دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دکتر حسن بهشتی پور

حوزه/ نشست علمی تحولات آسیای غربی با تمرکز بر منطقه عربی به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام محسن محمدی دبیر علمی نشست بررسی تحولات آسیای غربی با ذکر مقدمه ای در خصوص اتفاقات اخیر در آسیای غربی گفت: آسیای غربی به عنوان كانون تامين انرژي و محل تمرکز بحران های جدی بین المللی همواره مورد توجه بازیگران استراتژیک و منطقه ای در ابعاد مختلف بوده است. اين امر موجب شده تا آسیای غربیبا تحولات بسياري همراه باشد كه حاصل آن بحران‌هاي امنيتي و سياسي و مداخلات خارجي و رقابت قدرت های بزرگ بر سر منافع خود در این منطقه باشد. نكته قابل توجه در زمان حاضر شکست داعش در عراق و تحولات اخیر سوریه، نزاع کشور های عربی با یکدیگر و همچنین نقش پر رنگ آمریکا در این نزاع ،محور بحث نشست حاضر است.

دکتر بهشتی پور کارشناس مسایل بین المللی به عنوان استاد مدعو، در نشست علمی بررسی تحولات آسیای غربی با تأکید بر این که برای دستیابی به فهم صحیح و ارائه تحلیل های دقیق سیاسی، باید چارچوب فنی صحنه های تحولی بررسی گردد، تصریح کرد: باید ضمن شناخت بازیگران منطقه ای، منافع و اهداف تعیین شده فعالان این عرصه را مورد توجه قرار داده، محدودیت جغرافیایی تحولات سرزمینی را بازشناسی نماییم.

وی با بیان این که امریکا و متحدان یک سوی تحولات سرزمین اسلامی را رقم زده و  در سویی دیگر گفتمان انقلاب اسلامی با متحدان، قرار دارند، اظهار داشت: گفتمانی که با پیروزی شکوه مند انقلاب اسلامی بر استقلال خواهی سرزمین های اسلامی تاکید فراوانی نموده، ضمن پیگیری نهادینه سازی حکومت دینی، جبهه مقابله ای با گفتمان غربی و اندیشه های مختلف سکولاریستی را ترسیم و ارائه نموده است.

این کارشناس روابط بین الملل در ادامه به نقش کشورهای آسیای غربی در ترسیم تحولات منطقه ای اشاره نمود و خاطرنشان کرد: گفتمان انقلاب اسلامی و تفکر غربی در عرصه تحولات منطقه ای و جهانی رو در روی یکدیگر قرار گرفته اند.

وی با تأکید بر این که داعش به صورت ایدئولوژی فرهنگی در بسترهای اجتماعی جوامع اسلامی ریشه دوانده است، اظهار داشت: تفکر داعشی با تجمیع تفکر اخوانی(مبارزه نرم) و وهابی(مبارزه سخت)، از فرصت های منطقه ای بیشترین بهره برداری را نموده، با شعار داعیه داری مبارزه با امریکا و استکبار جهانی، جوانان زیادی را به سمت خود جذب نموده است.

این تحلیل گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: داعش ضمن نفوذ گسترده در شبکه های رسانه ای کشورهای منطقه، تفکر خویش را به صورت سازماندهی شبکه ای پیش برده، ضمن تطبیق خود با شرایط محیطی، به نام اسلام و علیه اسلام فعالیت می کند.

سخنران این نشست علمی با یادآوری این که در هیچ یک از گذرگاه های تاریخی جهان اسلام، شاهد چنین گستره رویارویی مسلمانان با یکدیگر نبودیم، تصریح کرد: بازشناسی ریشه های شکل گیری تفکر تکفیری و مقابله با این ریشه ها در سرزمین های اسلامی، از مهمترین لوازم مقابله با اندیشه های افراطی و تکفیری است.

بهشتی پور در پایان با تاکید بر این که مراکز دینی، رسالت سنگینی را در مبارزات فکری، عقیدتی و فرهنگی بر عهده دارند، یادآور شد: باید همراه با تبیین ضعف های مبنایی و اسلامی تفکر انحرافی جریان های تکفیری در سرزمین های اسلامی، ارتباطات عمیق و گسترده ای را با جریان های فرهنگی فعال در جوامع اسلامی ایجاد نموده، با قبایل مختلف عربی تعاملات سازنده ای را داشته باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha