعت ارتباطی ندارند و همچنین استاد دانشگاه با فعالان صنعتی نشست و برخاست سازماندهی شده ندارد که باید برای رفع این نقصیه وزارت خانه های علوم، صنعت و اقتصاد یک فکر جدی کنند.

رستمی افزود: در بسیاری از رشته ها اگر از دانشجوی ارشد پس از فارغ التحصیلی سوال شود که درس های دوره ارشد چه میزان بر دانش آنان افزوده و چه میزان به آنان کار آموخته است پاسخ شان منفی است. جای سوال است که اگر در فلان رشته دوره ارشد و دکتری بار علمی و فنی ندارد چرا جوانان را تشویق می کنیم در آن رشته ها ادامه تحصیل دهند؟!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha