یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام‌ اصغر اخوی

حوزه/ استاد باید نقش هدایتی و حمایتی داشته باشد و صرفاً نباید به آموزش و برگزاری امتحان اکتفا کند، بلکه باید با دانش‌پژوهان خود همکاری داشته باشد و این توانمندی را داشته باشد که طلاب را در مسائل و مشکلاتشان راهنمایی کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» نشست هم‌اندیشی اساتید مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با حضور اساتید  این مرکز و برخی اساتید گرایش تعلیم و تربیت اسلامی در سالن آمفی‌تئاتر ساختمان شهید بهشتی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام‌ اصغر اخوی بیان داشت: رشته اخلاق و تربیت اسلامی رشته جدیدی است و نیازمند کار و تلاش مداوم است و اکتفا کردن به مباحث جزئی، تکراری و منابع اولیه، ما را از اهداف خود دور می سازد.

*رشته علوم تربیتی در جهت تربیت و پرورش نیروهای انسانی مؤثر در جامعه تأثیرگذار است

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) ضمن قرائت آیه «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ»(جمعه/آیه ۲) خاطرنشان کرد: اصل رشته علوم تربیتی از غرب آمده و هدف آن، تربیت مربیانی بود که بتوانند در سراسر دنیا به امر آموزش‌وپرورش بپردازند.

وی افزود: با توجه به اهمیت رشد آموزش‌وپرورش و اقتصاد جامعه در کشورهای پیشرفته، زمانی که این رشته در چنین کشورهایی مطرح شد، ارزش آن به‌قدری بالا رفت که در کمتر از پنجاه سال، جزو رشته‌های سرشناس و مورداستفاده دانشجویان و اساتید مهم قرار گرفت، زیرا این رشته می‌تواند در امر تربیت و پرورش نیروهای انسانی ماهری که می‌توانند بر کل جامعه تأثیر مثبت بگذارند، مؤثر باشد.

*تقدم تربیت بر تعلیم، باعث اهمیت رشته تعلیم و تربیت اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران است

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ارتباط با اهمیت رشته تعلیم و تربیت اسلامی در ایران، اظهار داشت: در کشور ما این رشته از دو باب مهم است؛ همانند بسیاری از کشورها به دلیل اهمیت آموزش و رشد اقتصادی، این رشته برای تربیت معلمانی موفق در امر تعلیم و تربیت، اهمیت دارد و همچنین در بحث اصلی تربیت و پرورش مهم است.

حجت‌الاسلام‌ اخوی با اشاره به اینکه تقدم تربیت بر تعلیم، اهمیت این رشته را در نظام اسلامی بیشتر می‌کند، تصریح کرد: به همین دلیل این رشته بعد از انقلاب در مراکز مهم علمی کشور مورد توجه قرار گرفت و تربیت نسبت به آموزش، اولویت اول را به خود اختصاص داد.

*رشته تعلیم و تربیت اسلامی به مباحث فقهی و حوزوی نزدیک است

وی در ادامه گفت: نهادهایی همچون آموزش‌وپرورش در این اندیشه بودند که این رشته می‌تواند در رشد انسان‌ها در ابعاد مختلف تربیتی، دینی و عبادی مؤثر باشد و اهمیت به این رشته در حوزه‌های علمیه به دلیل نزدیکی آن به مباحث فقهی و حوزوی است.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه نباید به رشته اخلاق و تربیت اسلامی تنها به‌عنوان یک‌رشته درسی و تنها با نگاه تدریس نگریست، اظهار داشت: اگر بدانیم این رشته برای تربیت نسل آینده بسیار مفید است، مطرح کردن هر بحثی و معرفی هر کتابی در کلاس‌های این رشته برای ما بسیار مهم خواهد بود و باید بدانیم می‌خواهیم در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و سایر فضاها اقداماتی انجام دهیم که تاکنون صورت نگرفته است.

*تربیت مدرس، پژوهشگر و مشاور سه حوزه اخلاق و تربیت هستند/ تربیت استاد جزو اولویت‌های مورد توجه در جامعه‌الزهرا(س) است

حجت‌الاسلام‌ اخوی به تشریح سه حوزه در عرصه اخلاق و تربیت پرداخت و بیان داشت: یکی از حوزه‌های این عرصه، تدریس است تا افراد با یادگیری مباحث آموزشی و تربیتی وارد فضای تدریس در مراکز علمی شوند.

وی تصریح کرد: به دلیل تأثیرگذاری نقش معلم، تربیت استاد جهت تدریس در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و سایر بخش‌های علمی کشور، جزو اولویت‌های موردتوجه در این مؤسسه است.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزود: دومین حوزه در عرصه اخلاق و تربیت خصوصاً با نگاه اسلامی، تربیت پژوهشگر و محقق است و چون این علم به‌تازگی راه‌اندازی شده است، مباحث زیادی جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی دارد.

وی، سومین حوزه عرصه اخلاق و تربیت را تربیت مشاور معرفی کرد و عنوان داشت: مشاوران در عرصه وسیعی می‌توانند مؤثر واقع شوند و در حوزه‌های کودک، تحصیل، خانواده و دین در جهان اسلام فعالیت کنند.

حجت‌الاسلام اخوی خاطرنشان کرد: از بانوانی که رشته اخلاق و تربیت را می‌خوانند انتظار می‌رود که در خانواده خود تأثیر مثبت بگذارند، زندگی ایده‌آلی را بنا کنند و همچنین جامعه از اساتیدی که این رشته را تدریس می‌کنند، انتظار فراوانی دارد.

*عدم اکتفا به منابع اولیه و مباحث جزئی و داشتن پشت‌کار از ملزومات رشته تعلیم و تربیت اسلامی است

وی در ادامه گفت: رشته اخلاق و تربیت اسلامی رشته جدیدی است و نیازمند کار و تلاش مداوم است و اکتفا کردن به مباحث جزئی، تکراری و منابع اولیه؛ ما را به اهداف خود نمی‌رساند و از سویی نیز این رشته منحصر به تدریس نیست و باید طلاب را برای کار در سطح کشور و جامعه اسلامی آماده کرد.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تأکید کرد: باید با نشان دادن راهکارهای عملی و کاربردی، افراد را به مباحث تربیتی وارد کنیم تا در هرجایی که حضور دارند از رشته تحصیلی خود استفاده کنند.

*اساتید رشته اخلاق و تربیت باید مشاور و الگوی مناسبی برای طلاب باشند

حجت‌الاسلام‌ اخوی با اشاره به اهمیت نقش مشورتی اساتید رشته اخلاق و تربیت اسلامی اظهار داشت: اساتید این رشته خصوصاً اساتید خواهر برای خواهران طلبه به‌عنوان مشاور علمی، اخلاقی، تربیتی می‌توانند با ارائه راهکارهایی در حل مشکلات آن‌ها مؤثر باشند و از سویی خودشان به‌عنوان الگویی برای طی کردن این مسیر باشند.

وی افزود: با توجه به انتظار بیشتری که از خواهران می‌رود، لازم است تلاش کنند زمانی که از تربیت سخن می‌گویند خودشان هم تربیت‌شده باشند و در زندگی شخصی، مشاور دادن و تدریس الگوی مناسبی باشند.

*اساتید نباید صرفاً به مباحث درسی اکتفا کنند/استاد نقش تهذیبی و تربیتی دارد

وی تصریح کرد: استاد باید نقش هدایتی و حمایتی داشته باشد و صرفاً نباید به آموزش و برگزاری امتحان اکتفا کند، بلکه باید با دانش‌پژوهان خود همکاری  داشته باشد و این توانمندی را داشته باشد که طلاب را در مسائل و مشکلاتشان راهنمایی کند.

حجت‌الاسلام‌ اخوی با بیان اینکه استاد نقش تهذیبی و تربیتی دارد، عنوان کرد: برخی اساتید صرفاً به مبحث علمی می‌پردازند، اما نقش تربیتی استاد، گفتار و رفتار وی بسیار مهم است و به همین دلیل باید اساتید برای مسائل تربیتی طلاب وقت بگذارند تا در رفتار و گفتار آن‌ها در سطح خانواده‌شان نیز تغییر ایجاد شود.

*مسائل دینی باید وارد موضوعات تحقیقاتی رشته اخلاق و تربیت اسلامی شود

وی در ادامه به مباحث تحقیقی رشته اخلاق و تربیت اسلامی اشاره کرد و گفت: گاهی تحقیقاتی به طلاب داده می‌شود که تکراری است، اما با ارتباط دادن این مباحث به مسائل دینی می‌توان تحقیق بسیار کاربردی ارائه کرد.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: باید انتظاراتمان را در سطح طلاب تعدیل کنیم، اما ندیدن نقاط قوت آن‌ها یکی از ضعف‌هایی است که باعث می‌شود طلاب گمان کنند به دلیل اینکه توانایی‌های آن‌ها نادیده گرفته می‌شود، نمی‌توانند به موفقیت برسند.

*لزوم برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و نشست‌های علمی در رشته اخلاق و تربیت اسلامی

حجت‌الاسلام‌ اخوی با ارائه راهکارهایی جهت توجه به نقاط قوت طلاب رشته اخلاق و تربیت اسلامی گفت: اختصاص دادن یک جلسه از ۱۰ جلسه تدریس به پرسش و پاسخ، می‌تواند بسیار مفید باشد، همچنین پاسخگویی به مسائل پیرامون این رشته و مباحث مطرح‌شده در کلاس باعث می‌شود بسیار از دغدغه‌های طلاب رفع شود.

وی افزود: گروه اخلاق و تربیت اسلامی نیز باید نشست‌های علمی مرتبط با مباحث تدریس شده در گروه را برگزار کند.

*تربیت مشاور جهت ارائه خدمات در مدارس و مهدکودک از دغدغه‌های رشته تعلیم و تربیت است

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های این رشته، تربیت مشاور است اظهار داشت: تاکنون چندین نفر توانسته‌اند در عرصه مشاوره وارد شوند و در مدارس و مهدکودک‌ها خدمت کنند.

حجت‌الاسلام‌ اخوی در ادامه سخنان خود به راهکارهای مؤثر در تقویت رشته اخلاق و تربیت اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: برگزاری دوره‌های کارگاهی و کارورزی جهت ایجاد آمادگی برای بهره بردن از مباحث تئوری و استفاده از روش‌های پیشرفته تدریس؛ می‌تواند در تقویت و پیشرفت این رشته مؤثر باشد.

*تحصیل و تدریس در رشته اخلاق و تربیت اسلامی زمینه‌ساز تربیت نسل اخلاقی و معنوی است

وی خاطرنشان کرد: کمک به رشد انسان‌ها، عمل به وظایف و رسالت و مسئولیت‌ها، بهره‌مندی از اجر دنیوی و اخروی، کمک علمی و عملی به مراکز مختلف آموزشی کشور، ارتقای سطح علمی و فرهنگی و اخلاقی جامعه، تربیت نیروهای متخصص برای انجام رسالت کشوری؛ از فواید و نتایج رشته اخلاق و تربیت اسلامی است.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: لازم است در جامعه‌ای که دشمن در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای جهت تحریف اندیشه بانوان به مباحث آن ورود پیدا می‌کند، خود را مجهز کنیم.

حجت‌الاسلام اخوی در پایان با بیان اینکه تحصیل و تدریس در رشته اخلاق و تربیت اسلامی زمینه‌ساز تربیت نسلی اخلاقی و معنوی است، خاطرنشان کرد: اولین تأثیر این رشته در سطح خانواده‌های طلاب و اساتید آن باید ایجاد گردد و سپس با فعال بودن در اجرای اقدامات مهم در عرصه‌های مختلف، احساس آرامش و رضایت درونی که حاصل انجام تکلیف است، محقق می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha