پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام رضا(ع)

حوزه/ اگر سری به روستاهای مرزنشین خراسان جنوبی بزنی، می‌بینی هنوز عاشقان مرزنشینی هستند، که گنبد و بارگاه امام رضا(ع) را تنها در قاب تلویزیون دیده اند و آرزویشان دیدن پنجره فولاد و نوشیدن آب سقا خانه حرم آقا است ...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، خراسان از استانهای  پهناور کشور در حالی استانی کویری و مرز نشین به حساب می‌آید،‌ که از نظر زیر ساخت جزو استانهای کمتر توسعه یافته است، مردمانش خونگرم ومهمان نوازند گرچه خشکسالی‌ها، نبود آب برای کشاورزی، کمرشان را خم کرده اما دلشان به وسعت همان کویر عاشقانه برای ولایت و امامت می تپد.

آنها از این خوشحالند که  نام خراسان در ابتدای نام استانشان همانند خورشید می درخشد و مردم کشور این استان را به عنوان همسایه امام رضا(ع) می‌شناسند، گرچه از بیرجند که مرکز استان خراسان جنوبی است تا مشهد الرضا تقریبا 500کیلومتر فاصله است اما دلت که به سمت وسوی حرم برود همین مصافت های طولانی برایت به اندازه پرواز یک کبوتر می شود و در اندک زمانی با دادن یک سلام خود را در صحن و سرای علی این موسی الرضا(ع) در اوج بندگی خواهی یافت.

 

زیارت امام رضا(علیه السلام) معادل هزاران حج

در برخی روایات ثواب زیارت علی ابن موسی الرضا(ع) معادل هزاران حج دانسته شده است

«قال أَبوالْحَسَنِ مُوسَى(ع) قَالَ: مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِی عَلِیٍّ کَانَ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ کَسَبْعِینَ حَجَّةً مَبْرُورَةً. قَالَ قُلْتُ: سَبْعِینَ حَجَّةً؟ قَالَ: نَعَمْ وَ سَبْعِینَ أَلْفَ حَجَّةٍ قَالَ قُلْتُ: سَبْعِینَ أَلْفَ حَجَّةٍ؟ قَالَ رُبَّ حَجَّةٍ لَا تُقْبَلُ ... الحدیث»

امام کاظم(ع) فرموند: کسى که قبر فرزندم را زیارت کند براى او نزد خدا ثواب هفتاد حجّ مقبول است،  راوى مى‏‌گوید: محضرش عرضه داشتم: ثواب هفتاد حج؟! حضرت فرمودند: بلى، بلکه ثواب هفتصد حج؟! عرض کردم: هفتصد حج؟! فرمودند: بلى، بلکه ثواب هفتاد هزار حج. عرض کردم: هفتاد هزار حج؟! فرمودند: بلى، از این گذشته بسا حج مقبول واقع نمى‏‌شود ... .

یکی از راه‌های پی بردن به اینکه زیارت امام رضا(ع) معادل 70 هزار حج وحتی یک میلیون حج ذکر شده است، پی بردن به عظمت وحقیت این نکته درمعنای حج واذکاری که ذکر می‌شود است.

عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَهْزِیَارَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ الثَّانِی(ع): مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الرِّضَا(ع) قَالَ فَلَهُ الْجَنَّةُ وَاللَّهِ»؛ علی بن مهزیار می‌گوید: به امام هادی(ع) عرضه داشتم: کسی که قبر امام رضا(ع) را زیارت می کند پاداش او چیست؟حضرت فرمودند: به خدا قسم بهشت.

 

زیارت حرم رضویی حج فقراست

از روزی که یادم می‌آید امام رضا(ع) را حج فقرا می‌دانستند، و کمتر کسی است که در طول عمرش به مشهد سفر نکرده باشد، اما اگر سری به روستاهای مرزنشین خراسان جنوبی بزنی، می‌بینی هنوز عاشقان مرزنشینی هستند، که گنبد و بارگاه امام رضا(ع) را تنها در قاب تلویزیون دیده اند.

هم جوانان هستند و هم پیر، که اما رضا(ع) را تنها در قاب عکس تلویزیون دیده اند و آرزویشان دیدن گنبد و بارگاه رضوی است.

شاید ظلم است درجامعه و عصر تکنولوژی که مردم به سفرهای خارج از کشور می‌روند، اما در گوشه ای از کویر پهناور خراسان جنوبی هنوز دختران، پسران وسالمندانی باشند که آرزویشان دخیل شدن در پنجره فولاد باشد.

هرچند با تلاشهای آستان قدس رضوی سالمندان زیادی که تا کنون توفیق زیارت حرم علی ابن موسی الرضا(ع) را نداشته اند شناسایی شده و به زیارت ضامن آهو اعزام شدند، اما چون جمعیت سفر نکرده به مشهد الرضا(ع) دراین استان زیاد است، هنوز تعداد زیادی از جوانان مشتاق حرم هستند.

درچند روز گذشته با خبر شدیم یک خیّری که نمی‌خواهد نام وفامیلش ذکر شود، تعدادی از دختران مرزنشینی سربیشه را که تاکنون برای زیارت امام رضا(ع) نرفته اند، هزینه سفر را تقبل و با همت ستاد مردمی معین الضعفا راهی مشهد شدند.

                                  

 

حرم امام رضا(ع) بهشت ایران زمین/ آرامشی عجیب در حرم

معصومه ۲۶ ساله یکی از دخترانی بود که برای نخستین بار به زیارت علی ابن موسی الرضا(ع) رفته است او درگفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، اظهار داشت: در چند روزی که در مشهد بودم تلاش کردم تمام صحن‌های حرم را بروم واز نزدیک تمامی قسمتها را زیارت کنم، زیرا حرم امام رضا(ع) بهشت ایران زمین است.

اولین صحنه ای که بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) را دیدم بعد از سالها به آرامش رسیدم گویی این آرامش در وجودم گم شده بود حس کردم آرامشی عجیب در جسم و جانم تنیده شد ودوست نداشتم از حرم بیرون بیایم.

من برای نخستین بار بود که پا در اتوبوس بیرجند- مشهد گذاشتم، با آنکه روی تابلو نوشته شده بود، به مشهد الرضا خوش آمدید اما هنوز باورم نمی‌شد که این من هستم که توانسته‌ام به مشهد بیایم. به حرم که رسیدم در اولین کار، سجده شکر را به جا آوردم.

پشت پنجره فولاد برای همه مریضان و برای سلامتی امام زمان(عج) دعا کردم.

 

رنگ رخساره خر می دهد از سر درون

اما گاهی بانوانی که برای زیارت علی ابن موسی الرضا(ع) می‌آیند، آنقدر با ظاهری خارج از عرف به حرم آمده، که شان و کرامت یک مسلمان واقعی زیر پا گذاشته می شود و گاهی در حرم وقتی در حال مناجات هستی، چشمت به پوششهایی می‌خورد که حرمت حرم را هم نگه نمی‌دارند، اما دربرابر آنها بانوانی هستند که با معصویمت تمام دختر ایرانی بدون هیچ آب و رنگی تنها دلشان زیارت می‌ کنند.

هر چند دلهاست که انسان را از دیگر افراد متمایز می کند ولی به گفته سعدی

سخن عشق تو بی آن که برآید به زبانم         رنگ رخساره خبر می دهد از سر نهانم

گاه گویم که بنالم ز پریشانی حالم                بازگویم که عیانست چه حاجت به بیانم 

                                 

 

حال سوال مطرح است که چرا یک دختر ایرانی گاهی در حریم ائمه اطهار(ع) نوع پوشش وآرایشش مناسب نیست

مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) نیز در گفتگو با خبرنگار «حوزه» اظهار داشت: یکی از مباحثی که مطرح است این که گاهی مطرح می‌شود دختران در گذر از زندگی سنتی به صنعتی دچار آسیب شده اند.

وی با بیان اینکه گذر از مرحله سنتی یه صنعتی یک امر طبیعی برای جامعه انسانی است، اظهار داشت: دراین گذر بسیاری از اقشار از جمله زنان و دختران دچار آسیب می‌شوند که باید به نحوی این آسیب‌ها را مدیریت کرد، که کمترین ضربه خطا را داشته باشد.

 

ناتوی فرهنگی زمینه نابودی کرامت انسانی است

حجی پور افزود: گاهی مطرح می‌شود که دختران محجبه ما به خاطر برخی از سخنان دیگران که آنها را سنتی به خاطر پوششان می‌خوانند، دلگیر می‌شوند، که دراینجا باید چرایی مطرح شود، که چرا باید یک دختر محجبه تحصیل کرده و فهمیده به صرف نوع پوشش گاهی سنتی خوانده شود و یک دختر با حداقل آگاهی و یا تحصیلات ولی به واسطه نوع آرایش و انتخاب لباس که مراعات نکرده است، مدرن گفته شود.

 

رسیدن به کمال هدف اصلی زیارت اهل بیت(ع) است

حجی پور با بیان گاهی هدف از زیارت، عمق درک زیارت است، افزود: شاید نمی‌دانیم وقتی در حرم پا می‌گذاریم، گویی در قطعه ای از بهشت هستی که تنها میتوانی با خدا و امام رئوف راز ونیازکنی ، اما گاهی غفلت‌ها و فرهنگ غرب سبب می‌شود، که زمینه گناه را در بهترین مکانها فراهم کنیم.

وی ادامه داد: باید فضا ها را برای یک زیارت مقبول وهمراه با معرفت وبصیرت فراهم کرد.

 

آگاهی از آداب زیارت یکی از راه های عاشقی است

حجت الاسلام  سید مهدی اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوزه» اظهار داشت: آداب تشرف به اماکن مقدسه مانند امامزادگان، ائمه و امامان واجب التعظیم و آداب خاصی دارد .

استاد اخلاق حوزه علمیه بیرجند افزود: درکتب ادعیه آداب تشرف و زیارت هر کدام از امامان قید و برای هر امام زیارت نامه، نماز زیارت وآداب حضور قید شده است که دراین میان برای زیارت امام رضا(ع) هم آداب زیارت همانند(غسل، اذن دخول، زیارت، نماز و...)  بیان شده است.

وی بیان داشت: هنگامی که به قصد زیارت ازخانه بیرون می‌روی، ذکرها آغاز می‌شود، و در هر گامی که بر می‌داری بهتر است ذکری همانند «استغفرالله ربی و اتوب الیه» ، « لا اله الاّ الله»، « لا حول و لا قوّة الاّ بالله العلی العظیم» و ...  نام ببری، اما برخی از انسانها از آداب تشرف بی خبر بوده وتنها حضور در حرم را بسنده می‌کنند .

                                       

محرومیت زدایی یکی از اهداف سیره ائمه اطهار است

محمدرضا نخعی پور مسئول ستاد مردمی معین الضعفا خراسان جنوبی با اشاره به اعزام ۳۰ نفر از بانوان روستاهای بخش درح شهرستان سربیشه به مشهد مقدس گفت: رسالت این ستاد مردمی شناسایی و اعزام زیارت اولی ها به مشهد مقدس است.

وی از کمک و همت خیّر برای اعزام بانوان به مشهد مقدس قدرانی کرد و افزود: خدمت به زائران امام رضا(ع) سعادت می خواهد و هرکسی که خدمتی را در عرصه های مختلف برای عاشقان حرم رضویی انجام دهد، خادم حرم امام رضا(ع) است.

مسئول ستاد مردمی معین الضعفا خراسان جنوبی از تلاش این ستاد برای اعزام افرادی که بیش از ۱۵ سال از تشرف آنها به مشهد مقدس می گذرد خبر داد و گفت: همچنین در حوزه مهر رضوی در تلاش هستیم که برای نوعروسان جهیزیه و برای افراد بی بضاعت و بدسرپرست امکانات لازم و اولیه را افراهم کنیم.

وی یادآور شد: در مباحث علمی نیز کلاس های کمک آموزشی و کنکور به صورت رایگان برای محرومان برگزار می شود.

گزارش:‌ضحی انصاری

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha