جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حضرت آیت‌الله جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفتند: حوزه انقلابی یعنی نهج‌البلاغه را صرفاً چند تا خطبه و جملات قصار نداند. حوزه ای که مجهز به نهج البلاغه، تفسیر و آیه محکمه باشد، دیگر در آن، نفوذی حضور نخواهد داشت و از مشکلات و آسیب ها در امان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حضرت آیت‌الله جوادی آملی، عصر امروز در دیدار مسئولان مدارس علمیه استان تهران در شهرستان دماوند، با اشاره به جایگاه خلیفة ‌الله بودن انسان و تحصیل بی‌انتهای علم، اظهار داشتند: در رابطه با فریضه بودن علم، رسول الله(ص) می‌فرماید «طَلَبُ العِلمِ فَريضَه عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَه». طبق این حدیث طلب علم  واجب است، و تا نفس می‌کشیم علم هم وجود دارد، و معنا ندارد آدمی بگوید من فارغ‌التحصیل شده‌ام. این مطلب یعنی چه؟ بلکه تا نفس می‌کشیم درس و بحث و نوشتن وجود دارد.

این مرجع تقلید افزودند: تحصیل برخی علوم مثل اصول و کفایه و نظایر این‌ها، آن علمی نیست که در روایت نبوی بدان اشاره شده است. البته این علم به عنوان واجب مقدمی است مثل تحصیل ادبیات عرب. باید ببینیم کدام علم است که می‌تواند حوزه و جامعه را اداره بکند؟

ایشان تصریح کردند: آن دینی که گفته «طَلَبُ العِلمِ فَريضَه» آیا راه رسیدن به آن را هم گفته یا نگفته است؟ این طور نیست که بفرماید «العلم فریضه» و نفرماید چه بخوانید، بلکه چه بخوانید را هم فرموده است. نمی‌شود اصل علم را واجب بداند امّا رشته علم را تعیین نکرده باشد.

معظم له یادآور شدند: مرحوم کلینی، هم از وجود مبارک پیامبر(صلی الله علیه و آله) و هم از وجود مبارک امام صادق(علیه‌السلام) نقل کرده که «انما العلم ثلاثه: آیه المحکمه، فریضه العادله، سنه القائمه». و حوزه‌های ما حدیث را این گونه معنا کردند: 1. آیه محکمه؛ فقه و اصول. 2. فریضه عادله؛ فقه و اصول. 3. سنه قائمه؛ فقه و اصول.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی ادامه دادند: این که علم ثلاثه را فقه و اصول تعریف کنیم، و آیه محکمه که قرآن و نهج‌البلاغه است را کنار بگذاریم و توجهی به اخلاق و حقوق، کلام، فلسفه، تفسیر و حدیث نکنیم، به آن علم و هدف مورد نظر نمی‌رسیم. بنابر این اگر حوزه‌ای قویّ می‌خواهیم، تفسیر در حوزه‌های علمیه باید مطرح بشود.

ایشان تصریح کردند: مگر سیاست بدون قرآن و نهج‌البلاغه می‌شود، اصلا شدنی نیست. پس این که می‌بینید آیه محکمه مطرح نیست و سیاست که جزو قوی‌ترین و غنی‌ترین علوم اسلامی است، مطرح نیست، این یعنی دیگری امور را اداره می‌کند!

معظم له خاطرنشان کردند: همه نهادهای انقلابی برای ما محترم هستند. ارگان‌های دولتی، بنیاد شهید، و دیگر سازمان‌های انقلابی برای ما دارای ارزش و احترام هستند. ولی دین طبق روایت «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» یک خط کشی انجام داده است. یعنی بنیاد شهید و همه ارگان‌ها و نهادهای انقلابی باید زیر نظارت حوزه باشند.

ایشان اظهارکردند: اگر حوزه علمیه بخواهد امام خمینی ها تربیت کند، باید بگوید و باور داشته باشد که «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» و در این صورت همه نهادهای انقلابی نیز مأجورند. پس باید توجه داشت کلمه «افضل» یک درجه بندی است، بیانگر ثواب نیست. بنا بر این اگر قصد داریم کشور را اداره کنیم و زمینه‌های پیشرفت آن را فراهم کنیم، باید اول حوزه علمیه را در نظر بگیریم و بعد ارگان‌های دیگر.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پایان افزودند: حوزه انقلابی یعنی نهج‌البلاغه را صرفاً چند تا خطبه و جملات قصار نداند. حوزه ای که مجهز به نهج البلاغه، تفسیر و آیه محکمه باشد، دیگر در آن نفوذی حضور نخواهد داشت و از مشکلات و آسیب ها در امان خواهد بود. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha